Viličić: LGBTI osobe izložene diskriminaciji i nasilju 1Foto: EPA-EFE/ ANDREJ CUKIC

Nevladina organizacija Haver Srbija našla se na udaru portala International Family News (IFN) zbog radionica koje organizuju za osnovce i srednjoškolce u saradnji sa školama u našoj zemlji, a koje promovišu toleranciju.

Naime, nakon što je u okviru jedne radionice organizovan onlajn razgovor za šire građanstvo kao i za nastavnike i nastavnice sa LGBTI zajednicom, na portalu IFN-a pojavio se tekst u kojem se direktno napada Haver Srbija, i to zbog navodnog „promovisanja LGBT ideologije“.

Na tom portalu je čak pokrenuta i peticija pod nazivom „LGBT udar na škole“ koja će biti upućena Ministarstvu prosvete da se saradnja škola sa nevladinim sektorom zabrani.

Nepotpisan tekst na portalu IFN-a, čije je sedište (bar tako piše na njihovom sajtu) u Ilinoisu u Sjedinjenim Američkim Državama, pun je govora mržnje prema Haver Srbija, i jevrejskoj zajednici.

Tako se na portal IFN-a postavlja pitanje zašto ova nevladina organizacija „nameće ideologiju homoseksualizma maloletnicima, koji nisu ni emotivno, ni intelektualno stasali da imaju kritički odnos o ovoj vrlo kontroverznoj temi“.

Redakcija Danasa pokušala je da kontaktira IFN preko i-mejl adrese koja se nalazi na njihovom sajtu, s pitanjima ko je odgovoran za tekst o Haver Srbija i peticiju, ali nismo dobili nikakav odgovor.

Inače, u tom spornom tekstu se napada i Vlada Srbije, jer, kako se navodi, „dozvoljavajući ovakve projekte po školama, ima skrivene namere u kvarenju prirodnog odnosa prema tradicionalnim vrednostima i seksualnosti kod maloletnika“.

Sonja Viličić, izvršna direktorka Haver Srbija, ukazuje za Danas da radionice za osnovce i srednjoškolce ove organizacije imaju za cilj da doprinesu razvijanju tolerancije i da podstaknu razumevanje različitosti među učenicima/ama, nastavnicima/cama u školskom okruženju.

– Najbolji način da se ovo postigne je putem otvorenih dijaloga i edukacije. U tom smislu, naše radionice otvaraju teme koje se tiču multikulturalnog i interkulturalnog društva, jevrejske i romske kulture, istorije i tradicije, kao i teme vezane za Holokaust i genocid nad Romima tokom Drugog svetskog rata. Kako bi ozbiljnost ovih tema bila shvaćena u punoj meri, neizostavno je govoriti i o diskriminaciji, predrasudama i izazovima sa kojima se susreću marginalizovane grupe u Srbiji, kao i o posledicama diskriminacije i nepoštovanja različitosti u jednom društvu – objašnjava Viličić.

Kako navodi naša sagovornica, ohrabrivanje dijaloga između nastavnika/ica i LGBT zajednice izuzetno je važno „jer smatramo da je LGBT zajednica u Srbiji, kao jedna od manjinskih zajednica, izložena stalnoj posrednoj i neposrednoj diskriminaciji, kao i verbalnom i fizičkom nasilju koje se najčešće prvi put u značajnijoj meri pojavljuje u školskom dobu“.

– Razumevanje problema sa kojima se susreću LGBTI osobe potrebno je da bi se uspostavilo inkluzivno okruženje pogodno za učenje, obrazovanje i odrastanje. Kako škola ima veliku ulogu u formiranju mladih, odgovornost za formiranje društva bez nasilja nalazi se upravo na nastavnicima/cama koji, ukoliko su i sami senzibilisani za probleme ugroženih društvenih grupa, mogu adekvatno reagovati i doprineti tome da učenici i učenice uče i rastu u okruženju u kome će se, bez obzira na međusobne razlike, svaki pojedinac osećati dobro – navodi Viličić.

Komentarišući tekst IFN-a u kome se napada Haver Srbija, Viličić ukazuje da je u pitanju klasična retorika straha i bezrazložne samoodbrane od zamišljene pretnje koju većinska zajednica, najčešće iz neznanja, često ispoljava u odnosu na manjinu.

– Rešenje je, naravno – edukacija kroz zajednički dijalog. Tek kada pokušamo da razumemo jedni druge i da naučimo nešto o kvalitetu društva protkanog razlikama možemo krenuti ka drugačijoj, funkcionalnijoj, boljoj sutrašnjici. Na tom putu škola bi pre svega trebalo da bude mesto gde se i đaci i nastavnici/ce osećaju slobodno, kao i mesto u okviru koga svako može slobodno da iskaže svoj nacionalni, verski i polni/rodni identitet, kao i svaku drugu ličnu, a time i seksualnu orijentaciju – zaključuje Viličić.

Šenk: Uvažiti različitosti

Maja Šenk iz Labrisa – Organizacije za lezbejska ljudska prava, ističe za Danas da obrazovanje, kao jedan od ključnih stubova svakog društva, mora biti utemeljeno na poštovanju ljudskih prava. „Labris oštro osuđuje tretman LGBTI zajednice u medijima i javnom govoru kao što je tekst na International Family News o Haver Srbija „jer je nenaučan, homofobičan i krajnje diskriminatoran“. „Radi unapređenja položaja ljudskih prava u Srbiji i rušenja štetnih stereotipa i predrasuda koji dovode do kršenja ljudskih prava, ne smijemo dozvoliti da se na ovakav način prikazuju manjinske grupe. Stvaranje uslova za sigurno odrastanje i zaštitu djece od nasilja prioritet je i zadatak svih obrazovno-vaspitnih ustanova, a to je moguće samo uz uvažavanje svih naših različitosti“, ukazuje Šenk.

Ovaj projekat finansira Evropska unija u saradnji sa listom Danas. Sadržaj ovog projekta je isključivo odgovornost lista Danas i ni na koji način ne odražava stavove i mišljenja Evropske unije.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari