Avioni zaobilazili Srbiju zbog napada hakera? 1

Svi letovi iz vazdušnog prostora Srbije sa Kosovom i Crne Gore, preusmeravani su u ponedeljak uveče zbog hakerskog upada u radarski sistem nadležne Kontrole letenja Srbije i Crne gore (SMATSA), nezvanično saznaje Danas.

Stotine letova čije je ruta u ponedeljak oko 21 sat podrazumevala preletanje vazdušnog prostora naše države, morali su privremeno da promene svoj pravac kretanja, jer radari SMATSA-e, koji treba da ih lociraju, nisu bili u funkciji nakon što je grupa hakera pokušala da upadne u informacioni sistem ove organizacije. Zbog toga je većina ovih letova preusmerena na prostor iznad Rumunije, ka bukureštanskom aerodromu, zaobilazeći, ne samo jurisdikciju naše kontrole letenja, već i plaćanje uobičajene naknade SMATSA-i za korišćenje vazdušnog prostora.

S obzirom da SMATSA demantuje da je do ovakve situacije uopšte i došlo, nismo uspeli da saznamo od njih kolike su novčane gubitke zabeležili zbog preusmeravanja letova.

Informacije o kretanju letova na aerodromu „Nikola Tesla“ govore u prilog tome da problema sa koordinacijom letova jeste bilo, jer je polovina letova čiji su polasci i dolasci bili planirani od 21 sat do ponoći kasnila u proseku sat vremena, potvrdili su nam sa aerodroma „Nikola Tesla“.

„U ponedeljak, 10. jula u periodu od 21 čas do ponoći planirana su ukupno 23 leta, od kojih su kašnjenje zabeležili sledeći letovi – iz Beograda za Tel-Aviv, kašnjenje 93 minuta, iz LJubljane za Beograd, kašnjenje 65 minuta, iz Frankfurta za Beograd, kašnjenje 105 minuta, iz Beča za Beograd, kašnjenje 121 minut, iz Malmea za Beograd, kašnjenje 85 minuta, iz Moskve za Beograd, kašnjenje 85 minuta, iz Berlina za Beograd, kašnjenje 48 minuta, iz Štutgarta za Beograd, kašnjenje 60 minuta, iz Ciriha za Beograd, kašnjenje 32 minuta, iz Praga za Beograd, kašnjenje 63 minuta, iz Podgorice za Beograd, kašnjenje 105 minuta, iz Hamburga za Beograd, kašnjenje 60 minuta, iz Diseldorfa za Beograd, kašnjenje 48 minuta, iz Kopenhagena za Beograd, kašnjenje 43 minuta i iz Beograda za Bejrut, kašnjenje 45 minuta.“ Od ovih 15 aviona, 12 su flota „Er Srbije“, a od ukupnog broja 13 letova je bilo onih koji su dolazni. Za razloge kašnjenja upitali smo „Er Srbiju“, kao i da li su imali problema u komunikaciji sa kontrolom letenja, ali do zaključenja ovog broja Danasa odgovor nismo dobili.

Pritom su u evidenciji beogradskog aerodroma navedeni samo oni letovi koji su poleteli ili sleteli na njihove piste, dok u nadležnost kontrole letenja spadaju svi oni koji barem i delimično prelaze iznad teritorije Srbije i Crne Gore.

Iz SMATSA su demantovali da je bilo ikakvih problema u organizaciji saobraćaja. Sa druge strane, pojavile su se i nezvanične informacije da problema u kontroli letenja nije bilo, već da je zabunu izazvala mobilna aplikacija „Flightradar 24“ koja prati kretanje svih svetskih letova, a koja u tom trenutku nije prikazivala tačne informacije o letovima iznad vazdušnog prostora Srbije sa Kosovom i Crne gore, što je izazvalo sumnje da su letovi preusmereni sa ove teritorije zbog problema u radarskom sistemu Kontrole letenja Srbije i Crne Gore. Od predstavnika ove aplikacije nismo dobili odgovor da li je zaista nekih problema u funkcionisanju te aplikacije i bilo.

Razgovor pilota i kontrolnog tornja u Bukureštu

Danas je ekskluzivno došao do snimka razgovora jednog od pilota aviona koji su u tom trenutku preusmereni u Rumuniju. Pilot pita kontrolu leta u Bukureštu zašto ne mogu da lete preko Srbije, a iz kontrolnog tornja sa aerodroma u Bukureštu odgovaraju da je problem u Beogradu i da zato moraju da slete na bukureštanski aerodrom.

– Koliko razumem, beogradski aerodrom ima neke probleme i aerodrom je zatvoren, rekla je operatorka iz kontrole leta u Bukureštu, odgovarajući jednom od pilota neke od avio kompanija koje su trebale da slete u Beograd. Pilot je na to samo kratko odgovorio – OK, hvala.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Ostavite odgovor na marina miletic Odustani od odgovora