Plima investicija u obnovljiva goriva, kao i čitav niz ekoloških problema izazvanih emisijom CO2 , učinili su budućnost naftne industrije znatno neizvesnijom nego što se to, pre samo dve godine moglo predpostaviti. Tada su čelni ljudi najvećih naftnih kompanija smelo obećavali da će, uprkos svemu, i u narednih sto godina, svet koristiti naftu kao pogonsko gorivo.

Plima investicija u obnovljiva goriva, kao i čitav niz ekoloških problema izazvanih emisijom CO2 , učinili su budućnost naftne industrije znatno neizvesnijom nego što se to, pre samo dve godine moglo predpostaviti. Tada su čelni ljudi najvećih naftnih kompanija smelo obećavali da će, uprkos svemu, i u narednih sto godina, svet koristiti naftu kao pogonsko gorivo. Ali, stvari su krenule u drugom smeru. Samo u SAD, industrija etanola i biodizela beleže enormni rast, i to na štetu naftne industrije, jer svaki litar prodatog etanola ili bidizela predstavlja litar manje prodate nafte. Korporacija Grin ert fluls koja je 24. jula otvorila u Hjustonu rafineriju biodizela kapaciteta 160 miliona litara biodizela godišnje, najavila je za 1. oktobar otvaranja još jednog postrojenja. Ni uragan Din, koji je u jednom trenutku dostigao kategoriju 5, i zapretio da postane katastrofa veća od one koju je izazvao uragan Katrina, ne ide na ruku naftnoj industriji mada je zbog rizika za naftnu infrastrukturu u Meksičkom zalivu, kao i zbog masovne evakuacije ljudi sa naftnih platformi cena nafte na berzi skočila. Situaciju sa cenama nafte, jedan evropski analitičar uporedio je sa fudbalskom utakmicom odnosno situacijom kada „gol visi u vazduhu“ – lopta ne izbija iz šesnaesterca, i samo je pitanje kada će odlučujući gol biti primljen. A taj odlučujući gol, bez obzira hoće li doći u vidu nekog uragana, terorističkog napada ili jednostavno prevelike tražnje, doneć cene nafte koje će ugroziti čitavu globalnu ekonomiju. Zato je uragan Din, postao veoma važna ekonomska vest, pošto su cene nafte, samo pre nepunih mesec dana, dotakle granicu istrorijskog maksimuma. Srećom, posledice uragana Din nisu bile tako tragične, ali treba imati na umu da je sezona uragana tek počela, da nekoliko sličnih uragana tek sledi, i da sve to više govori o ranjivosti globalne naftne industrije, nego što je samo po sebi dobra vest.
Predsednik Rojal dač šela, Džeroen Van der Vir, ukazuje na potrošnju energije kao jedan od ključnih problema naftne industrije. „Prosečan automobil koristi 20 odsto goriva da bi krenuo napred, ostatak energije se gubi. Prema tome, osim proizvodnje čistijih goriva, važno je i da auto kompanije počnu da proizvode štedljivije automobile.“ Ono nije prvo upiranje prsta na Detroit, centar auto industrije u SAD, kao na najveće američko naftno polje, pošto se smatra da bi tehnologija u auto industriji mogla da uštedi enormne količine goriva, i samim tim rastereti cene goriva. Ono što predstavlja problem, jeste politika veštačkog održavanja nivoa zaposlenosti u auto industriji, pa su tako određene tehnologije poput vodonika, koje bi na problem goriva za transport mogle da reše možda čak i bolje od etanola i biodizela, talac činjenice da bi njihovom primenom stotine hiljada ljudi u auto industriji ostali bez posla. Van der Vir upozorava, da ušteda nije dovoljna, i da se mora ići ka novim gorivima.
– Čak i sa uštedom, potražnja za energijom će se do 2050. godine povećati za 100 odsto, dok se s druge strane eksploatacija naftnih polja biti na silaznoj putanji. Naravno, tu sada do izražaja dolazi biogorivo a Rojal dač, šel je najveći svetski distributer biogoriva prve generacije, koja se primarno dobijaju iz kukuruza i šećera. Ali, računice pokazuju da sirovinski potencijal nije dovoljan, tako da će neminovno početi da ugrožava cene hrane. Zato je naša strategija fokusirana na biogoriva druge generacije, koja se dobijaju iz neprehrambenih delova žitarica. Investiramo u kompanije koje rade na proizvodnji celuloznog etanola iz sirovina poput drvnog otpada – kaže Van der Vir.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari