Nepoštovanje zabrane reklamiranja zamena za mleko 1

Regulativa u oblasti zabrane reklamiranja zamena za majčino mleko se ne poštuje i zato je potrebna zajednička akcija koja će obezbediti doslednu zaštitu prava deteta na primenu zakonske regulative, zaključak je okruglog stola Zaštitimo dojenje.

Ovu diskusijui je organizovao UNICEF, u saradnji sa Ministarstvom zdravlja Republike Srbije, Institutom za javno zdravlje Srbije „Dr Milan Jovanović Batut“, Mrežom organizacija za decu Srbije (MODS), Udruženjem „Roditelj“, Centrom za mame i incijativom „Moja podrška dojenju“.

Majčino mleko je najbolja, najbezbednija i najjeftinija hrana za bebe. Ipak, podaci govore da u Srbiji čak 60% dece u porodilištima ne dobija majčino mleko kao prvi obrok, a samo 13% dece mlađe od 6 meseci je isključivo dojeno.

Svetska zdravstvena organizacija je još 1981. godine usvojila Međunarodni kodeks o reklamiranju zamena za majčino mleko kako bi zaštitili dojenje.

„Kada štitimo dojenje, štitimo decu u najranjivijem periodu njihovog života. Sadržaj majčinog mleka se stalno prilagođava detetovim potrebama, što znači da svaka majka proizvodi mleko koje odgovara nutritivnim i razvojnim potrebama svog deteta. Zato moramo da obezbedimo kontinuiranu podršku majkama da doje“, istakla je Severine Leonardi, zamenica direktora UNICEF-a u Srbiji.

„Dojenje omogućava majci lakši oporavak od porođaja, bebi najbolje mogućnosti za rast i razvoj i jačanje odbrambenog sistema kao i razmenu snažnih pozitivnih emocija i stimulaciju svih čula. Nadamo se da ćemo zajedničkim akcijama uticati da se poveća broj majki koje isključivo doje svoju decu“, istakla je dr Jelena Gudelj Rakić, načelnica Centra za promociju zdravlja Instituta za javno zdravlje Srbije.

Promocija, podrška i zaštita dojenja jedna je od značajnih oblasti u svim strateškim dokumentima Ministarstva zdravlja Republike Srbije koja se tiču zdravlja i blagostanja dece.

„Nacionalni program za unapređenje razvoja u ranom detinjstvu, koji je Vlada usvojila 2016. godine, definiše usluge podrške dojenju koje moraju biti dostupne trudnicama, majkama i očevima“, naveo je Vladimir Čakarević iz Sektora za javno zdravlje i programsku zdravstvenu zaštitu u Ministarstvu zdravlja.

Reklamiranje zamena za majčino mleko je strogo regulisano međunarodnim i nacionalnim propisima, a Srbija je potpisnik Međunarodnog kodeksa reklamiranja zamena za majčino mleko.

„Sanitarni inspektori Ministarstva zdravlja će u okviru redovnih poseta zdravstvenim ustanovama proveravati poštovanje primene propisa u vezi sa reklamiranjem formula za odojčad“, rekao je Goran Stojković iz sanitarne inspekcije Ministarstva zdravlja.

Dojenje je mnogo više od hranjenja. To je proces uzajamnosti. Sisanjem, osim što zadovoljava potrebu za hranom, dete ostvaruje povezanost sa majkom i zadovoljava potrebu za bliskošću.

„I dalje u zdravstvenim ustanovama direktno ili indirektno proizvođači adaptiranog mleka dolaze u kontakt s majkama i uspevaju da zaobiđu zakone, a negde i da drastično krše kodeks. Nekritična dostupnost i snažno reklamiranje formule za odojčad ima negativan uticaj na kontinuitet dojenja. Smatramo da roditelji treba da brane najbolji interes svoje dece, ali i oni treba da budu adekvatno informisani i podržani u procesu dojenja“, podsetila je Angelina Radulović iz Udruženja građana „Roditelj“ i Mreže organizacija za decu Srbije.
Konferencija i okrugli sto Zaštitimo dojenje samo je jedna u nizu incijativa koju UNICEF, u saradnji sa Ministarstvom zdravlja Republike Srbije, Institutom za javno zdravlje Srbije i Mrežom organizacija za decu, pokreće u cilju zaštite i promocije dojenja. 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari