Foto: EPA/ ANTONIO BAT

Iz uprave Kraša, istovremeno, juče su po treći put u poslednjih deset dana odgovorili na upit Berze da ne postoje „cenovno osetljive informacije“ o firmi koje bi mogle da prouzrokuju ovakav rast cena i tako obiman promet.

Tokom jučerašnjeg trgovanja postavljen je i rekord u iznosu koji je izdvojen za kupovinu akcija hrvatskog konditorskog brenda – preko 65 miliona kuna.

Poređenja radi, uobičajen promet na Zagrebačkoj berzi kreće se između sedam i devet miliona kuna. Prošlonedeljni maksimum iznosio je 53,4 miliona a procenjuje se da, kao i prethodnih dana, najveći deo potiče iz kase Šaranovića ili eventualno trećeg lica.

Do sada je za dve nedelje uloženo ukupno 274 miliona kuna ili 37 miliona evra. Jučerašnji promet odraziće se na vlasničke udele i biće objavljen u sredu, a poslednji dostupan podatak je iz trgovanja proteklog četvrtka u kome je Šaranović premašio 8,75 odsto akcija dok su promene u sticanju novih udela zabeležene kod još jednog igrača preko kastodi računa Zagrebačke banke.

Nagađa se da li je on povezan sa Šaranovićem ili solira, a akcije od 1,89 odsto još uvek su daleko od udela od pet procenta koji obavezuje na otkrivanje identiteta.

Naime, hrvatski mediji uveliko nagađaju kako srpski biznismen zapravo kupuje udele za treće lice i pominju fond MID Europa. Navodno, taj je fond i ranije pokušavao da stupi u kontakt sa dva najveća akcionara koji upravljaju Krašom, Mesnom industrijom „Braća Pivec“ sa 30,75 odsto i udruženjem zaposlenih Kraš ESOP sa 18,45 procenata, koji raspolažu sa preko 51 odsto glasova jer im se dele i sopstvene akcije kompanije, oko pet odsto koje su bez upravljačkih prava.

Međutim, spekulišu mediji u susedstvu, do dogovora nije došlo pa je MID Europa rešila da angažuje lokalnog igrača, Šaranovića, kako bi obavio preuzimanje velikog paketa u njihovo ime. Potvrde za ta nagađanja nema, kao što se ni iz kompanije Kappa Star ne može dobiti informacija o krajnjim namerama.

Jedini komentar koji su, od početka akcije sticanja udela dali, jeste da nemaju komentar.

Ono što jeste izvesno, to je da će planovi MI „Braća Pivec“ biti značajno poremećeni, a da do raspleta ne može da dođe pre kraja septembra, za kad je zakazana skupština udruženja Kraš IPOS koja će odlučivati o ponudi svog partnera za otkup preostalih deonica, koja je istaknuta početkom ovog meseca.

Ponuda koja je objavljena sprečava „Braću Pivec“ da kupuju akcije u periodu dok traje, a „ofanziva“ Kappa Stara upravo je tada i krenula. U hrvatskim poslovnim krugovima govori se da će i sama skupština udruženja biti veliki izazov za akcionare koje okuplja, a njih je više od hiljadu, jer tako visoka cena koja je do sada postignuta svakako će biti primamljiva za mnoge.

Ukoliko „Braća Pivec“ ostanu pri datoj ponudi, moraće da iskeširaju znatno veći iznos nego što su na početku i mogli da naslute, a moguće je i da će se suočiti sa kontraponudom Kappa Stara.

Podsetimo, na početku ovog meseca prosečna cena akcija Kraša, kojom se trgovalo gotovo čitave ove godine, kretala se do 390 kuna. Od 5. septembra, kada je krenula ubrzana kupovina, cena je rasla iz dana u dan da bi jučerašnje trgovanje na berzi počelo sa 830, dostizalo i do hiljadu a zaključeno je sa prosekom od 954 kune.

Ne čudi zato što su mali akcionari koji nisu u udruženju podstaknuti da iznesu svoje akcije na finansijsko tržište jer su uvereni da će se one sunovratiti na staro onog trenutka kada Šaranović postigne svoj cilj. Koji i kako, još uvek se nagađa.

Sinergija brendova

Prema polugodišnjem finansijskom izveštaju, prihodi Kraša u prvih šest meseci ove godine iznosili su 62,8 miliona evra ili 3,6 odsto više nego u istom periodu prošle godine, pri čemu su prihoda od izvoza porasli za više od 5,5 odsto i iznosili su više od 29 miliona evra. Rasli su i rashodi, i to kao posledica novih ulaganja, odnosno 60,9 miliona evra je za 3,4 odsto više nego u prvoj polovini prošle godine. Međutim, stručnjaci procenjuju da je najveća vrednost Kraša u izvoznom potencijalu, a tvrde i da su neke troškovne stavke „prenaduvane“ pa je to možda prostor na koji računa Šaranović. Takođe, ne bi trebalo zanemariti ni efekat sinergije koji bi on postigao ukoliko uspostavi kontrolu nad hrvatskom kompanijom, jer slične izvozne potencijale već imaju i brendovi koji su u njegovom vlasništvu, Jaffa i Banini.

Povezani tekstovi