Podaci Ministarstva prosvete pokazuju da su učenici osvojili u proseku 9,22 poena iz maternjeg jezika, 8,57 iz matematike i 4,87 na kombinovanom testu. Ovi poeni izračunati su tako što je broj bodova koje su đaci osvojili na testovima pomnožen sa odgovarajućim koeficijentima – 0,8 iz srpskog i matematike, a 0,4 iz kombinovanog. Podsetimo, testovi su imali po 20 pitanja, a svaki tačan odgovor je nosio najviše po jedan poen. Međutim, pošto je ove godine promenjeno bodovanje završnog ispita tako da srpski i matematika nose maksimalno po 16 poena, a kombinovani osam, broj bodova koje su učenici osvojili morao je da se množi pomenutim koeficijentima. To znači da učenik koji je tačno rešio svih 20 zadataka iz srpskog i matematike nema 20 poena, već 16, a osam iz kombinovanog testa.

Ako bi se gledao „pravi“ prosek bez množenja sa koeficijentima, situacija bi bila drugačija – iz srpskog je prosečan broj poena 11,5, iz matematike 10,7, a na kombinovanom testu 12,2. Školske uprave na ovaj način su računale prosečan broj poena na završnom ispitu i podatke potom slale u centralnu bazu, gde su množeni sa pomenutim koeficijentima.

Na području sedam opština Šumadijskog okruga, đaci su iz srpskog osvojili u proseku 10 poena, iz matematike devet, a na kombinovanom testu 11.

– Iako su u proseku učenici najbolje rešili kompozitni test, samo pet učenika je postiglo maksimalan broj poena. Zadatke iz matematike je bez greške rešilo 77 učenika, a 38 iz srpskog. U Šumadiji nijedan učenik nije osvojio maksimalan broj bodova na sva tri testa. Najbolje plasirani učenik ima 59,5 poena i završio je odeljenje za obdarene za matematiku u Prvoj kragujevačkoj gimnaziji – kažu u ŠU Kragujevac, gde je završni ispit polagalo 2.703 đaka.

U Školskoj upravi Užice na malu maturu izašlo je 2.706 svršenih osnovaca, a od 307 vukovaca, samo jedan učenik je imao maksimalan broj poena na sva tri testa. U školama zlatiborskog okruga prosečan broj bodova iz srpskog je 11,6, iz matematike 10,92, a na kombinovanom testu 12,1. Samo 18 đaka rešilo je tačno sve zadatke na kombinovanom testu, 34 iz srpskog, a 107 iz matematike.

U ŠU Leskovac, gde je lane zabeleženo najviše vukovaca (19 odsto), kažu da nemaju podatke koliko je takvih ove godine, ali se rezultati male mature značajno razlikuju u dva okruga koja pripadaju ovoj školskoj upravi. Naime, u Jablaničkom okrugu prosek iz srpskog je 10,25 poena, iz matematike 9,48, a 11,45 na kombinovanom testu. U Pčinjskom okrugu prosek iz srpskog je čak 14 bodova, 13,6 iz matematike, a na trećem testu 14,92.

Ni u Jablaničkom okrugu nema đaka koji su uradili sve zadatke bez greške. I ovde se ponavlja slučaj da je kombinovani test najbolje urađen, ali je najmanje đaka osvojilo maksimalan broj poena – takvih je samo troje. Na testu iz srpskog 15 učenika je imalo 20 poena, a 14 je ostalo bez bodova. Iz matematike 49 je tačno rešilo sve zadatke, a osmoro nijedan. Na kombinovanom testu nema đaka bez poena, kažu u ŠU Leskovac.

U Nišavskom okrugu je samo jedan učenik osvojio maksimalan broj bodova na sva tri testa od ukupno 3.259 osmaka koji su ga polagali, među kojima je bilo 640 nosilaca Vukove diplome. Najveći prosek bodova ostvaren na kombinovanom testu -13,24, sledi srpski (12,47), pa matematika (11,52 poena). Maksimalni broj bodova iz kombinovanog testa ima samo 21 svršeni učenik osmog razreda, iz matematike 159, a iz srpskog jezika 83. Bez ijednog boda iz srpskog bila su tri đaka, iz matematike četiri, dok ih na kombinovanom testu nije bilo.

Kada je reč o ŠU Sombor, u Zapadnobačkom okrugu đaci su najbolje uradili kompozitni test (10,4), matematiku (9,5 bodova), pa maternji jezik (8,9). U Severnobačkom okrugu prosek na kombinovanom testu je 11,26, iz maternjeg jezika 10,96, a iz matematike 9,87. U ovoj školskoj upravi kažu da su očekivali bolje rezultate.

Detaljnu analizu rezultata male mature uradiće na jesen Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.

Sporan kriterijum ocenjivanja

Analiza prošlogodišnjeg završnog ispita je ukazala da u osnovnim školama postoje ozbiljni problemi sa kriterijumom ocenjivanja. Dešava se da učenik koji je u nekoj školi imao dvojku iz srpskog ili matematike postiže na maturi isti rezultat kao đak koji je u drugoj školi imao peticu. Oko 14 odsto đaka lane su bili vukovci, a među njima ima i onih koji su na završnom ispitu pokazali znanje ispod republičkog proseka. Ministar prosvete Srđan Verbić najavio je nedavno za Danas donošenje novog pravilnika o ocenjivanju u osnovnoj školi, koji će biti „realniji i primenljiviji“.

Upis u isturena odeljenja samo sa dozvolom za rad

Ministarstvo prosvete i nauke prosledilo je dopis svim visokoškolskim ustanovama u kome ih obaveštava da je rad van sedišta zabranjen, te da studente u isturena odeljenja mogu upisati samo visoke škole i fakulteti koji imaju akreditovane studijske programe i dozvolu za rad.

– Ukazujemo budućim studentima da pre konkurisanja na visokoškolsku ustanovu ili jedinicu visokoškolske ustanove izvan sedišta, provere status te ustanove i studijskih programa koje izvodi, imajući u vidu da su studenti punoletna lica i da snose odgovornost za nezakonit upis – kažu u Ministarstvu.

U dopisu koji je prosleđen visokoškolskim ustanovama se navodi da su inspektori Ministarstva ovlašćeni da privremeno zabrane obavljanje delatnosti visokog obrazovanja ili studijskog programa, ukoliko tu delatnost obavljaju suprotno odredbama zakona, uverenju o akreditaciji, odnosno dozvoli za rad. Ministarstvo prosvete će u narednoj školskoj godini kontrolisati upis studenata i rad visokoškolskih ustanova.