Investicioni bum bez dovoljno benefita za Srbiju 1Foto: FoNet/Beoinfo

Dok Zorana Mihajlović, ministarka građevinarstva tvrdi da je ekonomski sporazum, potpisan u Vašingtonu, „investicioni bum“ domaća stručna javnost ne deli njen optimizam i skeptična je po pitanju da li će on za Srbiju zaista biti isplativ.

Ministarka Mihajlović je izjavila da Vašingtonski sporazum vredan oko četiri milijarde dolara i da će Srbija razgovarati sa predstavnicima Američkog fonda za razvoj o finansiranju deonica auto puta Niš -Merdare- Priština.

Za prvu deonicu od Niša do Pločnika dugu 33 kilometara tender će biti raspisan krajem oktobra ili početkom novembra. Za nju je obezbeđeno 40 miliona evra bespovratnih sredstava od Evropske unije a potpisan je i ugovor o kreditiranju sa Evropskom investicionom bankom na 100 miliona evra.

Goran Radosavljević, profesor FEFA fakulteta kaže za Danas da u ovom trenutku nije moguće proceniti koja su sredstva na koja će Srbija moći da računa kada je reč o novcu koji će američke finansijske institucije izdvojiti za realizaciju infrastrukturnih projekata u koje je uključena naša zemlja.

– Takođe, sada je nemoguće proceniti koliko će Srbija finansijski biti opterećena u realizaciji tih projekata. Predstavnici nadležne američke agencije u Beograd dolaze 21. septembra i tada ćemo saznati više detalja vezanih za konkretnu realizaciju Vašingtonskog sporazuma. Dolazak američkih finansijskih institucija na naše prostore je svakako važna i korisna stvar. Sa druge strane, koliku će korist imati Srbija kada je reč o realizaciji određenih projekata, poput izgradnje auto puta Niš – Merdare – Priština je nešto što je u ovoj fazi veoma teško procenti. Potpuno je jasno da će Amerikanci insistirati na tome da njihove kompanije budu nosioci realizacije projekta a ne srpska preduzeća što predstavlja gubitak i lošiju varijantu za našu stranu. U tom smislu ne možemo očekivati da će ti projekti biti preterano unosni i isplativi za Srbiju – navodi naš sagovornik. Prema njegovim rečima, izgradnja auto puta od Niša do Prištine ne spada u prioritete za Srbiju u situaciji kada ne postoje auto-putevi sa kojima je naša zemlja povezana, na primer sa Republikom Srpskom, Crnom Gorom i Rumunijom – objašnjava Radosavljević.

Goran Rodić, potpredsednik Građevinske komore Srbije kaže za Danas da je je izgradnja auto puta Niš – Priština značajan projekat od koga naša zemlja može da ima koristi.

– To je važna saobraćajnica, značajna za američke interese, a s obzirom da sve veći broj naših turista odlazi na more u Albaniju izgradnja tog auto puta ima smisla i za srpsku stranu. Ne verujem da će Amerikanci tražiti da njihova preduzeća rade te poslove. Oni će sigurno insistirati na raspisivanju tendera za izgradnju te saobraćajnice, ako se postigne dogovor o učešću američke strane u njenoj izgradnji. U tom slučaju, naša strana mora da insistira na tome da na tim tenderima uslovi budu takvi da srpske firme budu ravnopravne sa stranima. Da uslovi budu takvi da one mogu da učestvuju u tim tenderima i bore se za dobijanje posla. Znači mora im se garantovati mogućnost da budu ako ne nosioci posla, ono bar partneri u njegovom sprovođenju. Samo na taj način domaća građevinska operativa može profitirati i moći će se konstatovati da je sprovođenje tih projekata isplativo za državu Srbiju – zaključuje naš sagovornik.

Delegacija DFC dolazi u Beograd 21. septembra

Izvršni direktor američke Međunarodne razvojne finansijske korporacije (DFC) Adam Boler najavio je da će delegacija na visokom nivou 21. septembra posetiti Beograd.

On je prošlonedeljne razgovore Beograda i Prištine u Vašingtonu nazvao istorijskim a na Tviteru je potvrdio da će DFC otvoriti kancelariju, kako bi otpočela sa projektima ključnim za ekonomsku normalizaciju između Beograda i Prištine, dogovorenu na sastanku u Beloj kući.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari