EPS prinuđena da "pusti" potrošače da je kontrolišu 1Foto: Fonet

Elektroprivreda Srbije (EPS) odlučila da „pusti“ potrošače da je kontrolišu, nakon što je bezmalo dve godine ignorisala takvu obavezu propisanu Zakonom o zaštiti potrošača, potvrđeno je Danasu.

Vršilac dužnosti direktora EPS-a Milorad Grčić odlučio je ovih dana da unutar ovog javnog preduzeća prvi put bude formiran Savet za zaštitu potrošača – krajnjih kupaca električne energije, kao i više Komisija za rešavanje prigovora potrošača, a u kojima su, kako zakon nalaže, i predstavnici evidentiranih potrošačkih udruženja.

Odluke su donete nakon što je Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija pokrenulo postupak za zaštitu kolektivnog interesa potrošača, uvažavajući razloge u takozvanoj kolektivnoj tužbi Centra za zaštitu potrošača Forum, podnetoj u ime navodnih „kradljivaca struje“ iz Niša i nekoliko okolnih opština. Jedan od razloga za podnošenje ove tužbe je i nepostojanje Saveta i Komisija, u kojima mora da bude i predstavnika potrošačkih organizacija. Tužba je podneta protiv EPS Distribucije, kao javnog preduzeća koje trguje strujom.

Prema podacima Foruma, u Nišu i okolini je najmanje 2.500 porodica od kraja 2015. godine do danas ostalo bez struje zbog navodne neovlašćene potrošnje, odnosno „krađe struje“. EPS Distribucija je takvu potrošnju često konstatovala „bez prisustva potrošača i dokaza koje zakon zahteva“, a potom je odbijala da ih priključi na mrežu iako su ispunili sve zakonske uslove, uslovljavajući priključenje izmirenjem zastarelih dugovanja, koja, zahvaljujući i protivustavnim kamatama, dostižu i 900.000 dinara po potrošaču. EPS Distribucija je po ovom osnovu isključivala i domaćinstva sa bebama, bolesnima i starima, što Zakon o zaštiti potrošača zabranjuje. Neke od tih domaćinstava bez struje provode već četvrtu ili petu zimu, navode u Forumu.

– Najnovije odluke EPS-a su posledica naše kolektivne tužbe, odnosno odgovor na nju. Imamo, recimo, informaciju da je nakon naše tužbe, a po nalogu Ministarstva trgovine, tržišni inspektor kontrolisao nišku Elektrodistribuciju i napisao prijavu zbog nepostojanja Komisije za rešavanje prigovora, čime se krši član 83 Zakona o zaštiti potrošača. Sada je, međutim, važno da formiranje Saveta, kao i Komisija, ne bude mrtvo slovo na papiru, što bi moglo da se dogodi, već da ta tela zaista funkcionišu. Zbog toga sam ovih dana predložio Ministarstvu trgovine da održi sastanak svih članova komisija koje je imenovalo kako bi se ujednačio postupak njihovog rada – kaže za Danas Jovan Jovanović, predsednik Foruma i član Saveta za zaštitu potrošača EPS-a, po odluci v. d. direktora EPS-a.

Grčić je, inače, odlukom o obrazovanju Saveta za zaštitu potrošača – krajnjih kupaca električne energije, u koju je Danas imao uvid, imenovao sedam članova, od kojih je samo Jovanović predstavnik organizacija za zaštitu potrošača. U odluci koju je Grčić potpisao navodi se da je on predsednik Saveta, a jedan od članova je i ministar privrede Goran Knežević. Zadatak ovog stručnog savetodavnog tela EPS-a je da „analizira stanje i predlaže mere i aktivnosti na unapređenju politike zaštite prava kupaca električne energije, predlaže aktivnosti na unapređenju ostvarivanja prava krajnjih kupaca na uredno i neprekidno snabdevanje električnom energijom, kao i da analizira izveštaje o prigovorima krajnjih kupaca i daje smernice za postupanje“.

