Foto: Pixabay/StockSnap

Reč je o potezu „Pošta Srbije“ koje su sklopile komercijalni ugovor sa firmom „United media“ za distribuciju paketa televizijskih kanala, među kojima je i TV N1. „United media“ je, pored toga, investitor kanala N1.

Iako „PoštaNet“ u svom kablovskom paketu osim N1, sada ima 19 novih, uglavnom sportskih kanala, što je i bio razlog sklapanja ovog ugovora, mediji bliski vlastima su ovaj potez okarakterisali kao nameru v.d. direktorke „Pošta Srbije“ Mire Petrović da finansira televiziju koja, kako navode, „govori sve najgore o predsedniku Srbije Aleksandru Vučiću i Srpskoj naprednoj stranci“.

Mira Petrović objašnjava za Danas da je ugovor sa „United media“ sklopljen iz isključivo komercijalnih razloga, a da proizvoljne i netačne navode pojedinih tabloida ne želi da komentariše.

– Ovakav ugovor postojao je i ranije, sve do 2015. godine, kada je iz ne znam kog razloga prekinut. Onda je usledio veliki pad u broju korisnika naših usluga, ne zbog N1 kako svi pričaju, već isključivo zbog sportskih kanala. Nakon sklapanja novog ugovora, zaustavljen je pad korisnika a sa ponosom možemo da kažemo da Pošta Net jedina u ponudi ima i Arenu i sve kanale Sport kluba – ističe Petrović.

U ponudi na osnovu koje je sklopljen ugovor između Pošte i firme „United media“, kao prenosi list Alo, navodi se da će distributer, u ovom slučaju „Pošta Srbije“, plaćati nosiocu prava mesečnu naknadu, koja za period od 1. 12. 2016. do 30. 11. 2017. godine iznosi minimalno 138.200 evra. Minimalna garantovana mesečna naknada za period od 1.12. 2017. do 30. 11. 2018. godine iznosi 153.800 evra. U istraživanju se, međutim, ne navodi da se suma odnosi na ceo paket kanala, niti da je pod istim uslovima kao sa „United media“, Pošta sklopila ugovor i sa Kopernikusom.

Podaci do kojih je došao list Danas pokazuju da Telekom Srbija, kompanija u većinskom državnom vlasništvu, za 56 kanala televizije Pink plaća sedam miliona evra godišnje, dok za kanale TV Prva izdvaja oko dva miliona evra. Očigledno je da spin o „državnim parama kojim se kupuje N1“ potpuno netačan, jer iz državne kase najviše sredstava ide televiziji Pink. Sem što su selektivno prikazali izdvajanje državnog novca za plaćanje kablovskih televizijskih programa, režimska glasila su otišla korak dalje povezujući komercijalni ugovor Pošte sa direktnim pomaganjem „opozicionog kandidata Dragana Đilasa“, koji se, kako navode, „udružio sa tajkunom Draganom Šolakom, vlasnikom SBB-a i firme „United media“, u pokušaju da sruši aktuelnu vlast“.

Direktor programa N1 za Srbiju Jugoslav Ćosić kaže za Danas da niz tekstova koje objavljuje režimski tabloid Alo predstavlja deo kampanje protiv televizije N1 i njenog investitora.

– Cilj je da se televizija diskredituje neistinama i spinovima, ali i da se zastraše svi distributeri koji N1 imaju ili imaju nameru da ga uvrste u svoju ponudu. Zbog toga napadaju i Poštu iako, recimo, identične uslove kao United Media kojoj pripada N1, ima i Kopernikus. Očigledno se ciljano pominje samo N1 iako se u ugovoru sa Poštom, osim nas nalaze i brojni drugi kanali – ističe Ćosić.

Programski direktor Transparentnosti Srbije Nemanja Nenadić ne vidi ništa sporno u ugovoru koji je Pošta sklopila sa „United media“.

– Logično je da Pošta za emitovanje kablovske televizije kupi prava za emitovanje svih programa koji su gledani. Ne znam da li su cene koje državna preduzeća plaćaju televizijama tržišne, ali na njima je da objasne razloge – ističe Nenadić za Danas. S obzirom da smo od Telekoma dobili odgovor da je njihov ugovor sa Pinkom poslovna tajna, našeg sagovornika smo pitali zbog čega takvi ugovori imaju klauzulu poverljivosti.

– U toj oblasti, preduzeća u državnom vlasništvu posluju na tržištu i nadmeću se sa konkurencijom, tako da neke stvari možda mogu biti tajne. Ali, i tu tajnost moraju da obrazlože na osnovu kriterijuma koje prepoznaje Zakon o slobodnom pristupu informacija – zaključuje Nenadić.

Tender nije neophodan

Direktorki „Pošta Srbije“ Miri Petrović se zamera da je samoinicijativno potpisala ugovor sa firmom „United media“ bez raspisivanja tendera, iako se programski paketi nigde ne kupuju na tenderu, niti se on u ovoj industriji raspisuje.

Telekom: Poslovna tajna

Zvanične podatke o tome koliko država plaća Pinku, ali i ostalim televizijama za distribuciju njihovih kanala, od Telekoma nismo mogli da dobijemo. „Tražene informacije su definisane ugovorom dve strane, kompanije Telekom Srbija i njenih poslovnih partnera. Telekom Srbija posluje u uslovima konkurencije u svim oblastima delovanja i eventualno obelodanjivanje takvih informacija moglo bi da ugrozi poslovanje kompanije. Takođe, da bi se poslovni ugovori izneli javnosti, neophodna je saglasnost druge ugovorne strane, a u slučaju objavljivanja bez saglasnosti izlažemo se opasnosti pokretanja sudskog postupka i obavezi plaćanja naknade štete“, kažu za Danas u Telekomu Srbija.