Foto: Fonet/Imre Szabo

– Sasvim je sigurno da je šef smene deo lanca koji je nezakonito postupao, ali nije vrh tog lanca. On snosi deo odgovornosti ali je ironično i cinično njega jedinog naći odgovornog za pravni skandal kakav je Savamala. Još u izveštaju nakon što smo uzeli izjavu od šefa smene i od drugih lica jasno sam istakao da je nalog da se postupa nezakonito došao u najmanju ruku iz vrha policije – kaže za Danas Janković.

Prema njegovim rečima, nepostupanje policije u toj noći ali i nakon nje, kada su u pitanju preporuke ombudsmana ili zahtevi Tužilaštva, potpuno je očekivano.

– Naša policija je nažalost u partijskim rukama i u takvim slučajevima ona više ne postupa u skladu sa zakonom već u skladu sa političkom voljom, jer živimo u partijskoj državi a policija je državni organ čiji je ministar partijski lider koji neskriveno svoje stranačke interese nameće u njihovom radu – tvrdi Janković.

On dodaje da je MUP i formalno prekršio zakon, jer se oglušio čak i na najformalniju obavezu da obavesti Zaštitnika zašto nije sproveo preporuke.

– MUP ne mora da sprovede preporuke ombudsmana, mada je to skandal sam po sebi i u ozbiljnim zemljama je nedopustivo, ali mora da obavesti Zaštitnika šta ga je u tome sprečilo – objašnjava Janković i dodaje da „u Srbiji očigledno postoji zid nekažnjivosti za ovakvu vrstu najtežih krivičnih dela koji uništavaju same temelje države“.

Osim policije, smatra Janković, zakazalo je i Više tužilaštvo koje je olako prosledilo slučaj nižem tužilaštvu jer je utvrdilo da „nije izvršeno nijedno krivično delo iz njihove nadležnosti“ i da „Tužilaštvo nije imalo hrabrosti da se otrgne političkom uticaju“. On objašnjava da je Tužilaštvo moralo da zahteva od policije više podataka, da preduzme mere u odnosu na rukovodioce policije ako nisu dostavljali izveštaje, kao i da se iz svega što je u tadašnjem izveštaju ombudsmana napisano jasno vidi da „iz svake reči izbija kriminalna namera“.

– I u narednom slučaju vezanom za Savamalu komunalna policija je lagala, pa je u narednom slučaju utvrđeno da je katastar nezakonito postupao. Da ne podsećam na izjave čoveka koji je zaposeo mesto predsednika Republike, da je „u pitanju kompletan idiot, neko iz gradske vlasti“. To je kriminalna organizacija u koju su uključeni različiti organi, politički subjekti i gde je krajnja žrtva ne samo imovina u Savamali već i pravni poredak i pravda i ravnopravnost pred zakonom – zaključuje Janković.

Ksenija Radovanović iz Inicijative Ne da(vi)mo Beograd kaže za Danas da je dokumentacija do koje je došao KRIK pokazala da je Više tužilaštvo prikupljalo obaveštenja o samo dva krivična dela.

– Prvo se tiče vezivanja građana, ali iste noći građani su i pretresani, njihovi predmeti oduzimani, imovina uništena, što su dela opisana posebnim članovima Krivičnog zakonika RS. Tužilaštvo je istraživalo i nesavestan rad u službi, ali samo u okvirima postupanja šefa smene u noći rušenja. Ipak, snimci razgovora operatera MUP sa građanima u nevolji govore nam da je naređenje o nepružanju pomoći došlo iz vrha MUP RS, spisi predmeta ukazuju na sumnju da su i gradske službe bile uključene u obezbeđivanje područja tokom rušenja, a setimo se i da je dokazni materijal iz Hercegovačke ulice uklonjen pre nego što je MUP izvršio uviđaj i to pod izgovorom odnošenja „šuta“, a po prijavi građana Beokom servisu. Uz skandalozno odugovlačenje predistražnog postupka od strane tužilaštva, možemo reći da je nesavestan rad u službi najblaži opis za postupanje svih institucijama i lica odgovornih za njihovo zakonito upravljanje. Prikladnije bi bilo nazvati stvari pravim imenom. Te noći izvršeno je najmanje osam krivičnih dela, a izvršila ih je kriminalna grupa osoba sa fantomkama i onih u foteljama institucija – objašnjava Radovanović.

Krivična dela na koja država žmuri

1. nasilničko ponašanje (član 344 Krivičnog zakonika Republike Srbije)

2. oduzimanje tuđe stvari (čl. 211 KZ)

3. krađa (sa elementima razbojništva) (čl. 203, 206 KZ)

4. protivpravno lišenje slobode (čl. 132 KZ)

5. protivzakonito pretresanje (čl. 140 KZ)

6. nesavestan rad u službi (čl. 361 KZ)

7. udruživanje radi vršenja krivičnih dela (čl. 346 KZ)

8. sprečavanje i ometanje dokazivanja (Grad Beograd direktno) (čl. 336 KZ)

Preporuke Zaštitnika građana

Zaštitnik građana ja MUP-u uputio preporuke da sprovede sve potrebne mere da identifikuje maskirana lica i njihove organizatore i pomagače te da prikupljene podatke dostavi tužilaštvu. Preporuka je i da se sprovede unutrašnja kontrola rada policije, i utvrdi vrsta i težina individualne odgovornosti zaposlenih u MUP, kao i da se obezbedi zaštita od brisanja snimaka poziva građana, a da Zaštitnika obavesti o izvršenju preporuka u roku od 60 dana. MUP nije postupio po ovim preporukama niti je ikada odgovorio na izveštaj ombudsmana.