Mobilni internet u Srbiji pet puta skuplji nego u Sloveniji 1Foto: EPA-EFE/ JUSTIN LANE

Građani Srbije plaćaju i preko šest puta više cene za usluge mobilnog interneta nego građani pojedinih zemalja Evropske unije u kojima posluju operateri koji su prisutni na našem tržištu, pokazalo je istraživanje koje je za N1 televiziju uradio Vojislav Stevanović, a u koje je Danas imao uvid.

U istraživanju se tvrdi da „tržište mobilne telefonije u Srbiji nije liberalno“ i da „postoji ograničavanje konkurencije” zbog čega korisnici plaćaju najviše cene u regionu.

Kako se dodaje, zbog toga što svi operateri nude besplatne pozive i SMS poruke, prava tržišna utakmica se vodi samo na terenu pristupa internetu, zbog čega je analiza poredila pakete mobilnih operatera koji uključuju bar pet gigabajta interneta mesečno.

„Ako poredimo mobilne pakete koji imaju minimum pet gigabajta na tržištima Srbije, Slovenije, Hrvatske i Bugarske, vidimo da se na tržištima nude i mobilni paketi bez ugovorne obaveze, ali da u Bugarskoj i Srbiji korisnici mogu da dobiju popust na mesečni račun ako odaberu paket uz ugovornu obavezu na 24 meseca. Na osnovu analize ponuda mobilnih operatora u regionu vidimo da građani u Srbiji mobilni prenos podataka u proseku plaćaju pet puta više nego u Sloveniji i 1,3 puta više nego u Hrvatskoj“, navodi se u Stevanovićevom istraživanju.

Kako dodaje, „u prilog tezi da je tržište mobilnih usluga u Srbiji nekonkurentno, govore i podaci o značajnim razlikama u cenama i količini dostupnih podataka velikih telekomunikacionih operatora koji istovremeno posluju kod nas i u drugim zemljama u regionu“.

„Korisnici usluga A1 operatera u Srbiji (Vip mobajl) u poređenju sa njihovim korisnicima u Sloveniji plaćaju 6,6 puta skuplju uslugu, u poređenju sa Hrvatskom skoro dva puta, a sa Bugarskom do 1,3 puta više. Slična situacija je i sa PFF grupom, koja u Srbiji i Bugarskoj posluje pod brendom Telenora, a u Češkoj pod imenom O2. Korisnici Telenorovih usluga u našoj zemlji plaćaju u proseku od 1,3 do 1,5 puta više od Čeha i od Bugara iako imaju ubedljivo najmanje količine mobilnog interneta u paketima koji sadrže više od pet gigabajta za prenos mobilnih podataka“, navodi se u analizi. A1 nije odmah odgovorio na pitanja Danasa o ovim podacima.

Kada se posmatraju paketi koji uključuju bar pet gigabajta interneta, u Srbiji je u proseku, količina prenosa podataka ograničena na 37 gigabajta mesečno, a u Sloveniji na čak 86, Bugarskoj 56 i  Hrvatskoj 53.

“Korisnici mobilne telefonije u Srbiji imaju lošiju ponudu u poređenju sa građanima u regionu, a u isto vreme usluge plaćaju višestruko skuplje“, navodi se u istraživanju, uz ocenu da su „liberalizacija tržišta telekomunikacija, slobodna konkurencija i fer tržišni uslovi način da se i korisnicima u Srbiji obezbede niže cene i kvalitetnije usluge mobilne telefonije”.

„Najbrži i najbolji način za sve zainteresovane strane bio bi da svi telekomunikacioni operatori na tržištu budu u mogućnosti da pružaju fiksnu i mobilnu telefoniju, internet i televizijske usluge. Tada bi i građani i kompanije imali sve benefite“, zaključuje Stevanović.

Dan Graf, osnivač Danasa, posluje u sastavu United Group, kao i televizija N1 i kablovski operater SBB

Pregled stanja „na kablu“

U istraživanju urađenom za N1, navodi se da na tržištu televizije u Srbiji postoje dva glavna operatora, SBB i Telekom Srbija.

„Uporedili smo cene paketa operatora u Sloveniji, Austriji, Bugarskoj i Hrvatskoj koji nude slične usluge i sadržaj kao SBB paket EON Full i primetno je da su cene paketa veće nego u Srbiji, osim u Bugarskoj, a da korisnici za tu cenu dobijaju manje. Na primer, standard SBB ponude je da svim korisnicima u paketima bude uključena Smart TV aplikacija, što nije slučaj u drugim zemljama. Većina operatora ne nudi Smart TV aplikaciju, koja korisniku omugućava da gleda televiziju i bez Set Top Box-a. Isti slučaj je i sa mobilnom aplikacijom. Operatori je nude, ali ne i mogućnost da korisnici imaju jednako korisničko iskustvo kao na TV-u, broj TV kanala ili funkciju vraćanja sadržaja sedam dana unazad. Takođe, pristup video klubu se kod drugih operatora naplaćuje“, navodi se u analizi urađenoj za potrebe N1.

Odgovor Telenora

Kompanija Telenor je na pitanja Danasa poslata u petak po podne odgovorila da je „proces kalkulacije cena u telko industriji koji poredi cene operatora po zemljama predmet duboke i detaljne analize i uzima u obzir više faktora, kao što je analiza specifičnosti tržišta, korisničkih navika, regulative, mnogobrojnih vrsta ponuda itd“.

U Telenoru navode da im je za detaljniji komentar podataka iz istraživanja potrebno više informacija o načinu na koji je analiza cena urađena te da im je zbog obimnosti pitanja dobijenih na kraju radnog dana potreban duži rok za pripremu odgovora.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari