Foto: Stanislav Milojković

To je rekao profesor Fakulteta političkih nauka Miroljub Radojković na današnjem panelu Uticaj interneta na štampane medije, koji je organizovao Danas u okviru Sajma medija Media Market.

Profesor Radojković smatra da će se trend „domaćinstva bez papira“, koji je na zapadu već uzeo maha, brzo proširiti na ostatak sveta, što je dobro za ekologiju ali loše za kvalitet novinarstva.

– Novinari postaju prekarijat, to je onaj sloj ispod lumpenproletarijata. Ne vide više belog dana i pišu samo o onome što se pojavi na monitoru kompjutera za koji su oni zaduženi. Dnevna novina ne treba da bude platforma „iz minuta u minut“, već da bude presek sa distancom. To zakašnjenje dnevne novine od jednog dana daje vam vremena da napravite proizvod sa mozgom, u kome ima nekog stava – smatra Radojković.

Komentarišući stav profesora Radojkovića, Ana Marković iz Asocijacije medija rekla je da je prelazak na digitalne platforme neminovnost, jer je to trend koji mediji moraju da isprate ukoliko žele da opstanu.

– Da, uređivačka politika se jeste promenila, ali to je zato što nam internet daje jasnu povratnu informaciju šta ljudi žele da čitaju. Na internetu je nemoguće lagati o tiražu kao u štamapanim medijima, jer se svaka poseta precizno beleži. Što se štampanih izdanja tiče, ona će postojati sve dok budu imala svoju publiku – kaže Marković.

Srđan Đurđević, predstavnik Misije OEBS u Srbiji, slaže se da je internet dramatično uticao na medije, i dodaje da ljudi danas većinu informacija dobijaju sa nekog pametnog uređaja.

– Ipak, mislim da je na kraju kredibilitet onoga koji objavljuje suština cele priče. Da li će to biti štampano na papiru ili će se pojaviti u nekoj digitalnoj formi je manje-više svejedno, i zavisiće od tehnološkog napretka. Nedavno sam kod kuće želeo da otvorim dinju i iz nje izvadim semenke, ali nisam mogao da nađem list iz novina na koji bih ih stavio da se osuše. Možda je to najbolji pokazatelj da je „to vreme“ već došlo – kazao je Đurđević.

Internet konsultant Dragan Varagić, za razliku od profesora Radojkovića, ne misli da će prelazak štampanih medija na internet platforme uticati na njihov kvalitet.

– Verovali ili ne, dolaze mnogo interesantnija i lepša vremena za medije. Kvantitativni model izveštavanja, koji je trenutno aktuelan na veb portalima, vremenom će zameniti kvalitativni model. Kvalitet će ponovo biti ono što se računa, jer će ljudi u jednom trenutku postati prenatrpani nebitnim informacija – tvrdi Varagić.

Marija Matić iz Dajrekt medije smatra da će uticaj digitalnih medija biti sve veći, jer dolaze generacije koje su odrastale uz pametne uređaje.

– Zato je budžet za digitalni marketing svake godine sve veći, ali ipak nije onoliki koliko smo očekivali da će biti pre pet-šest godina. Jedan od razloga za to je što su štampana izdanja i dalje jako uticajna – tvrdi Matić.