Zbirke aviona nestaju bez saglasnosti uprave 1Foto: FoNet/ Nenad Đorđević

Nakon pisanja Danasa o nezakonitim radnjama u Muzeju vazduhoplovstva u Beogradu i nameri Vojske Srbije da preuzme ovu ustanovu kulture, narodna poslanica Ana Stevanović postavila je na sednici Skupštine Srbije pitanja o tome Ministarstvu kulture, na koje je dobila pisani odgovor, gde je upućuju na Ministarstvo odbrane.

„Dokle se stiglo u realizaciji zaključka Vlade Srbije od novembra 2016. o statusu Muzeja vazduhoplovstva? Da li je urađen predlog novog osnivačkog akta Muzeja i kada će početi sa radom novi upravni i nadzorni odbor?“, pitala je Stevanović, ali konkretne odgovore nije dobila.

Direktor Muzeja Vazduhoplovstva Čedo Milivojević je nedavno za naš list rekao da muzej treba da pripadne vojsci, „kako bi se stalo na put mahinacijama i kriminalu koji su uzeli maha u ovoj ustanovi“, ali i iz finansijskih razloga, jer bi zaposleni primali plate iz budžeta.

Međutim, deo zaposlenih na čelu sa dokumentaristom Aleksandrom Kolom smatraju da to nije dobra ideja i upravo direktora i pripadnike vojske optužuju za nezakonite radnje u muzeju.

– Slučaj prisluškivanja zaposlenih u Muzeju vazduhoplovstva samo je jedan u nizu primera nezakonitih radnji koje su pripadnici i predstavnici ratnog vazduhoplovstva i PVO počinili u poslednjih petnaest godina. Koristeći svoj povlašćen položaj u Upravnom odboru, oni su u muzeju postavili jednu manju jedinicu, oko pet ljudi, pod obrazloženjem da pomogne u čuvanju i zbrinjavanju naraslih zbirki. Nije proteklo puno vremena do kada su komandiri te jedinice počeli da se ponašaju kao direktori paralelne ustanove – kaže Kolo za Danas. On dodaje da su poverene zbirke aviona i motora počele da se „razvlače i nestaju“ bez saglasnosti uprave muzeja. Prema njegovim rečima, protivljenje direktora muzeja je izostajalo zato što su na čelu ustanove od 2003. godine do danas postavljani penzionisani oficiri ratnog vazduhoplovstva, „koji ni po zakonu, ni znanju, niti po statutu ustanove, nisu zadovoljavali uslove za obavljanje ove funkcije“.

– Pripadnici RV i PVO se nisu osvrtali na upravu Muzeja, kada su privatnim licima ustupili, najverovatnije prodali, deset ispravnih motora tipa Lajkoming i rezervne delove za avion Utva 66. Privatnoj vazduhoplovnoj akademiji na Dorćolu ustupljeni su motori iz muzejske zbirke, a sa drugim privatnikom komanda RV i PVO, iako na to nije imala pravo, potpisala je ugovor o ustupanju unikatnog aviona radi restauracije. Bez znanja radnika muzeja u ovoj zgradi je odlagano skoro pet tona nedelaborisanih ubojnih sredstava. Neka od njih su čak bila izložena na glavnoj postavci – navodi Kolo, dodajući da kada je to otkriveno, opasni materijal je iznet i odvezen, a za njegovo skladištenje u muzeju do sada niko nije odgovarao. Prema njegovim rečima, zabeleženi su i slučajevi uništavanja muzejskog materijala, pa je pod izgovorom nepotrebnih viškova spaljen skoro kompletan filmski fond komande RV i PVO, koji su radnici muzeja 1999. izvukli iz ruševina ove komande u Zemunu.

– Pokušaj prodaje kulturnog dobra, nezakoniti popis muzejskih predmeta, prisvajanje i odnošenje muzejskih zbirki i predmeta izvan zgrade muzeja, odbijanje saradnje sa zvaničnim stručnim komisijama Ministarstva kulture i drugi slučajevi samo su se nizali. Pokušaj pojedinih civilnih osnivača da se u UO suprotstave ovakvom odnosu predstavnika Ministarstva odbrane rezultirao je prvo opstrukcijom i konačno blokadom rada ovog tela, 2014. godine – ističe Kolo. Prema njegovim rečima, vojna komanda je, mimo ostalih osnivača, pokrenula aktivnosti preko svojih predstavnika u Ministarstvu odbrane da se izvrši prenos osnivačkih prava na državu, sa konačnom namerom da se muzej preda vojsci na upravu.

– Muzej vazduhoplovstva će se ugasi kao ustanova kulture. Svi zaposleni će kao civili potpasti pod komandu one iste jedinice RV i PVO, koja je poslednjih godina bukvalno žarila i palila po muzeju. Višemesečno prisluškivanje u Muzeju vazduhoplovstva postavljeno je upravo zato da bi se civili u muzeju držali pod kontrolom i da bi se imao što bolji uvid u to koliko i od koga su obaveštavani o gorepomenutim radnjama – ističe Kolo. On je posebno razočaran u Ministarstvo kulture koje, kako objašnjava, umesto da sastavi novi osnivački akt ustanove, formira upravni i nadzorni odbor i pomogne u pisanju statuta u skladu za Zakonom o kulturi – ćuti „i preispituje sopstvenu nadležnost“.

Eksponati

Muzej vazduhoplovstva poseduje 230 letelica – aviona i helikoptera, čime je njegova flota veća i bogatija od flote vazduhoplovstva i Er Srbije zajedno. U depoima i biblioteci Muzeja čuvaju se hiljade knjiga, predmeta i dokumenata koji svedoče o vazduhoplovstvu u našoj zemlji i svetu, pa ga vodeći svetski stručnjaci nazivaju „pravom riznicom istorije vazduhoplovstva“.

Zahvalnica Gašiću’]

Da Muzej prelazi u vlasništvo Vojske 1. januara naredne godine, potvrdio je krajem avgusta i sam ministar odbrane Aleksandar Vulin, uručivši tom prilikom specijalnu zahvalnicu direktoru BIA Bratislavu Gašiću za njegov „lični doprinos i angažovanje, koji su doveli do prenosa osnivačkih prava i obaveza Muzeja vazduhoplovstva Beograd na Republiku Srbiju.“

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari