Komisija za zaštitu konkurencije došla je u toku januara 2010. godine do saznanja o postojanju Ugovora o poveravanju obavljanja komunalnih delatnosti zaključenog, u julu 2009. godine, između opštine Veliko Gradište i konzorcijuma pravnih lica.

Prema informacijama kojima je Komisija raspolagala postojala je sumnja da pomenuti ugovor sadrži odredbe koje ga, u smislu Zakona o zaštiti konkurencije, čine restriktivnim- zabranjenim sporazumom. U postupku koji prethodi eventualnom donošenju zaključka o pokretanju postupka pred Komisijom, pribavljena je i analizirana dokumentacija na osnovu koje je trebalo utvrditi postojanje osnovane sumnje da je zaključenjem pomenutog ugovora, došlo do povrede propisa o zaštiti konkurencije.

„ Nakon analize dokumentacije, a imajući u vidu da Komisija po službenoj dužnosti vodi računa o svojoj stvarnoj nadležnosti, zaključeno je da nije ispunjena jedna od osnovnih pretpostavki propisanih Zakonom o zaštiti konkurencije za eventualno vođenje postupka. Naime, članom 3. Zakona o zaštiti konkurencije propisana je personalna primena Zakona, a isti se može primeniti samo na pravna i fizička lica koja se, prema datoj definiciji, smatraju učesnicima na tržištu. Imajući u vidu definiciju učesnika na tržištu, propisanu citiranim članom, kao i činjenicu da je opština Veliko Gradište u konkretnom slučaju postupala u okviru svojih javnih ovlašćenja, Komisija za zaštitu konkurencije je zaključila da nije stvarno nadležna za postupanje u ovom predmetu. Ipak, u toku prethodnog postupka, Komisija je došla do saznanja o postojanju okolnosti koje ukazuju na određene nepravilnosti u primeni drugih relevantnih propisa u postupku dodele i zaključenja predmetnog ugovora.

Zakon o javnim nabavkama („Službeni glasnik RS“ 116/2008) u članu 6. propisuje: „Na nabavku usluga navedenih u Aneksu IA primenjuju se sve odredbe ovog zakona.“ Aneksom IA u tački 16. propisano je da se zakon primenjuje na usluge uklanjanja otpadaka, sanitarne usluge i srodne usluge. Prema mišljenju Komisije iz navedenog sledi da je ovaj zakon trebalo primeniti i u konkretnom postupku dodele ugovora o poveravanju obavljanja komunalnih delatnosti, što je izostalo. Ovakav ugovor će izazvati određene štetne posledice po konkurenciju na relevantnom tržištu, kako u pogledu ograničavanja i sprečavanja konkurencije, tako i u pogledu drastičnog povećanja cene konkretne usluge koju će nadalje plaćati građani i pravni subjekti u opštini. Neke odredbe ugovora čine ozbiljnu pretnju nastanka štete i po sam opštinski budžet, a istovremeno predstavljaju vid nedozvoljene državne pomoći.Imajući u vidu da je, prema mišljenju Komisije, u konkretnom slučaju došlo do povrede pozitivnih propisa o komunalnim delatnostima, javnim nabavkama i budžetskom sistemu, smatramo da postoje razlozi i osnov za Vaše dalje postupanje“, kaže se između ostalog u obaveštenju Komisije za zaštitu konkurencije upućenom Ministarstvu za državnu upravu i lokalnu samoupravu- Sektoru za lokalnu samoupravu, izdato 23. marta ove godine.

 

Kazne umesto priznanja

Mišljenje Komisije za zaštitu konkurencije inicirali su članovi Demokratske stranke koji su upozoravali na štetnost i nezakonitost ovog ugovora, javno iznosili svoje mišljenje zbog čega su im u stranci podnete disciplinske prijave. Reč je o dr Ljubi Jankoviću, Slađani Bogičić, Slobodanu Jovanoviću, Dušanu Periću i Dejanu Milosavljeviću koji su ustali u odbranu interesa građana i ugleda same stranke. O njihov apel oglušili su se dojučerašnji poverenik Rade Milovanović, predsednik Okružnog odbora DS Goran Petrović, kao i sam vrh stranke. Zanimljivo da se o ovome još uvek nisu oglasili Sud i Opštinski javni pravobranilac, iako su i njima blagovremeno podnete tužbe i primedbe.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari