Fabrika novca zvana Superbol 1Foto: Larry W. Smith/EPA

Najznačajniji sportski događaj godine u SAD koji iz godine u godinu sve više osvaja i svet je svakako Superbol, finale Nacionalne fudbalske lige (NFL) u američkom fudbalu.

Sa sportske strane, 51. Superbol odigran u nedelju u Hjustonu u kom su NJu Ingland Patriote iz Bostona nadoknadili zaostatak od 25 poena i pobedili u produžecima Atlantu, već se proglašava za najbolji u istoriji. Statističari su izračunali da je 30 rekorda oboreno u ovoj utakmici, a priličan broj se odnosi na Toma Brejdija, sada već izvesno najboljeg igrača u istoriji ovog sporta.

Ali Superbol nije samo sport, već i gargantuanska fabrika novca oko koje se vrte milijarde dolara, dan u kome se troši, uglavnom na hranu i piće, neumereno.

Dok se pare još broje nema zvaničnih izveštaja o prihodima, ali postoje neke procene koliko se novca potrošilo u Hjustonu, ali i širom Amerike.

Na primer, gradske vlasti Hjustona procenjuju da je prihod grada od Superbol vikenda oko 350 miliona dolara, a da će se direktno u gradsku kasu sliti oko 11 miliona dolara kroz takse i poreze.

Cena najma kuće u blizini NRG stadiona na kom je odigran meč skočila je na 10.000 do 15.000 dolara za noć. Pa i same karte koje su prodavane pred utakmicu koštale su od 3.200 do 17.000 dolara.

Međutim, neki stručnjaci tvrde da su brojke koje organizatori predstavljaju poprilično naduvane. Recimo nezavisna studija kuće BBVA research procenjuje neto prihod od Superbola na 69 miliona dolara, daleko manje nego što je najavljivano. Budžet organizacionog komiteta iznosio je 63 miliona dolara od privatnih donacija, ali grad će pokriti 5,5 miliona dolara troškove obezbeđenja, a uplatiće i između 20 i 25 miliona dolara iz svog fonda za velike događaje koji pune gradske takse. Tu se ne računa veće angažovanje gradskih službi kako bi se obezbedio red u gradu prepunom turista.

Nakon Dana zahvalnosti koji Amerikanci tradicionalno provode na ručku u krugu porodice, Superbol vikend je vreme kada se najviše hrane troši. Na primer, Nacionalna asocijacija proizvođača piletine procenjuje da se pojelo 1,33 milijarde pilećih krilaca, što je rast od dva odsto u odnosu na prethodnu godinu. Pred Superbol jedan internet sajt za onlajn porudžbine procenio je da će Amerikanci kupiti 12,5 miliona pica na taj dan, a da će vrednost prosečne porudžbine biti 26,45 dolara. Lanac picerija Pica hat sredinom januara je objavio da će zaposliti oko 11.000 ljudi do Superbola. Prošle godine su Amerikanci za Superbol popili 1,23 milijarde litara piva.

Poseban deo priče o ekonomiji Superbola je televizija. Najgledaniji sportski događaji u Americi su rezervisani za finalnu utakmicu NFL-a. Televizijska prava za prenos ove utakmice naizmenično se daju trima velikim televizijama, a ove godine na red je došao Foks. Kako su objavili iz ove televizije oboren je rekord po gledanosti na vrhuncu sa 172 miliona gledalaca. Međutim, nisu svi sve vreme gledali meč (i šou Ledi Gage u poluvremenu) pa je prosečna gledanost događaja bila „tek“ druga u istoriji američke televizije sa 113,7 miliona gledalaca, iza prošlogodišnjeg Superbola.

Foks televizija je naplaćivala do sada najvišu tarifu za emitovanje reklama od pet miliona dolara za 30 sekundi ili 166.666 dolara po sekundi. Uprkos naizgled ogromnoj cifri, sa ovolikom gledanošću, reklama firme košta četiri do pet centi po gledaocu što je upola jeftinije nego reklamiranje u najpopularnijim TV emisijama.

Ovogodišnje reklame osim ogromnih budžeta imale su i jake političke poruke i to uperene protiv antimigrantske politike aktuelnog predsednika Donalda Trampa. Koka kola je pustila svoju reklamu iz 2014. godine gde pod sloganom „Amerika je lepa“ slavi različitost ljudi. Airbnb je poslao poruku „Svet je sve lepši što više prihvatate“. Pivara Anhojzer Buš u svojoj reklami prikazuje doseljenika iz Nemačke, Buša, koji silazi sa broda i dolazi u Kanzas da pravi pivo. Tu upoznaje ortaka Anhojzera. Kompanija Lamber 84 je čak morala da izmeni reklamu u kojoj je prikazala majku i ćerku koje govore španski ispred zida na granici.

Sledeći Superbol verovatno neće biti zanimljiv kao ovaj, ali je još verovatnije da će se oko njega „zavrteti“ još više para.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari