Zahvaljujući aktivnosti Edukativnog centra Roma u Subotici, procenat romske dece koja pohađaju i završavaju osnovnu školu viši je od prosečnih 13 odsto, koliko je zabeleženo na nivou cele Srbije. Tome je, kako kaže Stevan Nikolić, predsednik ovog centra, doprinelo podsticanje predškolskog obrazovanja za male Rome uz uvođenje asistenata vaspitača romske nacionalnosti.

Zahvaljujući aktivnosti Edukativnog centra Roma u Subotici, procenat romske dece koja pohađaju i završavaju osnovnu školu viši je od prosečnih 13 odsto, koliko je zabeleženo na nivou cele Srbije. Tome je, kako kaže Stevan Nikolić, predsednik ovog centra, doprinelo podsticanje predškolskog obrazovanja za male Rome uz uvođenje asistenata vaspitača romske nacionalnosti. Kako se pokazalo, deca koja pohađaju vrtiće i zabavišta po pravilu upisuju i završavaju osnovnu školu.
– Centar je prošle godine popisao ukupno 520 romskih porodica sa decom školskog uzrasta, od čega je 71 dete uključeno u predškolski sistem, odnosno vrtiće i zabavišta. Od te dece je oko 90 odsto upisano dalje u škole – kaže Nikolić. – Zbog postojećih problema sa odnosom prema obrazovanju i u samoj romskoj zajednici, mi smo pokušali da nađemo rešenje kroz asistente vaspitače. To su osobe s najmanje srednjim stepenom obrazovanja koje znaju romski jezik i pre svega premošćavaju jezičku barijeru kod deteta, ukoliko ona postoji.
S problemom jezika suočili su se prosvetni radnici u subotičkim školama kada je u proteklim godinama u Suboticu pristiglo nekoliko stotina dece s područja Kosova, od kojih većina nije znala srpski jezik, a ni dijalekt romskog koji se govori u Vojvodini. Njihovo uključenje u obrazovni proces, odnosno bar većine njih, pomogli su upravo vaspitači asistenti, koji čine most između učenika, porodice i škole.
– Njihova obaveza je da budu prisutni u školi i posreduju ukoliko postoji jezička barijera, da reaguju ukoliko postoji problem u školi ili porodici, te je u njihovom opisu posla i obilazak porodice. Takođe, oni deci pomažu u izradi domaćih zadataka – navodi Nikolić.
Višegodišnje iskustvo Edukativnog centra Roma u Subotici u uključivanju romske dece u školski sistem koje je dalo dobre rezultate prihvatilo je i ministarstvo, te trenutno na teritoriji Srbije radi dvadesetak asistenata. Subotica je u Vojvodini proglašena za model centar za teritoriju Pokrajine, a dva mentora iz Centra obučavaju druge asistente vaspitače.
Muhamed Bunjaku, koji radi kao jedan od asistenata vaspitača u predškolskoj ustanovi Naša radost, kaže da se romska deca dobro snalaze u ovom zabavištu.
– Romska deca postižu dobar uspeh, ne samo zato što mi radimo sa njima već što imamo podršku drugih vaspitača i rukovodstva škole. Upravo su, recimo, naša deca dobila nagrade za crteže, na nivou grada, a bilo je i pokrajinskih nagrada. Od 12 nagrada romska deca su osvojila pet, i to je dokaz da uspešno prate ovaj proces – kaže Bunjaku.
Subotica je bila prvi grad u Srbiji koji je, uz podršku organizacije Save the children, počeo da primenjuje takozvani inkluzivni model obrazovanja. To je sistem koji podrazumeva zajedničke razrede romske i ostale dece, umesto dosadašnjih posebnih odeljenja.
– To je povećalo stepen socijalizacije, romska i druga deca se međusobno upoznaju, upoznaju druge kulture, druge jezike i navikavaju se da žive jedni s drugima, a ne jedni pored drugih – kaže Nikolić.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari