Kompanije moraju ne samo da prate, već i da kreiraju marketinške trendove 1

Činjenica je da živimo u novoj realnosti, koju treba prihvatiti i prilagoditi joj se. Mnogo više danas, nego ikada ranije, kompanije moraju, ne samo da prate trendove, već i da ih kreiraju. To se odnosi i na organizaciju događaja, kakav je SEMPL.

Da biste se našli među najboljima, morate stalno učiti i kreirati nove trendove kakvi su, nesumnjivo, sve više zastupljeni diskruptivni poslovni modeli – kaže na početku razgovora Valerija Prevolšek, predsednica SEMPL i direktorka Media pul agencije, najavljujući 19. po redu konferenciju medijskih trendova, koja će biti održana 23. i 24. novembra u Portorožu.

* Nestrpljivi smo da zavirimo u ovogodišnji program Konferencije. Otkrijte nam koga će učesnici ovog skupa imati priliku da vide i čuju?

– Uvek pokušavamo da iznenadimo svežim izborom sadržaja. Tako će biti i ove godine. Jedno od iznenađenja biće britanska zvezda Suzi Dent, po profesiji leksikografkinja, koja će govoriti o uticaju reči na komunikaciju i marketing. Ugostićemo i Nika Bikanika, koji važi za najvećeg vizionara u Silikonskoj dolini, u oblasti mobilne tehnologije i veštačke inteligencije. Pomenuću i Džejmija Tarnera, marketinškog savetnika koji redovno gostuje u programu televizijske kuće CNN. Tu su i Žoe La Pomp, maskirani lovac na plagijatore u oglašavanju, kao i Justin Rezvani, direktor američke kompanije Amplify, koji se bavi influenser marketingom. Ovogodišnje učesnike očekuje bogat sadržaj, a radionice ćemo proširiti na dve bine.

* Istraživanja pokazuju da oglašivači u regionu i dalje najveći deo budžeta usmeravaju na TV oglašavanje. Kakva je situacija u svetu? Da li kaskamo za drugim zemljama u Evropi?

– U svetu se najveći deo budžeta usmerava na digital i TV. Što se digitala tiče, mi kasnimo za ostatkom sveta, ali ohrabruje podatak da taj trend postaje sve zastupljeniji i kod nas. Naravno, ne treba zaboraviti da smo mi mnogo manje tržište sa sopstvenim specifičnostima. Ipak, verujem da će se u narednom periodu taj trend promeniti, odnosno da će investicije u oglašavanje pratiti konzumaciju medija od strane potrošača/javnosti. To dalje znači da će svi mediji, posebno internet, morati više da rade na metrikama, koje će omogućiti kredibilnije praćenje efikasnosti, posmatrano u odnosu na investicije.

* Jedan od ovogodišnjih predavača, Nik Bikanik, smatra da samo kampanje koje se oslanjaju na nove tehnologije (video 360, VR/AR) zaista dopiru do svesti konzumenata i ostaju u njihovom sećanju. Koliko, prema vašoj proceni, oglašivači u regionu koriste prednosti novih tehnologija?

– Neki koriste i testiraju, a neki se oslanjaju na tradicionalne, proverene pristupe. Ali svi uspešni oglašivači imaju nešto zajedničko, a to je da postaju sve inovativniji. Nesporno je, takođe, da dobre i efikasne kampanje treba da se ističu i da imaju kreativni pristup potrošačima. To ne podrazumeva uvek upotrebu najsavremenijih tehnologija, jer svi su svesni da su neka rešenja, preskupa za implementaciju. Ipak, moram da istaknem da stručnjaci iz regiona, kreativnošću i maštom, uspevaju da nadomeste taj, uslovno rečeno, hendikep.

* Šta se to u prethodnih godinu dana, odnosno između dve konferencije, novo dogodilo u medijskoj industriji i na medijskom tržištu?

– Iza nas je veoma dinamičan period razvoja. U svetu se sve vrti oko veštačke inteligencije, gde se vodi teška borba za prevlast među glavnim igračima. Na tom području razvoj je nadmašio i najoptimističnije prognoze. Računari danas prave viralne stvari i biće zanimljivo posmatrati kako će taj razvoj da utiče na medijsku industriju. Velike baze podataka (big data), nisu više tako in kao pre nekoliko godina, kada smo svi bili ubeđeni da ćemo se baviti samo analizom podataka. Sve više se pokazuje da su saznanja u marketingu, do kojih dolazimo pomoću podataka, korisna, ali da se stara dobra kreativnost, ipak, ponovo vraća na scenu. Osim toga, sve više pažnje posvećuje se fenomenima merljivosti, vidljivosti i metrike u oglašavanju. I na domaćem terenu dešavaju se značajne promene.

* Sempler nagrade biće dodeljene u 11 kategorija. U kojoj kategoriji očekujete najviše prijava?

– Sudeći prema dosadašnjem iskustvu najinteresantnije su kategorije inovativne upotrebe kanala komunikacije, zatim najbolje akcije na društvenim mrežama i najbolje iskustvene akcije. Ali, što mi je posebno drago, sve više prijava dobijamo i u kategoriji strateške upotrebe medijskog miksa. To znači, da se mnogo dobrih stvari događa na više platformi/medija. U tim kategorijama obično su i najzanimljiviji radovi.

* Žoe la Pompe, jedan od ovogodišnjih predavača, govoriće o plagijatima u kreativnoj industriji. Kakva je situacija sa radovima koji konkurišu za Sempler nagrade? Ima li i među njima plagijata?

– Gotovo svake godine na sastanku članova žirija imamo debatu o tome da li smo nešto već videli. Kad dođemo do toga, ocenjujemo i efikasnost kampanje. Sempler, naime, nije takmičenje u kreativnosti, već je na prvom mestu efikasnost. Ali uvek dođemo do zaključka da treba nagraditi i jedno i drugo. Plagijat, naravno, ne može da konkuriše za nagradu jer, pre svega, nije kreativan.

Trend povezivanja agencija

* Koji su trendovi obeležili kretanja na medijskom tržištu u regionu?

– U poslednje vreme se, nažalost, svi mnogo bavimo „slučajem Agrokor“, koji će, nesumnjivo, mnogo toga promeniti ne samo na hrvatskom tržištu, već i u celoj regiji. Ali, nije sve tako crno. Mnogo je inovativnih i kreativnih projekata, što znači da je oglašavanje ponovo dobilo na hrabrosti i drskosti, potisnutim u vreme krize. Takođe, već nekoliko godina unazad, intenziviran je trend povezivanja agencija, bilo da je reč o povezivanju lokalnih s međunarodnim mrežama, ili o udruživanju na regionalnom nivou. Da li će to značiti inovacije na planu kvaliteta i prenosa znanja, vreme će pokazati. Lično, računam na to. Utoliko pre što se neke od tih priča kreću u pravom smeru.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari