– Reč je o kršenju Zakona o sprečavanju diskriminacije osoba s invaliditetom. Jat se krije iza međunarodnih propisa, jer na osnovu kontakata sa drugim osobama s invaliditetom, koje žive u inostranstvu i služe se avioprevozom, znam da takvi propisi nigde ne postoje i da je to njihovo interno pravilo – objašnjava za Danas Snježana Jolić, pravnica u Ministarstvu poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede i odbornica u Skupštini grada Beograda. Kako kaže, tužba je spremna i ovih dana će biti prosleđena sudu.

Zakon o sprečavanju diskriminacije osoba s invaliditetom zabranjuje diskriminaciju u vezi s prevozom pod kojom se podrazumeva „odbijanje da se preveze putnik s invaliditetom; odbijanje posade prevoznog sredstva da pruži fizičku pomoćputniku s invaliditetom i utvrđivanje nepovoljnijih uslova prevoza za putnike sa invaliditetom, naročito uslova plaćanja“.

JEDNOM PROPISI DRUGI PUT POLITIKA

Naša sagovornica optužuje službenike nacionalne aviokompanije da su je u više navrata „verbalno maltretirali“, a ponekada je i po čitav sat morala da objašnjava zašto putuje sama.

– Najgore u svemu je osećanje koje oni stvaraju, kao da me pitaju otkud tebi ideja da putuješ avionom – kaže Jolićeva.

Ona navodi da je problem kulminirao kada je želela da kupi avionsku kartu za Holandiju gde je planirala da provede predstojeće novogodišnje praznike. Naime, kako kaže, ovog puta joj je u Jatu u potpunosti osporeno pravo da putuje sama. Zbog toga je odlučila da kartu kupi kod nemačke Lufthanze, gde su od nje želeli samo da saznaju koliko su teška invalidska kolica i da li se sklapaju.

– Na moja insistiranja kod službenika Jata da mi, kao pravniku, kažu po kom to pravilu ne mogu da putujem sama, svaki put sam dobijala drugačiji odgovor. Jednom su to bili međunarodni propisi, drugi put politika kompanije. Ako je to politika kompanije, tim gore, jer je onda to politika diskriminacije – naglašava Snježana Jolić.

Naša sagovornica je uz to, kada je htela da putuje Jatovim avionom, morala da potpiše i takozvani MEDIF – Obrazac medicinskih obaveštenja za putovanje, gde u sekciji „Izjava putnika“ stoji da je putnik s invaliditetom „spreman da na svoj sopstveni rizik snosi sve posledice koje prevoz avionom može da nanese njegovom zdravstvenom stanju“ i kojim se prevoznik oslobađa svake odgovornosti za ono što se putniku može dogoditi tokom leta.

Osim toga, u formularu se navodi da „kabinsko osoblje NIJE ovlašćeno da pruža posebnu pomoćpojedinim putnicima na štetu usluga koje pruža ostalim putnicima“ (doslovan citat).

ŠTA NA SVE KAŽU U JATU

Nadležni u Jatu su u pisanom odgovoru Danasu naveli da se MEDIF obrazac koristi u skladu s pravilima Međunarodne asocijacije za vazdušni prevoz – IATA i da je to procedura koju kompanija koristi kada proceni da prevoz putnika s invaliditetom pod šifrom WCHR može da utiče na sigurnost i bezbednost letenja, odnosno putnika.

Služba za odnose s javnošću Jat ervejza poručuje i da ta kompanija nikada nije diskriminisala putnike sa invaliditetom i da je sve što rade u skladu s pravilima IATA.

„U slučajevima kada se radi o prevozu putnika sa invaliditetom i neophodnom asistencijom moramo da dobijemo određene informacije o stepenu invalidnosti putnika i u određenim slučajevima neophodan je pratilac koji će biti u stanju da takvom putniku pomogne na aerodromu, pri korišćenju toaleta ili uzimanju obroka“, navodi se u odgovoru koji smo dobili iz Jata.

DUPLI TROŠKOVI PREVOZA

Tretiranje osoba sa invaliditetom u Jat ervejzu je regulisano internim pravilnikom „Uslovi prevoza – Specijalne kategorije putnika“, koji je usvojen marta 2007.

U tom dokumentu pod kategorijom WCHC, u koju navodno spada i Snježana Jolić, podrazumevaju se i „nepokretni putnici koji nisu u stanju da bez pomoći drugih dođu do toaleta i upotrebe ga u toku leta“. Ove osobe su prema pravilniku Jata iz 1999, koji nije više na snazi, tretirane kao „MEDA slučaj“, odnosno „Bolesnik“. Pravilnikom koji je danas važeći putnicima za koje važi šifra WCHC nalaže se da putuju u pratnji druge osobe, a poželjno je da ta osoba bude lekar. Dakle, dok međunarodni standardi preporučuju da osoba sa invaliditetom ima svog pratioca, Jat ervejz to nalaže.

Cela priča ima i ekonomsku dimenziju. Zbog obaveze da ima ličnog pratioca, osoba sa invaliditetom mora da Jatu plati dve putne karte i time snosi duple troškove prevoza.

 

Istekao rok za izvinjenje

Podsećamo da je zaštitnik građana Saša Janković još sredinom avgusta utvrdio da je Javno preduzeće Jat ervejz diskriminisalo putnicu sa invaliditetom Ljupku Mihajlovsku, zatraživši od nje da potpiše dokument kojim se Jat oslobađa odgovornosti za eventualno pogoršanje njenog stanja. Nakon pisanja Danasa o tom slučaju, ombudsman Jankovićpreporučio je Jatu da se javno izvini Mihajlovskoj zbog diskriminacije i ponudi joj odgovarajuću kompenzaciju. Iako je rok od 60 dana u kome je Jat trebalo da se oglasi povodom preporuka ombudsmana istekao i iako je Saša Vlaisavljević, direktor Jata, javno obećao da će se lično izviniti – do toga još nije došlo.

 

Pomoć bez dodatnog plaćanja

Međunarodna asocijacija za vazdušni prevoz IATA, kojoj pripada Jat ervejz, preporučila je svojim članicama niz propisa koje su 2006. usvojili Evropski parlament i Savet Evrope i koji su stupili na snagu avgusta 2008. Tim dokumentom propisuje se da „u cilju da se osobama s invaliditetom koje koriste avioprevoz daju mogućnosti koje se mogu uporediti s mogućnostima koje su na raspolaganju drugim građanima, trebalo bi na aerodromima i u letelici obezbediti pomoćkoja odgovara njihovim potrebama zapošljavajući neophodno osoblje i koristeći odgovarajuću opremu. U interesu društvene inkluzije, ove osobe bi trebalo da dobiju pomoćbez dodatne novčane naknade.“

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.