Banke zarađuju i na plaćanju turističkih aranžmana 1Foto:Stanislav Milojković

Sezona godišnjih odmora ponovo je otvorila temu o modelu kojim se plaćaju turistički aranžmani kada se realizuju preko agencija.

Jer, ma koliko da pažljivo biramo paket koji ćemo uzeti, još je važnije obratiti pažnju na krajnju cenu, koja bez obzira na nominalno iskazane iznose, velikim delom zavisi i od banke preko koje posluje agencija sa kojom putnik sklapa ugovor.

Time se pozabavio finansijski portal Kamatica, koji ukazuje da većina turista prilikom izbora aranžmana, relativno pažljivo pročita ugovor, ali da retko ko obrati pažnju na to preko koje banke agencija posluje, a od toga zavisi kurs po kome ća nam biti obračunati troškovi putovanja.

– Turistička agencija nije finansijska ustanova tako da sama ne može da određuje kurs, već koristi kurs banke u kojoj ima otvoren račun. Plaćanje se vrši po prodajnom kursu na dan uplate koji je uvek veći od srednjeg ili kupovnog kursa, malo je onih koji znaju da se ne obračunava prodajni kurs, već efektivni prodajni kurs, odnosno onaj koji se koristi prilikom plaćanja ka inostranstvu – navodi se u analizi Kamatice.

Podseća se da, laički rečeno, mi agenciji plaćamo u dinarima, a agencija dinare pretvara u evre i time izmiruje obaveze po našem aranžmanu. Pošto se plaćanje vrši u inostranoj valuti, agencija mora dinare da pretvori u evre, a tu kupovinu obavlja po efektivnom kursu matične banke. Razlika između ta dva kursa je u tome što je prodajni efektivni kurs uvek veći od prodajnog kursa, a ta razlika može da dostigne i deset odsto vrednosti u odnosu na prodajni kurs.

U ovom slučaju, banke zarađuju na menjačkim poslovima, a agencije se samo štite od gubitka tako što razliku u kursu prilikom plaćanja aranžmana prebacuju na klijente. Zbog toga, savetuje Kamatica, prilikom odlaska u agenciju i plaćanja aranžmana, valja se raspitati koji je kurs i kod koje banke agencija ima otvoren račun, kako se ne bi letovanje plaćalo skuplje samo zato što je agencija vezana za banku koja ima mnogo viši kurs u odnosu na ostale.

Postavlja se pitanje zašto turističke agencije ne iskazuju cene svojih aranžmana u dinarima, što bi proceduru obračuna i plaćanja učinilo jednostavnijom?
– Ovakav haos na tržištu omogućava nedostatak regulative. Zbog toga su turističke agencije ljute na banku, putnici na agencije, i svako na svakoga. Ne postoji volja države da jednom za svagda reši problem kod proizvoda čija se cena iskazuje u drugim valutama, ovo bi lako moglo da se reši zabranom iskazivanja cene u drugim valutama. Tada bi turističke agencije cene svih aranžmana iskazivale u dinarima, što bi pojednostavilo odnose između agencija i klijenata – kaže Dušan Uzelac, direktor finansijskog portala Kamatica.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari