Ilić: Zorana naredila da se asfaltira kako nije smelo 1Foto: FoNet MGSI

Ovih dana opet je aktuelizovana još jedna bruka za srpsko građevinarstvo, potpuno propale deonice autoputa koja nikada nije korištena i koja mora da se gradi ispočetka.

Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović najavila je dopunu krivične prijave podnete pre godinu dana zbog propusta u izgradnji deonice Lajkovac-Ub od 12,5 kilometara na kojoj se pored izvođača radova, projektanata i nadzornih organa našao i tadašnji ministar saobraćaja Milutin Mrkonjić. Ovu aferu je obnarodovala ministarka Mihajlović u oktobru prošle godine nakon što je asfalt na deonici Koridora 11, inače poznatoj po tome da su joj i početak i kraj u njivama, ispucao, da je umesto čvrstim materijalom put nasipan zemljom i glinom. Inače gradnja ovog dela autoputa koštala je oko 100 miliona dolara i to finansiranih iz domaćih sredstava, a sada će sanacija u koju spada i izgradnja 2,5 kilometara ispočetka koštati više od 10 miliona evra. Ministarka kao glavnog krivca navodi bivšeg ministra Mrkonjića, a javnost se opravdano pita šta su radili investitori u ime države, Koridori Srbije i Putevi Srbije, kao i nadzorni organi koji je trebalo da kontroliše čitav proces izgradnje.

Ovo nije prvi put, a verovatno ni poslednji da se veliki građevinski projekti moraju raditi ispočetka ili popravljati. Svakako najpoznatiji je slučaj potpornih zidova u Grdeličkoj klisuri koji su se do sada na tri mesta obrušavali, a poslednji put kada se to desilo Ministarstvo građevine je podnelo zahtev inženjerskoj komori za oduzimanje licenci za 16 inženjera. Saznalo se da je prvobitni projekat menjan 11 puta i to bez znanja projektanta, a konačno rešenje je objavio predsednik Srbije kada je rekao da će biti uklonjeno brdo.

Na Koridoru 11 bilo je još slučajeva da se koristio neadekvatan materijal i to na „kineskim“ deonicama i prema rečima same ministarke Mihajlović njih je nadzor identifikovao pa su morali ponovo da prave nasipe.

Sličan slučaj se desio i na Koridoru 10 od Pirota do Dimitrovgrada zbog čega je nadzorni organ i uhapšen prošle godine. On je osumnjičen da je omogućio izvođaču radova austrijskoj Alpini da na jednoj deonici ugradi tampon sloj lošeg kvaliteta čime je izvođač radova uštedeo 10 miliona dinara, a napravio štetu od 66 miliona dinara. Kasnije je drugi izvođač radova morao da ukloni taj sloj od lošeg materijala i ponovo uradi posao.

Što se tiče slučaja Lajkovac-Ub, kako smo saznali iz Tužilaštva za organizovani kriminal, ovo tužilaštvo je od 5. novembra pet puta upućivalo urgenciju MUP-u za pribavljanje informacija o ovom slučaju, ali nije dobilo odgovor.

Nekadašnji ministar građevine Velimir Ilić ističe da je on znao da ta deonica nije urađena kako treba, da su njemu koji je bio zadužen za Koridor 11 i Mrkonjiću čije je Ministarstvo saobraćaja bilo zaduženo za baš tu deonicu nadzorni organi skrenuli pažnju da je podloga loša, da nisu korišteni odgovarajući materijali, da nije dovoljno nabijena podloga na osnovu čega je doneta odluka da se put ne asfaltira nego da se to popravi.

„Taj posao je dobio konzorcijum Planuma i Puteva Užice koji su dali ponudu u kojoj su jako skupo naplatili početne, zemljane radove, a onda završni deo i asfaltiranje mnogo jeftinije od stvarne cene. To je verovatno zato da bi ranije uzeli više para jer su bili u problemima. Ukupna vrednost ponude bila je u redu. Kada su došli do asfalta tražili su da im se uplati dodatnih milijardu dinara, a mi smo to odbili“, objašnjava Ilić.

Nakon toga resor je prema rečima Ilića preuzela Zorana Mihajlović i, kako on tvrdi, odmah prihvatila da isplati to što su izvođači tražili i naredila da se odmah asfaltira.

„Tvrdila je da je ona uradila ono što njeni prethodnici godinama nisu bili u stanju. Svečano je otvorila deonicu, ali sa nekvalitetnom podlogom odmah posle je počelo da puca. Znam da su se ljudi smejali, parkirali su bicikle u te pukotine kad idu u kukuruze“, kaže Ilić dodajući da ona podnosi krivične prijave da bi sebe nekako opravdala, kao i da je asfaltiranje i izgradnja ivičnjaka samo trošenje para jer to sve mora da se diže.

Ova deonica usred njiva svojevremno je, a i sada, premet pošalica, ali Ilić ističe da je to bila jedina slobodna deonica što se tiče vlasničkih odnosa i eksproprijacije, a da je bilo od ključne važnosti što pre početi izgradnju kako bi bio prihvaćen kao evropski koridor.

„Kada se autoput prizna kao evropski koridor lakše je obezbediti finansiranje. Napravili smo dogovor sa Crnom Gorom da spojimo Italiju sa Horgošom za šta smo dobili podršku italijanske strane. Zato smo morali što pre da počnemo sa gradnjom i desilo se da je samo tu bilo čisto što se tiče vlasničkih odnosa. To što ministarka kaže da je put iz njive u njivu, tako je moralo, pa nismo mi ludi“, objašnjava Ilić.

Goran Rodić iz građevinske komore ističe da nije korektno krivičnim prijavama narušavati kredibilitet domaćih kompanija.

„Projekat je radio CIP i taj projekat je prošao tehničku kontrolu i republičku komisiju. Kada je usvojen njihova odgovornost se tu završila. Investitor u ime države je Putevi Srbije i oni su ti koji odgovaraju, a ne ministarstvo, pa neće se oni baviti realizacijom radova. Za to imaju javno preduzeće. Investitor angažuje nadzor i onda se uvodi izvođač radova. Izvođač svaki dan upisuje u građevinski dnevnik šta je urađeno, da li ima problema i potpisuje. To je jedini merodavan dokument. Nadzor je taj koji kontroliše šta se radi, koji treba da kaže ne može zemlja umesto šljunka…“, objašnjava proceduru Rodić dodajući da je Planum bio zadužen za puteve, a Putevi Užice za mostove na koje niko nije imao zamerki i da nije u redu protiv svih podnositi krivične prijave.

Krivična prijava za put Požega-Preljina

Velimir Ilić, predsednik Nove Srbije najavio je juče podnošenje krivične prijave protiv Zorane Mihajlović zato što je na ugovoru za izgradnju deonice auto-puta Preljina -Požega država oštećena za 180 miliona dolara.

„Za tu deonicu jedna kineska firma ponudila je da radove izvede potpuno za 293 miliona evra , oni su to odbili i ugovorili slobodnom pogodbom posao za 450 miliona evra ili 523 miliona dolara. Firma koja je ponudila jeftiniji ugovor poslala je pismo Zorani Mihajlović koje je ona i primila i tražila da joj objasne zašto oni za povoljniju cenu nisu dobili posao“, saopštio je juče na konferenciji za novinare Velimir Ilić.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari