Vehabijsko učenje i tumačenje islama u BIH sve se više nameće, a sukob je poslednjih meseci toliko ojačao da su vehabije i oni koji praktikuju tradicionalni islam počeli i s fizičkim obračunavanjem. Do rata 1992. godine i dolaska arapskih državljana vehabijsko učenje islama nikada nije praktikovano u BIH.

Vehabijsko učenje i tumačenje islama u BIH sve se više nameće, a sukob je poslednjih meseci toliko ojačao da su vehabije i oni koji praktikuju tradicionalni islam počeli i s fizičkim obračunavanjem. Do rata 1992. godine i dolaska arapskih državljana vehabijsko učenje islama nikada nije praktikovano u BIH. Vehabijama se nazivaju oni koji zastupaju radikalno, nametljivo i isključivo tumačenje islama. Od 1995. godine do danas zabeležena su mnoga nasilništva koja su vehabije činile u BIH u nameri da utiču na „moral“ bosanske omladine.
Iako problem s vehabijama traje već dugo, javnost je tek u poslednje vreme postala svesna razmera sukoba. Prošlog meseca pripadnici vehabijskog pokreta, predvođeni izvesnim Jusufom Barčićem iz Kalesije, pokušali su nekoliko puta da uđu na silu u jednu od najuglednijih džamija u centru Sarajeva – Carevu džamiju – da bi u njoj obavljali svoj molitveni obred koji se znatno razlikuje od tradicionalnog. Zahvaljujući policijskoj intervenciji izbegnut je veći sukob među vernicima. Posle nekoliko dolazaka u Sarajevo Barčićeva grupa je naišla na otpor vernika koji se godinama klanjaju u toj džamiji, kao i većine Sarajlija. Osim sarajevske, vehabije su nedavno pokušale da zaposednu džamije u Konjicu i Mostaru, gđe su takođe naišli na otpor vernika i građana. Opšte je poznato da su vehabije prisutne u verskim objektima Islamske zajednice u Maoči, kod Brčkog, i u Zeničko-dobojskom kantonu, mada javnost o tome nije obavestila niti upozorila Islamska zajednica BIH, kao ni njen poglavar Mustafa efendija Cerić. Jedina džamija koju su u potpunosti zaposeli sledbenici Jusufa Barčića nalazi se u blizini Kalesije, u severoistočnoj Bosni. Stanovnici tog mesta nedavno su se pobunili zbog ilegalnog upada u džamiju, tako što su izneli lične stvari vehabija iz džamije i zapalili ih. U obračunu vehabija i meštana jedna osoba je povređena i jedno vozilo oštećeno. Kako Kalesija pripada tuzlanskom kantonu, muftija tuzlanski Husein Kavazović nekoliko puta je tražio da se pokrene sudski postupak protiv grupe vehabija. On je pozvao državne organe i tužilaštvo BIH da ih zaštite od „uzurpatora verskih objekata“, ali značajnija reakcija državnog i političkog, kao i vrha Islamske zajednice izostala je u potpunosti. Mustafa Cerić je fizički obračun tradicionalnih muslimana s vehabijama u Kalesiji opisao kao „lokalni problem“, uz tvrdnju da „vehabija nema u Bosni“.
„Pojava vehabija nije nešto s čim se Islamska zajednica u BIH ne može izboriti, ali koren problema nije u BIH, već u Beču odakle se utiče na promene tradicije bosanskih muslimana“, izjavio je Cerić i dodao da „u Beču deluje jedan centar na način koji nije primjeren bosanskoj tradiciji“. „Taj centar vode Bosanci, ali još nije vreme da izlazimo u javnost s detaljima. Islamska zajednica je ozbiljna i jaka zajednica s vekovnim iskustvom da bi strahovala od bilo koga“, kaže Cerić.
Istovremeno, vehabijski vođa Jusuf Barčić najavio je da će tražiti otcepljenje od zvanične Islamske zajednice BIH i formiranje svoje. „Mi imamo pravo da verske objekte Islamske zajednice BIH koristimo kako bismo praktikovali islam. Ako zajednica bude sprečavala muslimane da koriste objekte, bićemo prisiljeni da delujemo izvan te strukture. Sve posledice snosiće Islamska zajednica BIH“, upozorio je Barčić. Barčić, koji sebe naziva „islamskim misionarom“, nedavno je izjavio da ga finansira islamski svet, „da radi na oživljavanju Božje reči na ovom prostoru“. U kontaktu s medijima ne krije da ne priznaje zakone države, „već samo Božje“. Do juče anoniman, preko noći se našao u centru pažnje. Svaki njegov potez je skandalozan, praćen fotoaparatima, TV kamerama i policijskim prisustvom. Barčić (40) završio je Fakultet islamskih nauka u Medini, u Saudijskoj Arabiji, i doktor je islamskih nauka. U BIH se vratio 1999. godine, a nedavno se proglasio misionarom i verskim autoritetom koji bosanske muslimane treba da vrati izvornoj veri. Bivši je osuđenik Kazneno-popravnog zavoda u Zenici, gde je godinu dana proveo zbog zlostavljanja supruge koja ga je ostavila. Dok javnost vapi za informacijama o tome koliko vehabija zaista ima u zemlji, ko ih finansira i koliko su opasni po društvo, policijske i pravosudne institucije, baš kao i Islamska zajednica BIH, i dalje zatvaraju oči tvrdeći da problem ne postoji.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari