Zamenik ombudsmana u Kraljevu: Uvođenje vanrednog stanja neustavno 1

Iako nije prva, a ni jedina, inicijativa Ivana Petrovića, zamenika lokalnog ombudsmana grada Kraljeva da se preispita ustavnost i zakonitost akta kojim je u Srbiji uvedeno vanredno stanje je privukla pažnju medija i javnosti jer je to, ipak, prva inicijativa Ustavnom sudu Srbije koja dolazi od nosioca neke javne funkcije.

– Inicijativa je podneta u svojstvu zamenika lokalnog ombudsmana grada Kraljeva. Nadležnost za podnošenje Inicijative za ocenu ustavnosti i zakonitosti akta (u daljem tekstu – Inicijativa) je propisana Ustavom, gde svaki građanin ima pravo da podnese inicijativu, to je moja građanska dužnost da štitim Ustav, dužnost koja ima još veću veličinu kao diplomiranom pravniku, a da ne pominjem za službu u kojoj obavljam poslove zamenika lokalnog ombudsmana, kaže Petrović.

Prema njegovim rečima, odluke kojima je uvedeno vanredno stanje su nesumnjivo neustavne i nezakonite, jer se pandemija ili epidemija zaraznih bolesti po izričitoj zakonskoj osnovi (Zakon o smanjenju rizika od katastrofa i upravljanju vanrednim situacijama („Sl. glasnik RS“, br. 87/2018)) smatra elementarnom nepogodom, zbog koje se proglašava vanredna situacija, a ne vanredno stanje.

– Obrazloženje donosioca Odluke o vanrednom stanju da je nemogućnost sastajanja Narodne skupštine onemogućeno na osnovu Naredbe o zabrani okupljanja u Republici Srbiji na javnim mestima u zatvorenom prostoru („Sl. glasnik RS“, br. 39/2020, u daljem tekstu – Naredba), koja je doneta 21. marta 2020. godine, ne može se smatrati ustavnopravno valjanim razlogom za nesastajanje Narodne skupštine. Nikakva naredba ili kakav drugi podzakonski akt ne mogu sprečiti Narodnu skupštinu, da se sastane zbog proglašenja vanrednog stanja, ističe Petrović.

Kako dodaje, naredba je doneta šest dana posle donošenje odluke o vanrednom stanju, tako da je neopravdano i neosnovano se pozivati na takvo obrazloženje.

– Odluka o vanrednom stanju se morala potvrditi u roku od 48 časova, najkasnije do 17. marta 2020. godine, od strane Narodne skupštine. Na isti način je Narodna skupština imala ustavnu i zakonsku dužnost da potvrdi Uredbu o merama za vreme vanrednog stanja („Sl. glasnik RS“, br. 31/2020), na predlog Vlade, koju je donela uz supotpis predsednika Republike 16. marta, a kojom se odstupa od ljudskih i manjinskih prava, najkasnije do 18. marta. Dana 28. aprila održana je prva sednica Narodne skupštine za vreme vanrednog stanja, gde je na dnevnom redu bio Predlog odluke o potvrđivanju Odluke o proglašenju vanrednog stanja, koji je podnela samo Vlada, bez predloga predsednika Republike Srbije, što je u suprotnosti sa Zakonom o odbrani, navodi Ivan Petrović nam nije decidno odgovorio na pitanje o tome da li se o ovom svom činu konsultovao sa lokanom ombudsmankom grada Kraljeva – Ksenijom Gočanin, koja je, kako saznajemo, na porodiljskom bolovanju.

Bio predsednik GIK-a

Ivan Petrović je poznat i kao predsednik Gradske izborne komisije 2016. godine, koji je po okončanju izbora bio prinuđen da javno objašnjava iznose visokih naknada članovima tog tela koje su se znatno razlikovale od visine naknada u drugim gradovima slične veličine. U fokusu javnosti našao se i januara 2018. godine kada je odlukom načelnice Gradske uprave smenjen sa mesta savetnika za zaštitu prava pacijenata u Gradskoj upravi u Kraljevu a da mu je uz to, bez njegovog znanja, odmah po novogodišnjim praznicima, zamenjena brava na kancelariji, pa je neko vreme proveo radeći u hodniku zgrade Skupštine grada. Na funkciju zamenika Lokalnog ombudsmana grada Kraljeva izabran je 22. jula 2019. godine.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari