Kraj nadanja o prodaji "fijata" u Rusiji 1Foto: FoNet/ Aleksandar Levajković

Srbija je, prema medijskim informacijama, „korak bliže ogromnom tržištu Evroazijske ekonomske unije“.

Nakon tri godine pregovaranja, ministri trgovine Srbije i EEU, Rasim LJajić i Veronika Nikišina, upravo su, oficijelno je saopšteno, usaglasili sporazum o slobodnoj trgovini dveju strana, koji omogućava Srbiji da 99,5 odsto svojih proizvoda po povlašćenim uslovima, odnosno bez naplate carine, plasira na tržišta zemalja EEU, koju čine Rusija, Belorusija, Kazahstan, Kirgistan i Jermenija.

Radi se, inače, o proširenju Sporazuma o slobodnoj trgovini koji Srbija ima sa Rusijom još od 2.000. godine, na još četiri zemlje bivšeg SSSR-a, kojim se, nakon ovonedeljnog usaglašavanja, omogućava da Srbija, pored svega što je do sada izvozila u Rusiju, u toj i ostalim zemljama EEU ubuduće, bez carinskih opterećenja prodaje i voćne rakije, određene vrste ovčjeg, kozijeg i kravljeg sira, te dogovorene kontingente cigareta i vinjaka. Dakle, gotovo sve što proizvodi, osim motornih vozila, koja ni dosadašnjim Sporazumom, samo sa Rusijom, nisu bila na režimu slobodne trgovine.

Podsetimo, s tim u vezi, da je doskora najavljivano da je maltene gotova stvar da će Sporazumom o slobodnoj trgovini Srbije sa Rusijom i ostalim zemljama Evroazijske ekonomske unije da budu obuhvaćeni i automobili. Najpre je, u tom kontekstu, bio pominjan samo bescarinski plasman modela „500L“, koji se proizvodi u Fijatovoj fabrici u Kragujevcu, da bi u poslednjih nekoliko godina, na insistiranje ruske strane, u taj, prema izjavama zvaničnika obeju strana, načelno već dogovoreni trgovinski aranžman bila uključena i ruska „Lada“.

Ispostavilo se, međutim, da je dugogodišnja saga i bescarinskom plasmanu Fijatovog modela „500L“ na ruskom i tržištima ostalih evroazijskih zemalja, započeta još u aprilu 2013, okončana – neslavno. Od povlašćenog plasmana kontingenta od 5.000 do 10.000 automobila iz Kragujevca na ruskom i ostalim EEU tržištima definitivno, uprkos svim obećanjima predsednika Rusije Vladimira Putina, od kojih je ono, od 16. oktobra 2014, dato javno, pred TV kamerama u Beogradu, ipak, nema ništa.

Ovakav ishod, smatraju upućeni, nikako neće da ugrozi poziciju aktera u domaćem auto-biznisu. Naprotiv, kragujevačka fabrika koja će, zahvaljujući tome što Putin nije ispunio svoja obećanja, gotovo izvesno da izbegne nepotrebnu poslovnu avanturu, vezanu za pokušaj plasmana na tržištima na kojima su Fijatovi automobili nepoznanica. Analitičari, s druge strane procenjuju da jednokratni izvoz 5.000, ili 10.000 automobila, sve i kad bi bio uspešan, ne bi značajnije pomogao kompaniji Fijat-Krajsler automobili Srbija koja je prisiljena da zbog pada plasmana „fijata 500L“ na evropskim tržištima, sve češće zastavlja proizvodne linije. S druge strane, dugoročniji poslovni aranžman sa Rusima, koji bi podrazumevao uzajamne kvote, ugrozio bi plasman Fijatove fabrike i na domaćem tržištu.

Ono što će od svega ovoga ostati najduže upamćeno jeste upornost srpskih zvaničnika, od Mlađana Dinkića i Ivice Dačića, do Dušana Vujovića, Rasima LJajića i Aleksandra Vučića, da, „u korist sopstvene štete“, ubede Vladimira Putina da odobri bescarinski izvoz šumadijskih „fića“ u Rusiju, što je podrazumevalo i takav plasman ruskih „Lada“ u Srbiji. Hroničari ove svojevrsne latinoameričke (ili turske) sapunice podsećaju da je Aleksandar Vučić, po povratku iz Moskve (u novembru 2015. godine) govorio da će „ako treba i 50 puta da moli Putina da odobri izvoz Fijatovog automobila u Rusiju“.

Ondašnji ministar finansija Dušan Vujović sa istim žarom je poručivao da je „spreman da moli svoju studentkinju iz Kazahstana“, koja je u to vreme vodila pregovore te zemlje sa Svetskom bankom, da utiče na rukovodstvo Kazahstana da se više ne protivi povlašćenom plasmanu šumadijskog „fiće“ na tržištima Evroazijske unije. Primećeno je da je i aktuelni ministar trgovine Rasim LJajić, takođe, u više navrata najavljivao bescarinski plasman srpskih automobila u Rusiji. Pre svih su to činili Dinkić i Dačić, koji su, još u aprilu 2013, nakon susreta sa Putinom, objavili „radosnu vest“.

Povlašćeni izvoz „fijata 500L“ u Rusiju trebalo je, prema najavama Dinkića i Dačića, da startuje do kraja 2013. godine, ali je taj rok prolongiran na 2014, da bi u oktobru te godine, na osnovu obećanja Putina pred TV kamerama u Beogradu, bio pomeren za 2015. Zatim je najavljeno da će „fijat 500L“ na tržišta Rusije stići do kraja maja 2016. a potom do početka 2017. do kada je trebalo da bude verifikovano proširenje Sporazum o slobodnoj trgovini između Srbije i Rusije. Ambasador Rusije u Srbiji Aleksandar Čepurin u septembru prošle godine „podgrejao“ je nade srpskih zvaničnika i dela domaće javnosti tvrdnjom da pregovori o povlašćenom izvozu „fijata 500L“ u Rusiju i ostale zemlje Evroazijske ekonomske unije i dalje traju.

Novi proizvodni zastoj u Fijatu

Kragujevac – Montažne i proizvoidne trake u kompaniji Fijat Krajsler automobili Srbija preksinoć su, zbog usklađivanja proizvodnje sa sve manjim zahtevima tržišta, zaustavljene (po treći put od početka godine), i ponovo će biti pokrenute 2. aprila. Od početka godine do preksinoć, u kragujevačkom Fijatu proizvedeno je tek nešto više od 10.000 gotovih automobila svih verzija modela „500L“, što je gotovo tri puta manje od uobičajene tromesečne proizvodnje. Zaposlenima u FCA Srbija se neradni period do 2. aprila vodi kao plaćeno odsustvo, koje će im, prema fabričkom kolektivnom ugovoru, biti plaćeno sa 65 odsto od redovne plate.

Ono što radnike u FCA Srbija više brine od učestalih proizvodnih zastoja, jeste to što top menadžment Fijat Krajsler grupacije još nije saopštio investicioni plan kompanije za Srbiju, odnosno za fabriku u Kragujevcu. Taj plan, koji podrazumeva i informaciju o novom modelu, trebalo bi, kako očekuju predstavnici zaposlenih, konačno da bude saopšten najkasnije do sredine godine.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari