U poslednje vreme se dosta govori, sa ozbiljnim namerama ili zbog partijskih taktičkih razloga, o racionalizaciji državne uprave koja bi obuhvatala i ukidanje nekih ministarstava. Zbog čega Ministarstvo vera ne bi smelo da bude ukinuto?


Ako bi se sadašnji personalni sastav Ministarstva vera pripojio nekom drugom ministarstvu, ne bi bilo štete na stručnom planu. Stručnjaci zaposleni u Ministarstvu vera mogli bi da i u drugačijem institucionalnom okrilju prikupljaju i analiziraju informacije, kao i da prave planove rada i da prate njihovo sprovođenje.

Ministarstva ne pokrivaju pojedine segmente uprave samo na stručnom planu, nego i postavljaju i realizuju određene političke i programske vizije preko ministara i državnih sekretara. Ukoliko ove vizije donose napredak ili stvaraju određene probleme u pojedinim oblastima društvenog života, pohvale i pokude, odnosno uticaj javnosti, mogu da se izvrše samo preko pohvala i kritika upućenih nadležnom ministru i državnom sekretaru. Kakva je situacija na planu ostvarivanja verskih prava i sloboda?

Na legalnom planu postoji haos: dok Ustav prepoznaje samo veroispovesti, crkve i verske zajednice (član 44) i tretira ih kao ravnopravne i odvojene od države, garantujući pravo na promenu veroispovesti po sopstvenom izboru (član 43), Zakon o crkvama i verskim zajednicama prepoznaje tradicionalne crkve i verske zajednice, konfesionalne zajednice i druge verske organizacije (član 4 Zakona). Ova neusklađenost Zakona sa Ustavom dovodi do neustavnog odbijanja registracije pojedinih verskih zajednica zbog misionarenja, a navodi i ustanove kao što su Savet RRA ili Nacionalni prosvetni savet da reprodukuju versku diskriminaciju na područjima informisanja, obrazovanja itd.

Posle tri godina rada na registraciji, u Srbiji je skoro 90 odsto verskih zajednica neregistrovano. Proces restitucije crkvene imovine veoma kasni i odvija se uz velike teškoće. Broj incidenata na verskom osnovu, mada primetno smanjen, i dalje je veoma veliki. Ministarstvo vera, čak ni kao posebno ministarstvo, ne uspeva da ostvari saradnju sa policijom. Istrajavaju i krajnje rizične situacije poput stalne napetosti u Islamskoj zajednici, koje iziskuju posebno Ministarstvo vera koje bi uključivalo ne samo stručnu kompetenciju nego i političku volju, da bi moglo da efikasno deluje kao nepristrastan posrednik. Srbiji su potrebni Ministarstvo i ministar vera da bi javnost mogla da se obrati nekome ko ima ne samo profesionalni kapacitet, nego i političku težinu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari