Foto: Aleksandra Veljković

Poznavaoci prilika na tržištu struje u Srbiji ističu da je osnovna prednost EPS-a u odnosu na druge trgovce to što je istovremeno i proizvođač i trgovac strujom te da kao veliki prodavac ima mogućnost da sprovodi nisku cenovnu politiku kako bi zadržao najveći broj komercijalnih kupaca. Ipak, konkurencija postoji. Dok je na papiru ta brojka daleko veća, u suštini se broj takmaca EPS-a svodi na četiri imena. To su EFT, Nova Commodities, slovenački GEN-I i hrvatski HEP.

Pokušali smo od nadležnih u te četiri kompanije da saznamo kako funkcionišu na tržištu komercijalnih potrošača i u kojoj meri mogu da se izbore sa očiglednom dominacijom Elektroprivrede Srbije. Iz GEN-I nam nije stigao odgovor (sem nezvanične informacije da već neko vreme ne nude tu uslugu novim kupcima u Srbiji ), iz HEP-a takođe. U Nova Commodities su nam se izvinili zbog zauzetosti nadležnih i naglasili da će na tu temu za Danas pričati drugom prilikom, dok su jedini koji su odgovorili na naša pitanja bili u EFT-u.

– Za nešto manje od mesec i po dana ćemo ući u treću godinu prodaje električne energije komercijalnim potrošačima u Srbiji dok primera radi u Rumuniji krajnje kupce snabdevamo skoro deceniju jer su se tamo mnogo ranije stekli uslovi za to. Trenutno snabdevamo 12 pravnih lica u Srbiji koji ukupno imaju nešto manje od 200 brojila – kažu u EFT.

Oni ističu da je osnovni razlog za to što EPS u segmentu prodaje struje komercijalnim potrošačima kontroliše čak 98 odsto tržišta agresivan cenovni pristup te kompanije prema domaćim kupcima.

– To znači da je EPS odlučan da zadrži svoj primat na taj način što nudi niske cene struje bez obzira što mu to donosi nižu zaradu. Daljim približavanjem ulaska Srbije u Evropsku uniju, EPS će biti obavezan da konačno izvrši razdvajanje proizvodnje i snabdevanja, čime će se steći uslovi za konkurentnije tržište. Ovo ne znači da bi se cena električne energije time smanjila ili povećala za krajnjeg kupca, već samo da bi oni uvek dobijali najkonkurentnije tržišne cene. Između ostalih razloga, trenutni EPS-ov unikatni portfolio proizvodnje i snabdevanja im omogućava da najčešće daju bolje ponude od ostalih snabdevača – naglašavaju u ovoj kompaniji.

U EFT ističu da postoji više parametara sa kojima se suočavaju trgovci strujom u Srbiji pa je u datom trenutku njihov procenat kada je reč o prodaji struje komercijalnim potrošačima mali u odnosu na učešće EPS-a.

– Osnovni parametar koji ulazi u jednu ponudu je nabavna cena električne energije, ali takođe se mora uzeti u obzir i profil potrošnje kupca. Nama bi naravno najlakše i najbolje bilo da svi naši kupci ravnomerno troše električnu energiju u svakom satu u svakom danu, ali nažalost realnost je da je njihova satna, dnevna i mesečna raspodela potrošnje drugačija i ponekad vrlo kompleksna za računicu. Ono na šta takođe moramo paziti jeste i sposobnost klijenta da ispunjava svoje finansijske obaveze – navode u EFT.

Kada je reč o cenovnoj politici ističu da je svaka pojedinačna ponuda EFT-a pažljivo izračunata prema potrebama kupca i u skladu je sa trenutnim stanjem na evropskom tržištu. U ovom trenutku EFT ne snabdeva male komercijalne potrošače tako da se u tom segmentu neće takmičiti sa EPS-om, koji od 1. januara diže cenu svojih usluga za tu kategoriju, o čemu je Danas nedavno pisao.

S obzirom da je HEP odlučan da snabdeva strujom gradove u Srbiji, poput Valjeva i Kraljeva, pitali smo nadležne u EFT da li smatraju da to ima bilo kakve veze sa najavama da Hrvatska elektroprivreda želi navodno da kupi termoelektranu „Stanari“ u BiH u vlasništvu te kompanije i na taj način se pozicionira kao značajan igrač na regionalnom tržištu.

– HEP je jedna od elektroprivreda za koju vidimo da želi da posluje regionalno. Dosad je već učestvovala u snabdevanju krajnjih kupaca u Sloveniji i BiH, a sada i u Srbiji. Iako su proizvodnja i snabdevanje u svakoj elektroprivredi odvojeni sektori, HEP-u bi odgovaralo da obezbedi dugogodišnji stabilni izvor električne energije kao što je termoelektrana „Stanari“. Što se tiče dolaska novih, pa i stranih snabdevača u Srbiju, to može rezultirati samo benefitom za krajnjeg kupca – zaključuju u EFT.