Problemi koji proizilaze iz samog koncepta i politike zakona ne mogu se izbeći otklanjanjem nekoliko najdrastičnijih i upadljivo neustavnih pojedinačnih odredaba, poput „superkvoruma“ za odlučivanje u skupštini stambene zajednice i nasilnog nametanja profesionalnog upravitelja zgradama sa više od 30 stanova. Pritom su i ove izmene unete na način koji će samo dovesti do još većih problema.

Primera radi, jedna od brojnih primedaba koje smo podneli zajedno sa još dvanaest organizacija iz cele Srbije, a koja se odnosila na nerazumno visok kvorum za odlučivanje u stambenim zajednicama, glasila je ovako:

„Ne postoji drugi razlog da stambena zajednica ima zahtevnije kriterijume za odlučivanje od privrednog društva, osim da se ona onemogući u radu. Umesto da stvara okvir u kojem bi se stimulisao dijalog i osnaživala stambena zajednica, Nacrt uvodi rešenje koje će onemogućiti njen rad.“

Predlagač je ovu primedbu „prihvatio“ tako što je u članu 27. izmenjenog Nacrta bukvalno prepisao odredbe Zakona o privrednim društvima koje regulišu kvorum za odlučivanje. Međutim, budući da Zakon o privrednim društvima pored komotnog kvoruma predviđa i vrlo strogu proceduru pozivanja na skupštinu, kao i mogućnost pobijanja odluka skupštine ukoliko ona nije zakonito sazvana, a da Nacrt zakona o stanovanju ne propisuje apsolutno nikakva pravila sazivanja skupštine stambene zajednice i nikakvu zaštitu od nezakonitog načina odlučivanja, izmena u članu 27. ne samo da ne stvara okvir u kom bi se stimulisao dijalog i osnaživala stambena zajednica, što je bila suština naše primedbe, već širom otvara vrata haosu i samovolji. Ovakav odgovor Ministarstva na naše primedbe iznete u okviru javne rasprave možemo samo da razumemo kao cinično izrugivanje javnoj raspravi i građanima Srbije.

Pored činjenice da će Nacrt zakona o stanovanju i održavanju zgrada otići na Vladu praktično nepromenjen, ili čak još gori u odnosu na verziju koja je ozbiljno kritikovana u javnoj raspravi, građane naročito treba da zabrine tekst obrazloženja, koji otklanja svaku sumnju da je ovakav Nacrt možda posledica predlagačevog neznanja. Naprotiv, obrazloženje Nacrta pokazuje da predlagač jako dobro upoznat sa međunarodnim pravnim aktima koji ga obavezuju i iskustvima na koje može da se ugleda, kao i da odlično poznaje i razume probleme stanovanja u Srbiji i njihove uzroke – samo ne želi da ih reši!

Pozivamo Vladu da odbije Nacrt zakona o stanovanju i održavanju zgrada i da inicira izradu novog nacrta, koji bi ozbiljno razmotrio primedbe iznete na javnoj raspravi. Ukoliko Vlada usvoji Nacrt i uputi ga Skupštini na usvajanje, pozivamo narodne poslanike da se upoznaju sa prigovorima iznetim na javnoj raspravi i da glasaju po svojoj savesti.

U Beogradu, 23. decembra 2015. godine

Učitelj neznalica i njegovi komiteti

Ko gradi grad