Nezamislivo je da nastavnici informatike kroje program tehničkog i informatičkog obrazovanja. Vrhunac „stručnog“ pristupa članova radne grupe je podela odeljenja na grupe tako da jedni rade u digitalnoj učionici, koju tek treba osposobiti, a drugi u kabinetu TiO. Dakle, bez funkcionalne veze sadržaja ovih grupa. U ovom predlogu informatički sadržaji su disfunkcionalni, što se u suštini i želi kako bi se nastavni predmet TiO „pocepao“ – ukazuje Lapčević.

On kritikuje i predloženi način realizacije nastave tehničkog sa jednim časom nedeljno u sedmom i osmom razredu, plus 30 časova u „kliznom rasporedu“, napominjući da se tako gubi kontinuitet teorijsko-praktičnog rada i da će to napraviti pometnju u organizaciji nastave ostalih predmeta.

– Pitanje je i kako će reagovati nastavnici ostalih predmeta u osnovnoj školi na činjenicu da se u sedmom i osmom razredu školska godina produžava za jednu nedelju. Usvajanjem ovakvog predloga došlo bi i do pomeranja male mature, što dodatno remeti čitav proces upisa učenika u srednje škole. U mnogim osnovnim školama realizacija nastave sa „kliznim rasporedom“ je teško ostvariva i prostorno i u ljudstvu. Ovakav vid nastave se u brojnim srednjim školama pokazao kao neefikasan, nepraktičan i pedagoški neopravdan – smatra Lapčević.

Ukazuje i da u osnovnim školama ne postoje tehnički uslovi za nastavu informatike, jer digitalne učionice uglavnom ne funkcionišu. U takvoj situaciji izlišno je dokazivati da su digitalne kompetencije učenika na visokom nivou, komentariše Lapčević rezultate istraživanja, urađenog u sklopu predloga za revidiranje informatičkih sadržaja.

– Na opštini Voždovac, gde radim, nijedan digitalni kabinet ne funkcioniše. Svaka škola ima informatički kabinet u kome su posebni a neumreženi računari koje su same škole nabavljale i različitih su konfiguracija, što se ne može nazvati „digitalnim kabinetom“ i ne može služiti novom konceptu izvođenja nastave informatike. Društvo pedagoga tehničke kulture je više puta ukazivalo na problem opremljenosti TiO kabineta i tražili smo donošenje novog normativa opreme i nastavnih sredstava, jer postojeći datira iz 1987. i u njemu se kompjuteri uopšte ne pominju – navodi Lapčević.

Konačnu reč o predlogu za uvođenje informatike kao obaveznog predmeta daće članovi Nacionalnog prosvetnog saveta na sednici u utorak, 7. juna.

Kritike

Na meti kritika nastavnika TiO našao se i predlog radne grupe za uvođenje teme preduzetništvo u nastavu budućeg predmeta tehničko obrazovanje.

– „Ekspertski“ tim ne zna da se preduzetništvo neguje upravo nastavnim procesom koji je koncipiran u nastavi TiO, od prvog do poslednjeg časa, od petog do osmog razreda. Razvoj preduzetništva nije čin i ne ostvaruje se kroz jednu temu – smatra Zoran Lapčević.