Domaći patent za ekološku budućnost 1Foto: Stanislav Milojković

Srpski elektroinženjer Slavko Radosavljević i njegov partner kompanija Motogrini grupa nameravaju da u Srbiji započnu proizvodnju inovativnog PARS uređaja koji bi omogućio kvalitetnije, bolje i brže punjenje baterija.

PARS je patent koji je osmislio i razvio Slavko Radosavljević, doktor energetske elektronike, 80-godišnjak nepresušne energije, pronalazač, inovator sa 14 autorskih patenata i tri sertifikata iz Beograda, Madrida i Melburna. NJegov sistem PARS uređaja ima različite namene, a jedna od njih je moderan i efikasan tretman svih vrsta i tipova baterija. PARS familija uređaja pokriva sve uređaje koji koriste baterije od lampi na šlemovima rudara, preko električnih vozila do mobilnih telefona. Pored toga, Radosavljević ima patente koji su bazirani na GPS tehnologiji koji se bave bespilotnim vozilima i elektronskim limiterima maksimalne brzine u gradskim i prigradskim sredinama.

Sveta Simić, suvlasnik kompanije Motogrini, kaže za Danas da je moguća jeftina, brza i što je najvažnije masovna proizvodnja PARS uređaja.

– Ako nam je poznata činjenica da je na globalnom tržištu u ovom trenutku u eksploataciji više od pet milijardi raznih baterija i više od milijardu raznih uređaja za njihovo punjenje i održavanje, onda lako može da se stekne slika o kojim okvirima je ovde reč. Trend povećanja broja baterija a samim tim i uređaja za punjenje i održavanje je u konstantnom porastu. Ne postoji više nikakva dilema da li su električna vozila budućnost. Ona su već svuda oko nas i njihova prisutnost će biti sve veća – ističe Simić.

Prema njegovim rečima, u ovom trenutku angažovani tim profesionalaca radi na izradi projekta koji se ne odnosi samo na brze punjače za električna vozila već je višenamenski.

Radosavljević već ima ugovor sa kineskim kupcem za mesečnu isporuku više hiljada punjača za elektro skutere. Važno je naglasiti da je reč o domaćem proizvodu. Izričit zahtev Slavka Radosavljevića je da se glavne komponente i matične ploče izrađuju u Srbiji. On insistira na tome kako bi se na taj način zaposlili domaći resursi. Takođe bi se oformila mreža podizvođača, a po potrebi i u nedostatku adekvatnih resursa koristile bi se i usluge stranih partnera – ističe Simić. Budžet za ovakav vid proizvodnje je minimalan u odnosu na povraćaj investicije i dugoročne benefite koje ekonomsko okruženje može da ima. Iz tog razloga Motogrini neće biti jedini investitor, već se traže partneri da se fazno pokrene ceo sistem.

– Zbog toga koristim priliku da pozovem sve zainteresovane da se jave da zajedničkim snagama realizujemo ovaj veoma značajan poduhvat – poručuje Simić.

Na pitanje da li srpska privreda ima potencijal da sprovede takav projekat, naš sagovornik ističe da to nije stvar potencijala, već sistema i infrastrukture.

– Siguran sam da bi ovakvi proizvodi, a ne mislim samo na brze punjače za skutere i električna vozila, već na mnoge druge primene za vojsku, policiju, bolnice i druge oblasti gde se koriste baterije, mogli da doprinesu pozitivnoj promeni. Svestan sam da živimo u neko ibzenovsko vreme i da svaki dan čitamo o potpunom ludilu u celom svetu. Ovakve stvari mogu da nam svima pomognu da živimo bolje – kaže Simić.

On naglašava da je Motogrini u potpunosti spreman da učestvuje u razvoju PARS programa.

– Mi smo se u ekonomski burno vreme odvažili da investiramo u nešto što je potpuno novo na našem tržištu i da krenemo u takvu vrstu „kalvinizma“. Prvi u Srbiji smo komercijalno predstavili domaći brend električnih skutera Motogrini i uradili prve homologacije za ovakav tip električnih vozila. Uspeli smo da promenimo sistem izrade polisa za osiguranje vozila i uticali na to da postepeno i druge osiguravajuće kuće same menjaju polise jer su Motogrini skuteri počeli da se voze ulicama Srbije. Finansirali smo postavljanje prve stanice za punjenje električnih skutera u Beogradu i spremamo se da završimo i drugu na proleće. Još kad nam pored svega ovoga na vrata pokuca sa pozivom za partnerstvo genijalan čovek noseći u rukama projekat koji nam omogućava da naši kupci mogu da voze Motogrini skutere praktično bez ograničenja dometa, sa punom odgovornošću ističemo da smo kadri da kao partneri iznesemo čitav posao – objašnjava Simić.

On dodaje da bi država trebalo prvenstveno institucionalno da podrži takav projekat, jer ima obavezu da pomaže razvoj privrede. Najintenzivniji razvoj privrede je upravo kroz proizvodnju a proizvodnja PARS uređaja bi istog trenutka naše tržište pozicionirala na mesta koja bi se u svim grafikonima obeležavala na vrhu i to crvenom bojom. To u stvari znači da institucije, a tu mislim na određena ministarstva, komoru, vojsku i slične, treba da omoguće neometanu komercijalnu komunikaciju kako bi se organizovala proizvodnja ovih uređaja po konkurentnoj ceni i plasirala na domaće ali i na strana tržišta – zaključuje Simić.

Personalizovani skuteri

Motogrini grupa je prva kompanija u Srbiji koja je domaćem tržištu prošle godine predstavila program skutera na struju domaćeg brenda Motogrini. Kada ugledate na ulici one divne skutere od kojih je svaki sa drugačijom šarom a ne čujete da bruje i ne vidite da izlazi dim iz auspuha, jer ga nema, znajte da se time mi bavimo. Svi naši električni skuteri potpuno su personalizovani i svaki kupac iz baze bira svoju Sharu, kako se ona kod nas tačno zove. Izabrana Shara se povlači iz baze i samo taj kupac ima takav skuter sa izabranom Sharom. Niko drugi – kaže Sveta Simić, suvlasnik Motogrini grupe.

Na struju do mora i dalje

Punjač PARS bi električni skuter mogao da napuni čak i za 10 minuta u zavisnosti od ispražnjenosti baterije. Svojom strukturom, odnosno svojim ispravljačkim delom, on bi omogućavao i duži vek baterija, što bi sigurno doprinelo bržoj popularizaciji takvih električnih vozila. Sasvim sigurno će ovakav dodatak električnim skuterima umnogome promeniti način eksploatacije. To znači da takav skuter, prvobitno planiran kao isključivo gradsko vozilo, više neće imati samo domet koji ga vezuje za gradsko jezgro, već će se njime putovati skoro bez ograničenja. Znači na struju do mora i dalje. Lako se može pretpostaviti kakav bi to efekat imalo na smanjenje potrebnog budžeta za transport kod distributivnih sistema, kurirskih službi, pošte i slično – ističe Sveta Simić, suvlasnik Motogrini grupe.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari