Arhivska fotografija: MUP Srbije

Za razliku od starijih, mladi su spremniji da kritički posmatraju rad ovih službi, iskazuju više nepoverenja i češće prepoznaju korupciju.

Većina građana iako je zadovoljna radom administrativne službe policije, uglavnom izdavanjem ličnih dokumenata, zapaža da postoje sistemski problemi koje bi trebalo menjati.

Najveći problem jeste loša organizacija, koju je istaklo 47 odsto građana. Kao sledeći čest problem navodi loš etički kodeks ponašanja, tj moral policijskih službenika, podaci su istraživanja o stavovima građana u sklopu projekta “Ja u centru pažnje” Evropskog pokreta u Srbiji, Centra za evropske politike i USAID- a.

Među zloupotrebama, u izdavanju lične dokumentacije, četiri odsto građana navelo je korupciju i taj problem uglavnom su istakli mlađi ispitanici.

Više od polovine građana smatra da su veze i pokloni nepotrebni da bi se brže dobila dokumenta dok isto toliko njih smatra da ljudi često koriste privatna poznanstva da bi do dokumenata došli ”preko reda”. Pa ipak skoro 90 odsto građana tvrdi da nije privatno kontaktiralo nikoga pri dobijanju javnih usluga od službi MUP- a.

Kao najvažnije aspekte usluga administartivnih službi policije ispitanici ističu pružanje brže usluge kao i ljubaznost i profesionalnost osoblja.

Iako već uveden elektronski sistem omogućava dostavljanje dokumentacije na kućnu adresu, pri čemu se proces ubrzava, od ispitanih građana samo četiri odsto koristilo je tu opciju.

Postoji varijacija u stavovima građana u Beogradu i ostalim regionima u Srbiji, pa tako korupciju više uočavaju stanovnici prestonice i Vojvodine, dok se kompetentnost i ljubaznost službenika ističe kao problem u Istočnoj i Jugoistočnoj Srbiji.

Stanovnici glavnog grada u proseku su zadovoljniji kvalitetom pruženih usluga, što je posledica većih kapaciteta MUP- a u Beogradu, što ne sme biti slučaj jer javne usluge moraju biti podjednako dostupne svim građanima Srbije.

Na pitanje da li su dovoljno informisani o svojim pravima 45 odsto ispitanika odgovorilo je potvrdno, dok više od polovine ne zna kome da se obrati u slučaju da su im prava uskraćena.

I iako je većina građana usluge ovih službi ocenila pozitivno, samo je 28 odsto u potpunosti zadovoljnih građana i to uglavnom osobe starije od 60 godina.