Država razmišlja o novim lokacijama za aerodrome 1

Od kada je jedan od najpoznatijih lou-kost avio-prevoznika u Evropi Rajan er stigao u Srbiju, tačnije u Niš, iz ovog grada se za gotovo isti novac može doći do Beograda autobusom ili do Berlina avionom.

Povratni let do glavnog grada Nemačke iz Niša košta 20 evra, ili 9,99 evra u jednom pravcu, koliko je juče bila cena za neki od letova u decembru. Nišlije i građani Srbije iz okruženja tako mogu da skoknu pred novogodišnje praznike na kafu u Berlin za relativno male pare, a kako trenutno stoji situacija sa ostalim malim aerodromima u Srbiji teško je očekivati da bi u skorije vreme neki od njih mogao da privuče klijente poput onog koji odnedavno ima Aerodrom u Nišu.
U Srbiji postoji 26 aerodroma, ali većina njih su sportski aerodromi, ili livade koje nikako ne zadovoljavaju uslove za međunarodne letove.

– Ono što je izvesno u bliskoj budućnosti će se u te svrhe koristiti jedino Aerodrom u Nišu, a šansu da se ponude nekoj velikoj lou-kost kompaniji iz Evrope mogli bi da dobiju još jedino Lađevci i Ponikve – kaže za Danas glavni i odgovorni urednik vazduhoplovnog portala Tangosix Petar Vojinović.
Nijedan drugi aerodrom ne ispunjava niti može da ispuni preduslove za međunarodni saobraćaj, tvrdi Vojinović, kao što je, na primer, carina.

– U Nišu je je grad finansirao izgradnju infrastrukture, sređivanje aerodroma Ponikve je još na početku, trenutno je u toku faza dogovaranja oko finansiranja na opštinskom nivou. Infrastruktura se na Lađevcima radi postepeno, dobili su pristanišnu zgradu – ističe naš sagovornik.
Priča o Lađevcima kao aerodromu koji bi mogao da postane i međunarodni traje već godinama, ali još ništa nije finalizirano. Letovi nisu počeli jer se, kako kaže Vojinović, prikočilo sa finansiranjem.

– Naravno, i ovde se radi o političkoj priči, jer je za Lađevce još u vreme dok je Dragan Šutanovac bio ministar uzet kredit od Turske, koji još nije realizovan. Tada je država uložila novac u izgradnju terminala – napominje Vojinović.

Činjenica je, kaže Vojinović, da Turska ima interesa da ulaže Lađevce, ali je i činjenica da su Ponikve u međuvremenu sustigle, možda čak i prestigle aerodrom kod Kraljeva.

– Mislim da bi, ako posmatramo trenutno, međunarodni saobraćaj pre mogao da zaživi na Ponikvama, nego na Lađevcima, gde je neophodno uložiti u produžetak piste. Međutim, kada se i ako se sve to završi, pitanje je koje će avio kompanije biti zainteresovane da lete – naglašava Petar Vojinović.

U Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture kažu za Danas da je za osposobljavanje aerodroma u Lađevcima i inicijalni nivo korišćenja u međunarodnom saobraćaju potrebno dodatno opremanje putničkog terminala i izgradnja staze za voženje vazduhoplova, od platforme novog putničkog terminala do poletnih sletnih staza – piste.

– Država je do sada uložila oko 12 miliona evra u osposobljavanje Aerodroma kod Kraljeva. Do realizacije početne faze korišćenja biće uloženo još oko pola miliona evra – ističu u ovom Ministarstvu.
S druge strane, država je za aerodrom u Nišu od početka sređivanja 2004. do danas uložila, kako napominju, četiri miliona evra u opremi i novcu. Za aerodrom Ponikve izdvojeno je 60 miliona dinara.
U Ministarstvu za naš list kažu da je u pripremi nova politika vazdušnog saobraćaja kojoj će u fokusu biti razvoj funkcionalne mreže aerodroma u Republici Srbiji. Mreža predviđa, kako ističu, proširenja i razmatranje nekoliko lokacija za nove aerodrome, a prioritetni zadatak kada je reč o regionalnim aerodromima je podizanje nivoa njihovog bezbednog korišćenja.

Nema interesa za više

I dok Užice i Kraljevo mogu da se nadaju da će u nekom trenutku naći na mapi međunarodnog avionskog saobraćaja, nijedan drugi grad, odnosno aerodrom ne ispunjava uslove za to ni približno.
– Uostalom, niko u krugu od 100 kilometara od Beograda nema interesa da sređuje aerodrom za međunarodne letove. Činjenica je da kompanije traže manje aerodrome, jer su takse na velikim skupe, tako su i Viz er i Rajan er odabrali Aerodrom u Nišu – ističe Vojinović, naglašavajući da velike svetske kompanije sve dobro analiziraju i da ne dolaze negde ukoliko nemaju jasnu kalkulaciju.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari