VOICE: Od RTV-a kontroverznim agencijama još 200 miliona dinara 1Foto: Maja MIćić

Osnivač agencije Laboris HRS je Vesko Pižurica, do pre nekoliko godina vlasnik novosadske agencije Optimum MV-NS, čiji rad proverava Posebno odeljenje za suzbijanje korupcije Višeg javnog tužilaštva u Novom Sadu zbog navodnih zloupotreba položaja odgovornih lica radi pribavljanja protivpravne imovinske koristi u vrednosti od 200 miliona dinara, navodi VOICE (www.voice.org.rs).

Dodaje se da, osim Optimuma, tužilaštvo proverava i poslovanje agencije Montop HRS, kao i beogradske agencije Sequester Employment. Te tri agencije činile su konzorcijum koji je za 200 miliona dinara već posredovao u angažovanju radnika na RTV-u tokom 2019. godine.

Razlog za to je krivična prijava koju je protiv konzorcijuma podneo Sindikat Nezavisnost RTV-a pošto agencija Optimum nije ispunjavala uslov za učešće na tenderu jer je pravosnažno osudjena zbog angažovanja radnika na crno.

Na taj način je, naveli su u sindikatu, konzorcijum nezakonito pribavio 200 miliona dinara namenjenih za posredovanje u zapošljavanju radnika u RTV-u.

Prijava je podneta protiv direktora agencija Montop HRS Bobana Cakića, Sequester Employment Dejana Jeremića i Optimum MV-NS Predraga Rosića.

Oni se terete da su podneli ponudu za učešće u javnoj nabavci zasnovanu na lažnom podatku da ispunjavaju uslov poštovanja obaveza koje proizlaze iz propisa o zaštiti na radu, zapošljavanju i uslovima rada, iako taj uslov ne ispunjavaju.

Prekršajni sud u Novom Sadu je 2. oktobra 2018. doneo presudu kojom je agencija Optimum MV-NS osudjena zbog prekršaja iz člana 273. Zakona o radu jer sa nekoliko osoba koje su bile radno angažovane u RTV-u nije bio zaključen ugovor o radu. Ova presuda je postala pravnosnažna 25. oktobra.

Uprkos takvoj presudi, Optimum je sa još dve agencije 14. decembra 2018. potpisao ugovor o radnom angažovanju 270 osoba u RTV-u, čija vrednost je iznosila 200 miliona dinara.

Iz Posebnog odeljenja za suzbijanje korupcije Višeg javnog tužilaštva u Novom Sadu redakciji VOICE je odgovoreno da su do sada pribavljeni potrebni podaci od Prekršajnog suda u Novom Sadu, a da Uprava kriminalističke policije u Novom Sadu „proverava navode krivične prijave“.

Agencija Optimum i njen direktor Predrag Rosić kažnjeni su u Prekršajnom sudu zbog angažovanja radnika na crno. Optimum je kažnjen sa 100.000 dinara, dok je Rosić kažnjen sa 50.000 dinara.

Agencije Montop HRS i Laboris HRS bile su jedini ponudjači na tenderu koji je RTV raspisao 4. decembra 2019.

Beogradska agencija Sequester Employment, osim u RTV-u, bila je angažovana i pri zapošljavanju ljudi na poslovima očitavanja brojila, održavanja i obezbeđenja objekata Elektroprivrede Srbije, drastično skuplje u odnosu na cenu koja je godinama unazad plaćana za taj posao.

Zbog grešaka pri očitavanju brojila agencija je pre dve godine došla u žižu javnosti jer su mnoga domaćinstva u Srbiji dobila previsoke račune za utrošenu električnu energiju. Zbog ovog propusta EPS je priznao grešku, a gradjanima Srbije izvinio se i tadašnji predsednik Vlade Srbije Aleksandar Vučić.

VOICE navodi da iz godine u godinu broj angažovanih ljudi preko agencija u RTV-u raste: po ugovoru koji je 6. januara potpisan sa pomenutim konzorcijumom na poslovima u RTV-u biće angažovan 371 radnik na 96 različitih radnih pozicija.

S obzirom na to da na RTV-u oko 1.200 ljudi ima ugovor o radu na odredjeno ili neodredjeno vreme, najnovijim „poslovnim poduhvatom“ trećina ukupno angažovanih radnika u pokrajinskom javnom servisu dolaziće na posao posredstvom novokomponovanih agencija, piše VOICE.

Dodaje se da svega toga ne bi bilo da se RTV striktno nije pridržavao Zakona o načinu odredjivanjan maksimalnog broja zaposlenih u javnom sektoru, iako u prvom članu tog zakona piše da on ne bi trebalo da se primenjuje na javne medijske servise, RTS i RTV.

To je dovelo do toga da su radnici RTV-a koji su bili angažovani na određeno vreme nakon dve godine bivali prebačeni u agenciju Optimum. Prvi ugovor sa agencijum Optimum RTV je potpisao septembra 2016.

Bezmalo 400 ljudi biće narednih godina egistencijalno vezano za konzorcijum novosadskih agencija Montop i Laboris, navodi VOICE.

Kako saznaje VOICE u RTV-u, postoji okvirni plan kako ljude angažovane preko agencija zaposliti na neodređeno vreme, a da bi se to dogodilo pokrajinski javni servis prvo bi trebalo da realizuje program dobrovoljnog odlaska zaposlenih koji su pred penzijom, za šta trenutno RTV nema novac.

Licitira se da bi otpremnine moglo uzeti izmedju 200 i 300 ljudi, ali trenutno ne postoji politička volja za tako nešto, piše VOICE.

„Kako sada stvari izgledaju, sa RTV-a niko neće otići pre izbora koje vlast najavljuje na proleće. Šta će biti posle izbora i čija će briga postati sve veći broj radnika angažovanih preko famoznih posredničkih agencija pitanje je od 200 miliona dinara“, piše VOICE.