Nekako se slike u priči o Zastavi i Fijatu u ujednačenim ciklusima ponavljaju i svaki put ponovo pokažu da u „poslu decenije“ nešto škripi. Treba se prisetiti da je, kad god je vlada objavljivala da će omogućiti subvencionisanu prodaju novog kontingenta „punta“ po sistemu „staro za novo“, kao ekstremno radosnu vest za građane, to služilo da zabašuri ozbiljniji problem. Ovoga puta zataškavanje nije uspelo.

Javnost je saznala da Fijat još nije napravio biznis plan za Zastavu niti će uplatiti 100 miliona evra kao početni ulog. Da se ne lažemo, prodaja „punta“ uz državne subvencije jeste nefer favorizovanje Fijata u odnosu na druge prodavce automobila ili, za vladu važnije, infuzija koja treba da ubedi Italijane da ne odu iz Srbije.

U Fijatu kažu da su do sada uložili nešto više od 10 miliona evra u Kragujevac (manje u novcu, više u opremi) što i nije neka suma zbog koje italijanska kompanija ne bi bez problema mogla mirno da se povuče iz naše zemlje. Automobilska industrija jedna je od najteže pogođenih u svetu i teško da će se u skorije vreme oporaviti. Uz to, Fijat je uspeo da uđe u Krajsler i sigurno im je važnije da naprave dobar biznis plan za američkog giganta (nedavno objavljen) nego da rasipaju energiju i na malu fabriku u Srbiji. Zato i nije čudno što nemaju (ili čuvaju) 100 miliona evra za ulog. Uz to, vlada se svim silama upire da im „utrapi“ što veći broj Zastavinih radnika (više od 2.400), a sigurno je da im tolika radna snaga nije potrebna pa se i oni opiru i oklevanjem sa biznis planom očigledno zauzimaju bolju poziciju u pregovorima.

Vlada mora da zadrži Fijat u Srbiji iz brojnih razloga. Prvi i najvažniji jeste da Italijanima duguju svoje fotelje u Nemanjinoj 11. Da nije bilo ideje Fijata da u Kragujevcu može nešto ozbiljno da napravi, Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju i obećanja o viznoj liberalizaciji sigurno ne bi bili dovoljni za izbornu pobedu (Zastava je ipak nešto opipljivo, za razliku od SSP). Drugi razlog, koji se naslanja na prethodni, jeste što vlada nema plan B za Zastavu ukoliko bi Fijat otišao. U trenutnom globalnom ekonomskom ambijentu, nijedna automobilska kompanija ne bi ušla u avanturu ulaganja u Kragujevcu i šta bi onda sa fabrikom i radnicima. Zato je sada važno samo da Italijani ne pobegnu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari