Na Univerzitetu u Kragujevcu ovih dana, po okončanju prvog semestra tekuće školske godine, sumiraju se i analiziraju rezultati primene bolonjskog procesa na Mašinskom, Ekonomskom, FILUM, Medicinskom i PMF – na kojima je taj proces primenjen u prvoj godini studija, a prve ocene govore da su reformom nastavnog procesa prema principima Bolonjske deklaracije zadovoljniji studenti nego njihovi nastavnici.

Na Univerzitetu u Kragujevcu ovih dana, po okončanju prvog semestra tekuće školske godine, sumiraju se i analiziraju rezultati primene bolonjskog procesa na Mašinskom, Ekonomskom, FILUM, Medicinskom i PMF – na kojima je taj proces primenjen u prvoj godini studija, a prve ocene govore da su reformom nastavnog procesa prema principima Bolonjske deklaracije zadovoljniji studenti nego njihovi nastavnici.
Među onima koji smatraju da primena bolonjskih principa na pojedinim fakultetima već počinje da daje pozitivne rezultate je i student prorektor Univerziteta u Kragujevcu Goran Tomović. – Svi ispiti su jednosemestralni, a polažu se kolokvijalno. Studenti su obavezni da pohađaju nastavu, što je, prema mom mišljenju, najbitnije za uspešno savladavanje gradiva. To će, s druge strane, u perspektivi značajno doprineti efikasnosti studija, odnosno smanjenju proseka godina studiranja, koji na našem univerzitetu premašuje deceniju. Istovremeno, primena bolonjskih principa treba da omogući studentima kragujevačkih fakulteta da bez većih peripetija pređu i nastave studije na nekom od evropskih univerziteta – kaže Tomović za Danas.

Master diplome

– Primena Bolonjske deklaracije omogućila je da se kragujevačkom Prirodno-matematičkom fakultetu priznaju master diplome posle četvorogodišnjih studija upisanih prema starom zakonu o visokom obrazovanju. Posle dobijanja te diplome, moguće je odmah upisati doktorske studije. Za te studije, nažalost, nije predviđeno budžetsko finansiranje, već jedna godina tih studija polaznike košta oko 80.000 dinara. Najbolji polaznici će, ipak, imati šansu da ostanu na Univerzitetu i radom otplate školarinu – kaže Goran Tomović.

„Kako izgleda danas studirati? Isto je kao kad ideš u srednju školu, samo malo bolje. Obavezan si da ideš ne predavanja i vežbe, odgovaraš više puta i na kraju, s malo sreće i malo znanja položiš ispit, prenosi kragujevački nedeljnik Svetlost mišljenje jednog od brucoša ovdašnjeg Ekonomskog fakulteta, s kojim se slaže i većina njegovih kolega.
Pojedini profesori smatraju, međutim, da primena bolonjskih principa u delu nastave, pored pozitivnih efekata, ima i drugu, nešto neprijatniju, stranu medalje. Ovo drugo odnosi se na prevelik broj studenata u amfiteatrima društvenih fakulteta, što neretko onemogućava normalno odvijanje nastave. – Kako predavanje može da bude efikasno u amfiteatru u kojem je 600 do 700 studenata, pitaju neki od kragujevačkih univerzitetskih nastavnika.
Za razliku od ovoga, prodekan za reformu nastave na Medicinskom fakultetu u Kragujevcu prof. dr Slobodan Janković smatra da primena bolonjskih principa, barem na tom fakultetu, ima znatno više pozitivnih, nego negativnih efekata.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari