Srbijom se poslednjih dana, posredstvom društvenih mreža, iznova pronosi „pouzdana informacija“ da Fijat zatvara fabriku u Kragujevcu, a da proizvodnju modela „Fijat 500L“ seli u daleki Brazil. Ko i zašto lansira informacije ove vrste, ne zna se. Ono što se, međutim, u delu upućene javnosti zna, jeste da se radi o još jednoj u nizu besmislica kojima je Fijat ovde dočekan, i koje i dalje, šest godina nakon formiranja kompanije Fijat automobili Srbija (FAS), prate rad te fabrike.

Nevolja je, ipak, u tome što, za razliku od upućene, preovlađujući deo domaće javnosti, naviknut na kapitalizam „na srpski način“, takve informacije neretko prima „zdravo za gotovo“. Još veću nevolju predstavlja činjenica da se tim i takvim dezinformacijama zastrašuju kragujevački radnici koji umeju da prave automobile, ali ne i da tumače namere onih koji im, iz samo njima znanih razloga, sve učestalije „gase“ fabriku.

Iz kompanije Fijat automobili Srbija, koja je, zbog božićnih praznika po gregorijanskom i julijanskom kalendaru, te Nove godine, na zimskom kolektivnom odmoru do 12. januara, nema zvaničnih komentara poslednje najave „gašenja“ FAS-a. Nedavno se, međutim, tim povodom oglasio Dijego Velini, menadžer za poslovni razvoj i korporativne poslove koji je glasine o zatvaranju fabrike u Kragujevcu prokomentarisao pitanjem: „Znate li vi koliko to košta“?

– Znate li koliko je uloženo u ovu fabriku? Ko je taj koji to može da zatvori? U fabriku Fijata u Kragujevcu do sada je uloženo 1,3 milijardi evra, a FAS je i generalni distributer i uvoznik svih marki vozila iz proizvodnog programa Fijatove automobilske grupacije. Model „Fijat 500L“ je, nadalje, vrlo cenjen na tržištu, a najbolje se prodaje u Italiji, Nemačkoj, Španiji i Engleskoj – rekao je Velini i istakao da je u toku izrada plana proizvodnje za naredni period, koji još ne može da bude predstavljen javnosti, ali je on ubeđen da Kragujevac može da očekuje da Fijat „ovde donese novi model“… Napomenimo da je direktor fabrike Fijat automobili Srbija Frančesko Čačna našem listu, pre desetak dana izjavio da „kragujevačka fabrika zaslužuje novi model“.

To smatraju i u sindikatu FAS-a. Predsednik te sindikalne organizacije Zoran Marković za naš list kaže da radnici očekuju da tokom sledeće godine dobiju zvaničnu najavu o proizvodnji još jednog modela automobila u Kragujevcu. On podseća da je kragujevačka fabrika nedavno dostigla bronzani nivo u proizvodnji automobila svetske klase, čime se, smatra, kvalifikovala za dobijanje novog modela.

Podsetimo da je kragujevačka fabrika projektovana za prozvodnju 300.000 automobila godišnje, i da bi sa novim modelom uposlila kapacitete, zaposlila još nekoliko hiljada radnika (trenutno ima nešto više od 3.000, plus oko 1.500 kod kooperanata) kako u FAS-u, tako i kod ovdašnjih dobavljača i udvostručila izvoz, koji sada dostiže vrednost od milijardu i po dolara godišnje.

Kome je, onda, u interesu da učestalo lansira dezinformacije o zatvaranju kragujevačke fabrike automobila pitanje je na koje, za sada, nema odgovora.

Cilj da srpski menadžment vodi fabriku

Cilj Fijata je da Srbi budu ti koji će u skorijoj budućnosti da vode kragujevačku kompaniju. Na tome radimo i razvija se jedan broj menadžera, koji bi mogli da se prihvate tog zadatka, kaže Dijego Velini, napominjući da FAS kontinuirano ulaže u obuku zaposlenih iz savremenih tehnologija za proizvodnju automobila. Do sada je, prema njegovim rečima, organizovano više od milion sati treninga, a nekoliko stotina kragujevačkih radnika obučavano je u inostrantvu.. Početkom jula prošle godine, u FAS-u je otvorema Akademija za obuku dilera i komercijalsta.

Pripreme za proizvodnju u narednoj godini

Pripreme za proizvodnju „Fijata 500L“u narednoj godonu počinju 9. januara. Tri dana docnije, fabrike startuje „punom parom“, odnosno počinje sa radom u tri smene dnevno, a očekuje se da u 2015. sa proizvodnih linija i montažnih traka siđe nešto više „Fijata 500L“ nego ove godine, kad je iz pogona izašlo i prodajnoj mreži u Evropi i Severnoj Americi isporučeno preko 100.000 „velikih fića“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari