Najnoviji rezultati PISA istraživanja potvrdili su ono što smo već znali – da je naš obrazovni sistem neefikasan i da najveći broj učenika ima reproduktivno znanje koje ne ume da primeni u realnim situacijama. Uprkos tome što su učenici iz Srbije bolje uradili zadatke nego na prethodnim testiranjima, Srbija se i dalje nalazi značajno ispod svetskog proseka.
Najveći napredak u odnosu na 2006. godinu zabeležen je u domenu čitalačke pismenosti. Prosečno postignuće naših đaka je više za 41 poen, a broj funkcionalno nepismenih učenika je smanjen za čak 20 odsto. Izvestan pomak je ostvaren i na skalama matematičke i naučne pismenosti, ali za skromnih sedam poena.
Zabrinjava, međutim, što čak trećina učenika iz Srbije u sve tri oblasti nije dostigla nivo funkcionalne pismenosti. To zapravo znači da svaki treći petnaestogodišnjak u našoj zemlji može da razume samo najjednostavnije tekstove i ume da primeni samo rutinske matematičke procedure. Svaka situacija koja bi bila složenija od rešavanja osnovnih i relativno poznatih zadataka za ove đake bi predstavljala značajan problem. Ovi učenici su praktično već stavljeni na marginu, a nalaze se tek na početku srednjoškolskog obrazovanja.
Od 43 mesta na rang-listi (među 74 države koje su učestvovale u istraživanju) mnogo je važnije što se najveći broj naših učenika nalazi na najnižim nivoima postignuća. To je zabrinjavajući pokazatelj da je domaći obrazovni sistem prevashodno orijentisan ka uspostavljanju i vrednovanju reproduktivnog znanja. Škola od učenika ne traži ozbiljnija intelektualna angažovanja već puko reprodukovanje činjenica i posledično ne stvara uslove da se razviju njihovi intelektualni kapaciteti. S druge strane, veoma mali procenat đaka sa najvišim postignućima svedoči o neambicioznoj obrazovnoj politici koja je zanemarila učenike sa visokim akademskim potencijalima.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.