Prof. dr Zoran Ivošević Konačni rezultati postustavnih parlamentarnih izbora proglašeni su 25. januara 2007. godine. Odmah potom počeo je da teče tridesetodnevni rok za konstituisanje nove Narodne skupštine. Kad ona bude konstituisana počinje da teče devedesetodnevni rok za izbor nove vlade.

Prof. dr Zoran Ivošević Konačni rezultati postustavnih parlamentarnih izbora proglašeni su 25. januara 2007. godine. Odmah potom počeo je da teče tridesetodnevni rok za konstituisanje nove Narodne skupštine. Kad ona bude konstituisana počinje da teče devedesetodnevni rok za izbor nove vlade. Kad ona bude izabrana, ranija Vlada prestaje s radom. Dotle radi bez mandata. Ako u ovom roku nova vlada ne bude izabrana, ranija nastavlja rad do izbora vlade posle ponovljenih parlamentarnih izbora.
Kako Vlada vlada u interregnumu od gubitka mandata do izbora nove?
Prema članu 128. stav 4. Ustava, Vlada kojoj je prestao mandat može, do izbora nove, da obavlja poslove određene zakonom. Zakon o vladi određuje, članom 17, da su to – tekući poslovi. Međutim, ne određuje šta spada u ove poslove. Ali, određuje šta ne spada. Zato znamo da odlazeća Vlada ne može predlagati zakone i druge opšte akte, niti donositi podzakonske akte, izuzev ako je njihovo donošenje oročeno ili ako to nalažu potrebe države, interesi odbrane ili prirodne, privredne ili tehničke nesreće. Takva vlada ne može postavljati ni funkcionere u organima državne uprave, ali može, u vršenju osnivačkih prava, imenovati vršioce dužnosti direktora i članova upravnih i nadzornih odbora, odnosno davati saglasnost za njihovo imenovanje.
Tekući poslovi Vlade u interregnumu bi se, dakle, mogli odnositi na: izvršenje utvrđene politike, izvršenje zakona i drugih opštih akata Narodne skupštine, usmeravanje i usklađivanje rada organa državne uprave, vršenje nadzora nad radom tih organa, rešavanje sukoba nadležnosti između ministarstava i upravnih organa i organizacija, kao i druge poslove čije vršenje nije isključeno članom 17. Zakona o vladi. U „druge poslove“ spadaju protokolarni i tehnički poslovi. Protokolarni služe reprezentativnim i ceremonijalnim potrebama. Tehnički služe obezbeđivanju uslova za obavljanje supstancione nadležnosti.
Ovako reducirana ovlašćenja odlazeće Vlade našla su se, već u prvom interregnumskom danu, pred dva iskušenja.
Prvo iskušenje izazvano je izjavom Vladimira Božovića da ga je Vlada nezakonito smenila s dužnosti generalnog inspektora policije. Božoviću je prestao status, ali nije smenjen. Poslovi generalnog inspektora više ne postoje, jer su Zakonom o policiji povereni načelniku Sektora unutrašnje kontrole. Po raspisanom konkursu, za načelnika tog sektora izabrano je drugo lice, još dok je Vlada bila u punom mandatu. Pošto je odluka o prestanku ranije dužnosti Vladimira Božovića doneta u izvršavanju zakona, njeno donošenje spada u tekuće poslove Vlade.
Drugo iskušenje izazvano je saopštenjem Kabineta predsednika Vlade da premijer Vojislav Koštunica neće primiti Martija Ahtisarija zbog toga što razgovor sa specijalnim izaslanikom generalnog sekretara OUN o budućem statusu Kosova i Metohije ne spada u obavljanje tehničkih poslova. Specijalni izaslanik ne dolazi da razgovara o budućem statusu južne srpske pokrajine. Takav razgovor u ovom trenutku nije moguć. Da bi postao moguć srpskoj strani mora biti dostavljen pripremljeni dokument kako bi ga proučila i utvrdila svoje stavove. Ahtisari je zatražio prijem da bi premijeru ovaj dokument predao. Ako bi tom prilikom o nečemu i prozborili, to bi mogao biti samo protokolarni razgovor o avionskom letu, vremenu, zdravlju i drugim „praznim“ temama.
Dostavljanje dokumenta, bez obzira na njegov značaj, predstavlja tehničku radnju. Zato prijem dokumenta o budućem statusu Kosova i Metohije, makar koliko bio sudbonosan, spada u tekuće poslove predsednika odlazeće Vlade, bez obzira na to što mu susret s donosiocem očigledno ne prija. Ni meni ne bi prijao. Pošto nisam predsednik Vlade mogao bih i da se durim. Ali, predsednik – ne može. Uostalom, ako je mogao da podnese Cecu, morao je i Martija. Ako ni zbog čega, da bi mu, gledajući ga u oči, zamerio što dokument donosi u nevreme. A što se donosioca tiče, on dokument o Kosovu i Metohiji može poslati i poštom.
Autor je redovni profesor Pravnog fakulteta

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari