Brod „Krajina“, ranije „Dragor“, juče rano ujutru izgoreo je u požaru. Brod je bio usidren na novobeogradskoj strani Save i na njemu je sniman film Darka Bajića „Na lepom plavom Dunavu“. Sava Radunović, direktor preduzeća Mag koje je vlasnik broda, izjavio je za B92 da je brod gotovo ceo izgoreo i da se materijalna šteta kreće između milion i milion i po evra.

Brod „Krajina“, ranije „Dragor“, juče rano ujutru izgoreo je u požaru. Brod je bio usidren na novobeogradskoj strani Save i na njemu je sniman film Darka Bajića „Na lepom plavom Dunavu“. Sava Radunović, direktor preduzeća Mag koje je vlasnik broda, izjavio je za B92 da je brod gotovo ceo izgoreo i da se materijalna šteta kreće između milion i milion i po evra. U požaru nije bilo povređenih. Policija utvrđuje uzrok izbijanja vatre, mada se sumnja da je reč o kvaru na električnim instalacijama.
To je inače, poslednji srpski brod točkaš, čiju dodatnu istorijsku vrednost predstavlja činjenica da je pripadao vladarima iz dinastije Karađorđević i posleratnom predsedniku Jugoslavije Josipu Brozu Titu.
Iako se veruje da je „Dragor“, današnja „Krajina“, u Srbiju stigao kao miraz kraljice Marije kralju Aleksandru prvom ujediniteljui da je tokom Drugog svetskog rata bio potopljen u Čukaričkom rukavcu kako ga Nemci ne bi zarobili i odvezli u Nemačku, istorijske činjenice govore da je sagrađen 1928. u Regensburgu (Nemačka) i da je plaćen kreditima reparacione komisije u Parizu. Koštao je milion i po zlatnih maraka. Odluka o početku gradnje ovog broda doneta je dve godine ranije, povodom obeležavanja desetogodišnjice proboja Solunskog fronta. Iako je ova luksuzna dvorska jahta dinastije Karađorđević trebalo da nosi ime prestolonaslednika Petra, ono je promenjeno u „Dragor“. U Beograd je uplovila neposredno pre uvođenje Šestojanuarske diktature, a 23. novembra iste 1928, Ukazom kralja Aleksandra Prvog uvedena je u listu flotile Kraljevske mornarice. Brod i 26 članova posade bili su podređeni rečnoj obalskoj komandi.
Sve do 1941. „Dragor“ je bio u službi kraljevske porodice, da bi uoči Drugog svetkog rada, po naređenju ministra vojske i mornarice uplovio u bazu rečne flotile u Novom Sadu. Tu je zarobljen 24. aprila 1941. i predat Hrvatskom zapovedništvu rečne flotile u Brodu. Brod je potom preuzelo Mornarsko sborno zapovedništvo i prebacilo ga u Beograd. Bugarskom kralju Borisu poklonjen je 1943, posle čije smrti Nemci brod prebacuju na gornji tok Dunava. „Dragor“ je u Beograd vraćen 1946, a Predsedništvo FNRJ dve godine kasnije uputilo je Direkciji unutrašnje plovidbe akt o osposobljavanju broda za plovidbu. Radove su izveli Brodogradilište na Čukarici i Solidarnost iz Zagreba.
Brod je dobio novo ime „Krajina“ i predat je Komandi garde. Korišćen je za potrebe predsednika Republike Josipa Broza Tita sve do njegove smrti 1980. godine. Posle je „Krajina“ pripala Vojnoj pošti 2827, koja ga je zbog visokih troškova održavanja i duge eksploatacije ustupila Sekretarijatu za turizam i ugostiteljstvo Izvršnog veća Srbije sa preporukom da se pretvori u muzej na vodi. U isto vreme Jugoslovensko rečno brodarstvo zatražilo je od Jugoslovenske ratne mornarice da „Krajina“ postane muzej rečnog saobraćaja i Ratne rečne flotile. Od muzeja ništa nije bilo, brod je 1984. prodat Basenu Bor i odvučen u brodogradilište Kladovo na restauraciju. Razne ideje o uređenju „Krajine“ pale su u vodu pa je 1985. vraćena u Beograd, gde je odlukom Kapetanije pristaništa Beograd, jedno vreme bila usidrena ispred Hotela Jugoslavija. Kompanija Mag preuzela je brod 1988, u želji da ga renovira, a poslednjih meseci ponovo je krenula priča o njegovoj eventualnoj prodaji.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari