Da li je tačno da će Povereniku biti uskraćena sva službena vozila i da ćete i vi, poput ombudsmana, ostati bez određenog broja ljudi? Kakve bi to posledice imalo za vašu kancelariju i rad?

– Najmanji je problem što su, na primer, zaštitniku građana i meni oduzeta službena vozila koja nam je Vlada ranije dodelila. Mnogo je veći problem pretenzija vladine komisije da ona „odobrava“ upotrebu i službenih vozila koja su za potrebe posla kupljena iz budžetskih sredstava poverenika, u skladu sa zakonom. Tako sam prvo dobio „nalog“ da prestanem da koristim vozila, pa potom, kad je valjda neko shvatio da je to apsurdno, dobio sam „odobrenje“ da ih koristim za službene svrhe, ali do 31. maja. Taj datum je prošao, a tek ćemo videti kakvo rešenje sledi. Valjda će mi, da se našalim, „dozvoliti“ i narednih mesec dana, ako „budemo dobri“.

Što se tiče broja zaposlenih kod poverenika, on je jedva nešto veći od polovine predviđenog broja na koji je Narodna skupština ranije dala saglasnost. „Zamrzavanje“ na tom broju uz konstantno veliki i rastući broj predmeta neminovno otvaraju pitanje ažurnosti.

Administrativni odbor je doneo odluku da ukine radna mesta za 19 saradnika u kancelariji ombudsmana. U kojoj meri će to uticati na njegov dalji rad?

– Znajući Sašu Jankovića, čoveka koji je na čelu te institucije, znam da to neće uticati na nezavisnost u donošenju odluka. Ali, naravno, neminovno će negativno uticati na kvantitet i brzinu rada institucije.

Da li su sve ovo pritisci vlasti na nezavisne kontrolne institucije? Jesu li oni posledica vaše kritike zbog cenzure i hapšenja građana zbog navodnog širenja panike?

– Ne bih da se bavim spekulacijama da li je reč o pritiscima ili eventualno birokratskim besmislicama. Kao ni da li je to što se dešava posledica mojih aktivnosti koje pominjete. Ali u svakom slučaju nemali broj građana to jeste tako doživeo i to svakako nije dobro.

Postoji li način da se i vi i ombudsman izborite za nesmetani rad?

– Glavna stvar je postići situaciju u kojoj mi za to ne treba da se borimo. Mislim na situaciju u kojoj svi prepoznaju razloge i potrebu da nezavisnim kontrolnim telima obezbedi uslove za rad. U tom smislu prijatno je i laskavo što su poslednjih dana mnogi građani tražili da se ti uslovi obezbede. Ali nije dobro to što se dešavalo na strani vlasti, poput pomenutog postupanja sa automobilima ili ograničavanja broja zaposlenih.

Dobra ideja pretvorena u karikaturu

– Situacija sa službenim automobilima je primer kako se dobra ideja može pretvoriti u karikaturu. Dakle, umesto da uredi način korišćenja službenih vozila, Vlada utvrđuje odgovarajuće objektivne kriterijume (kilometraža, litri benzina, novac i slično) i afirmiše princip da se ta vozila mogu koristiti isključivo u službene svrhe, urađeno je nešto što će, bojim se, dati sasvim obrnut rezultat. Besmisleno je, a i nezakonito, uslovljavati izvršavanje obaveza utvrđenih zakonom odobrenjem nekakve Vladine komisije.