NJegovom odlukom o obrazovanju komisija za rešavanje prigovora fizičkih lica – krajnjih kupaca električne energije sa pravom na garantovano snabdevanje, u koje smo takođe imali uvid, formira se šest komisija na teritoriji cele Srbije – u Beogradu, Novom Sadu, Nišu, Kragujevcu, Kraljevu i EPS Snabdevanju. U Komisijama je po pet članova, od kojih je samo po jedan iz potrošačkih organizacija.

Forum, inače, u kolektivnoj tužbi kojom se zahteva privremeno priključenje navodnih kradljivaca struje, navodi da je EPS Distribucija zloupotrebila institut neovlašćene potrošnje sa ciljem da naplati zastarela dugovanja, u kojima se nalazi i kamata obračunata komformnom metodom koju je Ustavni sud 2012. godine proglasio neustavnom, a zbog koje su ti dugovi uvećani i za preko 60 odsto. Zakon o zaštiti potrošača zabranjuje da se uključenje struje potrošaču „uslovljava plaćanjem zastarelih dugovanja“. Po Zakonu o obligacionim odnosima, komunalni dugovi zastarevaju u roku od godinu dana, nakon čega ih javna preduzeća ne mogu sudski naplatiti.

U tužbi se tvrdi da je cilj ovakve zloupotrebe i namera EPS Distribucije da na građane prebaci sopstvenu obavezu zamene brojila koja nisu baždarena duže od 12 godina, što ih po Zakonu o metrologiji čini neispravnim. Mada je to njena obaveza, kupovina novog brojila i plaćanje njegovog izmeštanja na novo merno mesto, koštala je „kradljivce struje“ do 150.000 dinara. Iako zakon zabranjuje upotrebu takvih brojila, EPS Distribucija preko njih obračunava i korišćenje struje i iznose navodne neovlašćene potrošnje.

EPS Distribucija, navodi Forum, nije poštovala ni odredbu Zakona o zaštiti potrošača koje zabranjuju da bez struje ostanu domaćinstva u kojima „živi ugroženi potrošač zbog uzrasta, posebnih potreba ili bolesti“. Ovo javno preduzeće je, takođe, u svim spornim slučajevima konstatovalo „neovlašćenu potrošnju“ isključivo na osnovu oštećene državne ili distributivne plombe, a bez provere da li su nakon oštećenja računi za struju nakon toga umanjeni, odnosno da li je krađe struje uopšte bilo, iako, prema važećim propisima, ona postoji kada su te plombe oštećene, „a pod uslovom da se u kontroli mernog uređaja utvrdi nepravilnost registrovanja utrošene električne energije“.

Komisije kontrolišu i zaposlene u EPS-u

Komisije, kako se podseća u odluci, „analiziraju i stručno obrađuju“ prigovore krajnjih kupaca električne energije sa pravom na garantovano snabdevanje, kao i krajnjih kupaca kojima je obustavljena električna energija. One „predlažu mere prevencije u cilju otklanjanja razloga za prigovore na račune za utrošenu struju“, te „mere prevencije u cilju otklanjanja razloga za prigovore na obustavu isporuke struje“. Ono što je, možda, najvažnije, jeste da Komisije „kontrolišu rad zaposlenih koji su ovlašćeni da postupaju po prigovorima krajnjih korisnika i daju smernice za postupanje“.

EPS ostvario plus od šest milijardi dinara

– U prošloj godini ostvarili smo plus od šest milijardi dinara, i na taj način po drugi put uzastopno poslovali pozitivno. Treba naglasiti i to da smo u 2017. godini povećali naplatu struje za oko pet odsto i proizvodnju uglja u Kolubari i Kostolcu za nešto više od četiri odsto – izjavio je juče Milorad Grčić, v. d. direktora Elektroprivrede Srbije. On je dodao da je prošle godine počela i izgradnja novog bloka B3 u Termoelektrani „Kostolac“ snage od 350 megavata kao i da je potpisan ugovor za izgradnju vetroparka u Kostolcu. G. V.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari