Foto: EPA-EFE/ ĐORĐE SAVIĆ

Iako možda na prvi pogled ne deluje tako, ova izjava je po ozbiljnosti na nivou one da svakih deset sekundi pogine po jedan perač prozora u Americi. Najpre, 500 miliona evra zbog taksi koje je Kosovo Srbiji uvelo prošlog novembra još nije izgubljeno, a to je cifra koja je projektovana kao eventualni gubitak na godišnjem nivou.

Osim toga, sve da gubitak i bude 500 miliona evra nije jasno kako je Vučić došao do povećanja penzija od 12 odsto. U stvari jeste, ali to nema veze sa logikom. Država je prošle godine za penzije izdvojila 525 milijardi dinara, a 12 odsto od toga je upravo tih 500 miliona evra o kojima Vučić govori.

Prema računici predsednika države, sav novac zarađen od prodaje robe na Kosovu mogao bi da ode na penzije, što je nemoguće. U stvarnosti samo jedan mali deo, i to od plaćenog PDV završava u državnoj kasi, ostatak je prihod trgovaca koji svakako neće biti potrošen na penzije. Uostalom vrlo je diskutabilno pričati i o projektovanom gubitku, koji ne mora da bude toliki jer privrednici koji izvoze na Kosovo mogu da nađu novo tržište za svoju robu (što su neki već uradili).

Ministar trgovine Rasim LJajić za Danas kaže da je prema egzaktnim podacima od 21. novembra do 4. marta iz Srbije na Kosovo otišlo robe za 100,6 miliona evra manje nego u istom periodu prošle godine.

– Prema tim podacima, a Vučić je verovatno to mislio, postoji projekcija da bi gubitak ove godine mogao da bude nekih 500 miliona evra. Prošle godine vrednost isporuke bila je nekih 440 miliona evra i sa rastom od 12 odsto moglo bi da se očekuje da bi ove to bilo 500 miliona evra – ističe LJajić za Danas. Za njega je, kako kaže, uvođenje taksi od 100 odsto velika indirektna šteta zbog gubitka tržišta jer su na Kosovo ušli drugi.

Profesor Ekonomskog fakulteta LJubodrag Savić kaže da bi u normativnom smislu moglo da se dođe do te računice o kojoj Vučić govori, ali da suštinski ne mora da dođe do gubitka uopšte.

– Ko kaže da roba mora da ide na Kosovo? Svakako će negde da se proda. Sigurno neće onaj koji proizvodi keks koji je prodavao Kosovu da ga baci u Dunav ili Mlavu. Ne bih tu njegovu izjavu povezivao iz ekonomskog ugla, iz metaforičkog to može da bude zgodno objašnjenje – ističe Savić. On kaže da je uvođenje taksi „katastrofa“, ali da takvih sankcija ima svuda u svetu i navodi primer SAD koji je uveo zabranu Kini.

Povezani tekstovi