Zastrašivanje Beograđana ili zaštita kontrolora? 1Foto; BETAPHOTO/MILAN TIMOTIĆ/DS

Kontrolori karata u vozilima beogradskog gradskog prevoza od juče sa sobom vode i privatno obezbeđenje, saopštila je kompanija Kentkart, zadužena za naplatu prevoza u glavnom gradu. Nije, međutim jasno koja će biti ovlašćenja pripadnika privatnog obezbeđenja.

Da li će oni biti tu samo da zaštite kontrolore od eventualnih napada agresivnih putnika, ili će imati i neka druga zaduženja, kada je kontrolisanje karata u pitanju, nije jasno precizno navela ni firma koja je nasledila Apeks, a koja odnedavno ima potpisan ugovor sa Gradom Beogradom za poslove naplate gradskog prevoza.

Sagovornici Danasa ipak napominju da je jasno da privatno obezbeđenje ne može da ima nikakvih zakonskih ovlašćenja prema putnicima, osim što će svojim prisustvom davati veći autoritet kontroli, pa se nameće utisak da se radi o novom zastrašivanju građana i kršenju njihovih prava.

Kako je u odgovoru Danasu navela kompanija „Kentkart Southest Europe“, osnovni zadatak licenciranog obezbeđenja biće „zaštita poslovanja kako kompanije Kentkart tako i poslovanja Grada Beograda“.

„Tačnije, uvođenje ove vrste obezbeđenja podrazumeva sprečavanje incidenata u vozilima javnog prevoza dok se obavlja kontrola voznih isprava i predstavljaće i jednu vrstu pomoći našim kolegama kontrolorima. Želimo da istaknemo da smo ovom novinom želeli da kontrolu karata podignemo na jedan viši, kvalitetniji nivo i sa ciljem da se građani, ali i naši zaposleni osećaju sigurno dok obavljaju svoj posao“, odgovaraju iz Kentkarta.

Stranka slobode i pravde (SSP) ocenila je juče ovu odluku kao „skandaloznu“, uz pitanje sa kojim ciljem se to radi i kako će „licenciranim čuvarima“ biti dozvoljeno da „prate kontrolore i ‘rešavaju’ probleme“.

– Taman kada pomislimo da Gradska uprava i njihove privatne firme ne mogu više da nas iznenade, shvatimo da smo se prevarili. Dok u vozilima javnog prevoza leti ne rade klime, zimi grejanje, a o redovnom održavanju da i ne govorimo, uvodi se lično obezbeđenje kontrolorima. Verovatno misleći da će „uvesti red“ tako što će Beograđanima uterivati strah, kaže za Danas predsednica beogradskog odbora SSP Mila Popović i dodaje da postoji opasnost da je ovo samo novi način da se nad građanima primenjuje sila.

Ona je upitala i da li „gradske vlasti i njihov privatnik koji će u narednih 13 godina po ugovoru imati pravo na enorman profit, misle da mogu da prave neke paralelne odrede“.

Advokat Borivoje Borović jasan je kada kaže da za privatno obezbeđenje kontrolora ne postoji nikakav zakonski osnov.

– Kao i svaka odluka gradskih vlasti, da se poskupljuje prevoz i da se o trošku građana namiruju razne agencije i firme, nikakav zakonski osnov za to ne postoji. Obezbeđenje nema nikakva ovlašćenja, kao svojevremeno i navijači koji su bili obezbeđenje predsedniku bez ikakvog zakonskog osnova, a koji su pritom davili novinare. Razne kriminalne strukture se vrlo lako angažuju, niko ne može to da proveri, jer ne funkcioniše tužilaštvo, što je u osnovi svih zloupotreba, napominje Borović. On dodaje da je to način da vlast „gde god može, bahato i u svakom segmentu, namakne novac pripadnicima svoje stranke“, a da je svrsishodnije bilo da „unajme obezbeđenje da rade posao kontrolora“.

Advokat Branko Pavlović ne spori da svako pravno lice ima prava da iznajmi obezbeđenje za svoje zaposlene, ali isključivo da njih zaštiti.

– NJihova funkcija može da bude da štite kontrolore od napada, ali prema građanima ne mogu da imaju nikakva ovlašćenja, navodi Pavlović ali i ocenjuje odluku kao „prilično besmislenu“ ali i kao deo priče o prenošenju sistema naplate na privatne subjekte, koja je „oduvek bila vrlo sumnjiva“ sa aspekta korupcije.

Predsednik Centra za lokalnu samoupravu (CLS) Nikola Jovanović ovaj potez ocenjuje kao pokušaj zastrašivanja građana.

– Gradske vlasti idu iz greške u grešku. Prvo su obnovile ugovor za naplatu karata sa privatnim partnerom, koji ništa nije novo doneo, a uzima skoro 8 odsto od sve zarade. A sada su tom partneru dozvolili da u proces naplate karata uvedu i privatno obezbeđenje, koje nema nikakva ovlašćenja niti znanja da u tome asistira kontrolorima. Podršku kontrolorima prema zakonu mogu i treba da daju komunalni milicajci, jasan je Jovanović, koji dodaje da će se zbog toga CLS obratiti Sekretarijatu za javni prevoz sa zahtevom da se privatnom obezbeđenju ne dozvoli da učestvuju u postupku naplate karata, kao „faktor zastrašivanja građana.

Advokat Slavko Jelovac smatra da je ovakva odluka deo sistema preuzimanja kontrole nad građanima.

– Kao što je i u stambenim zgradama, vlast misli da treba preuzeti kompletnu kontrolu i naći način, od stambene zgrade, mesne zajednice, do svih oblika gde se građanin kreće, tako i u autobusu. Najpre je to bila Komunalna milicija, sada obezbeđenje, da im neko ne bi pobegao ko nije platio kartu. Oni od kontrolora prave partijsku policiju. Ovde institucije sistema ne funkcionišu i traži se način kako kontrolisati građane i kako puniti budžet. Pričamo priču da smo ekonomski tigar, a gde god možemo, od građana zamorčića uzimamo sve što možemo. Problem je uhvatiti sirotog građana i onemogućiti mu da im abilo kakve pravne načine da se brani od javnih preduzeća, banaka i drugih, staviti ga u potpuno neravnopravan položaj. Ogromna nesreća je doneta Zakonom o izvršenju i obezbeđenju, sa izvršiteljima kao haračlijama javnih preduzeća, dok su pravne poslove preuzeli notari i beležnici. Pravosudni sistem je urušen, a cilj je obezvrediti građanina i onemogućiti ga da ima pravnu zaštitu, navodi Jelovac.

Kentkart: Obezbeđenje će moći da legitimiše putnike

„Sva ovlašćenja licenciranog obezbeđenja su definisana Zakonom o privatnom obezbeđenju. Takođe, radnici FTO su adekvatno uniformisani i poseduju licence za obavljanje tog posla koje izdaje MUP Republike Srbije. Zakon koji reguliše rad FTO određuje pravo radnika obezbeđenja da legitimiše lica. Konkretno, u ovom slučaju, to bi se odnosilo samo na putnike koji grubo krše obavezu posedovanja putne legitimacije i koji odbijaju svaki vid saradnje sa kontrolorom ili koji, u najekstremnijem slučaju , ugrožavaju bezbednost kontrolora“, navode iz Kentkarta. Taj posao poverili su firmi za fizičko-tehničko obezbeđenje „Profi Team Plus“, a probni period uvođenja obezbeđenja trajaće do 1. septembra.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari