Jedni tvrde da su jaja poskupela zbog toga što je velika hladnoća tokom februara „pokosila“ živinu i tako nanela muke manjim proizvođačima, drugi naglo poskupljenje jaja vide kao scenario „velikih igrača“ na tržištu.

Direktor Srbokoke iz Jagodine Miroljub Stojanović kaže za Danas da su cene još pre mesec dana počele da rastu zbog velikog minusa i poteškoća koje su živinari imali kako bi sačuvali kokoške.

– Bilo je velikih problema, voda je smrzla zbog velike hladnoće, ljudi nisu mogli da obezbede vodu za živinu, proizvodnja je bilo znatno smanjena – ističe Stojanović. Tamo gde dođe do smanjenja proizvodnje, dolazi i do povećanja tražnje, ali bi stanje na tržištu jaja, napominje naš sagovornik, moglo da se stabilizuje već za desetak dana.

– Poslednjih četiri ili pet dana već je primetno da cene stagniraju, to je bitno. Potražnja je takođe stagnirala i mi već imamo od pet do 10 odsto niže cene, naravno, govorim o cenama koje nudimo veleprodajama. Potrošači će to osetiti za desetak dana – naglašava Stojanović. Iz Privredne komore Srbije stabilizaciju proizvodnje i cene jaja očekuju za dve do tri nedelje, taman na vreme za Uskrs. Iako je svake godine tradicionalno potražnja u aprilu, pred ovaj praznik, izuzetno velika, nema sumnje da će cene ove godine smanjiti broj ofarbanih jaja na trpezama u Srbiji. „Tek posle Uskrsa možemo da očekujemo da će cene neznatno pasti, pre toga se to neće desiti. Ove trenutne cene su u stvari realne“, tvrdi za Danas jedan od većih proizvođača jaja u Srbiji. On kaže da razloge poskupljenja ne treba tražiti samo u jakoj zimi, već i tome što je poslednjih godina mnogo toga poskupelo, dok su jedino jaja već godinama držala istu cenu. „Suncokretova sačma je sa 13 poskupela na 21 dinar, sojina sačma je do skoro bila 35, sada je 41 dinar. Jaja koja mi proizvodimo su 2007. koštala 10 dinara i ta cena se zadržala do ove godine“, ističe naš sagovornik. On podseća da je jaje osamdesetih godina koštalo koliko i „jedna Politika“, a da se sad za cenu te dnevne novine može kupiti nekoliko jaja.

Osim toga, situacija na tržištu je takva da je veliki broj živinara propao tokom poslednjih godina, a najbolja potvrda tome, naglašava on, jeste i to što se trenutno 10 velikih farmi bezuspešno prodaje.

Situacija sa jajima ni u okolnim zemljama, tvrdi ovaj proizvođač iz Beograda, nije ništa bolja nego kod nas. Jaja su u Bugarskoj 25 dinara, Rumuniji isto, a poskupljenja su zakačila, tvrdi naš sagovornik, i BiH, Crnu Goru, Hrvatsku. „Ljudi su navikli da je jaje jeftino i da mu se cena ne menja. Ove trenutne cene su u stvari realne. Da vam ne pričam kakav je i koliko traje proces proizvodnje jaja, od odgajanja pileta do trenutka kada vam se to isplati prođe i godinu i po dana“, tvrdi on i dodaje da pojeftinjenje, ali ne veće od 10 odsto, može da se očekuje tek posle Uskrsa. Podsećanja radi, poskupljenje jaja pred ovaj praznik gotovo da je poslovično, mada se pre tri godine dogodio izuzetak. U sred trenda poskupljenja, na nedelju dana pred Uskrs, Maksi lanac plasirao je taj proizvod po ceni koja je i za 40 odsto bila niža od pijačne. Svi su bili prinuđeni da spuste cene. Takav potez, međutim, ove godine se ne očekuje.

Iako ne postoje precizni podaci, prema procenama stručnjaka, u Srbiji ima četiri miliona koka nosilja, a ukupno se proizvede od 1, 2 do 1,4 milijarde komada jaja na godišnjem nivou. Više od 90 odsto proizvodnje nalazi se na malim, sitnim i srednjim farmama, pa nije ni čudo što je usled nepovoljnih vremenskih okolnosti većina njih bila primorana da trajno ili privremeno prekine da posluje. Veliki proizvođači drže tek nešto više od deset odsto tržišta, a među njima su najuticajniji Agroživ iz Žitišta, koji je sada u vlasništvu Srbijagasa, kao i Eko organik lajf (bivši Krmivo produkt) koji je već četiri godine u vlasništvu kompanije Svislajon Takovo. Potrošnja jaja u Srbiji u poslednjih 15 godina pala je sa 200 na približno 120 komada godišnje po glavi stanovnika, što znači da u EU prosečno godišnje pojedu 80 jaja više nego mi.

Papović: Država da reaguje

Predsednik Nacionalne asocijacije potrošača Srbije Goran Papović kaže za Danas da poskupljenje jaja pred Uskrs „nije ništa novo“.

– To rade svaki put pred Uskrs, kao opravdanje koriste to što je poskupelo gorivo i što su prinosi slabiji. Ono što sada treba država da uradi jeste da uvede ekstra profit, i da uđe u magacine da se vidi ko koliko jaja ima, odakle su. Inspekcija bi trebalo da krene u kontrolu – ističe Papović.