Nakon smanjenja broja zaposlenih sledi prodaja infrastrukture? 1Foto: FoNet/ Zoran Mrdja

Za oko 2.500 radnika u Železnicama Srbije danas će biti poslednji radni dan u tom holdingu, shodno sporazumu koji je Vlada Srbije potpisala sa međunarodnim finansijskim organizacijama u sklopu rešavanja problema viška zaposlenih.

Svi oni napuštaju Železnice Srbije, koje su početkom jula 2015. godine postale holding podeljen na četiri preduzeća, uz otpremnine u iznosu od 240 evra po godini radnog staža. Najviše prekobrojnih ima u „Infrastrukturi železnica Srbije“ , njih 1.630, „Srbija kargo“ napušta oko 550, a „Srbija voz“ oko 250 zaposlenih, dok je u „Holdingu“ prekobrojno desetak radnika. Prevremeni odlazak 2.810 zaposlenih u prošloj i još 2.500 u ovoj godini nailazi na veliko nezadovoljstvo radnika Železnica Srbije koji smatraju da se to preduzeće sistematski uništava kako bi njegovi najprofitabilniji delovi bili privatizovani za male pare.

– Nadležni u državi istrajno urušavaju Železnice Srbije, u prvom redu „Infrastrukturu“, na taj način što smanjuju broj radnika u izvršnim službama umesto u administraciji gde su nagomilani razni menadžeri, rukovodioci, koordinatori i tako dalje. Umesto da se u tom segmentu prepoznaju viškovi, sa posla se teraju radnici koji su neophodni za funkcionisanje železničkog saobraćaja. Cilj je da se železnička infrastruktura uništi do te mere kako preduzeće za nekoliko godina ne bude bilo u stanju da obavlja svoju osnovnu delatnost, a to je održavanje pruge i upravljanje železničkim saobraćajem. Očigledna je težnja da taj segment preuzme strani kapital ili neka domaća privatna firma, koji bi svoje usluge papreno naplaćivao Železnicama Srbije – navodi se u pismu grupe zaposlenih u tom preduzeću koje je dostavljeno redakciji Danasa.

Sa ovakvim razmišljanjem u potpunosti se slaže Saša Stanojević, predsednik Sindikata „Sloga“ Železnice Srbije. – Osnovni problem predstavlja nakaradno urađena sistematizacija radnih mesta u preduzeću. Sistematizacijom se smanjuje broj zaposlenih, a najpogubnije je to što se taj proces, gotovo isključivo, odvija u izvršnim službama koje su direktno vezane za obavljanje saobraćaja. U izvršnim službama ne postoje viškovi zaposlenih i prevremenog odlaska u penziju tu ne bi smelo da bude. Viškove treba tražiti u administraciji gde su se ljudi zapošljavali po partijskoj liniji a nikako među mašinovođama, otpravnicima vozova, kontrolorima ispravnosti kola i drugima od kojih zavisi nesmetano funkcionisanje železničkog saobraćaja – ističe naš sagovornik. On takođe smatra da je krajnji cilj loše urađene sistematizacije prodaja infrastrukture železnica stranom ili domaćem privatnom kapitalu te je upravo to razlog što je po nekim podacima čak oko 80 odsto onih koji odlaze sa Železnica Srbije upravo iz izvršnih službi.

– Činjenica da srpske železnice uglavnom uz otpremnine napuštaju zaposleni u izvršnim službama, odnosno ljudi direktno uključeni u funkcionisanje saobraćaja može dovesti i do ugrožavanja njegovog bezbednog odvijanja. Mi smo kao sindikat u više navrata upozoravali na to, pisali pismo nadležnima, ali nikakvog efekta nije bilo – ističe Stanojević.

Podsećanja radi, prema podacima koje je u julu Danas dobio u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Srbije do kraja 2016. godine 3.146 zaposlenih je napustilo železnička preduzeća, od tog broja uz otpremnine je otišlo 2.810 zaposlenih, a preostalih 336 je otišlo u redovnu penziju. Od 2.810 zaposlenih koji su uz otpremnine napustili železničke kompanije njih 2.524 se dobrovoljno javilo. Od ukupnog broja zaposlenih koji su napustili železnička preduzeća uz isplatu otpremnina u 2016. godini, 805 zaposlenih je obavljalo administrativne poslove, a 2.005 zaposlenih je obavljalo poslove koji su vezani za funkcionisanje saobraćaja. Gledano po kompanijama iz „Infrastrukture železnice Srbije“ iz administracije je otišlo u prevremenu penziju uz otpremnine 411 zaposlenih, a iz izvršnih službi 1.166 radnika. Iz preduzeća „Srbija kargo“ je iz administracije otišlo 199 zaposlenih, a iz izvršnih službi 489 radnika. Kada je reč o preduzeću „Srbija voz“, 112 je otišlo iz administracije, a 273 iz izvršnih službi. Železnice Srbije su pak napustila 83 zaposlena u administraciji i 77 iz izvršnih službi.

Takođe, naš list je u februaru pisao i o tome da Ruske železnice žele da kupe Sektor za održavanje pruga (ZOP), preduzeće koje posluje u sastavu „Infrastrukture železnica Srbije“ i u vezi sa tim, prema našim saznanjima, vođeni su razgovori sa nadležnima u zemlji. Sektor za održavanje pruga se bavi veoma važnim i odgovornim poslom, ima svoje sekcije po celoj Srbiji i zapošljava oko 1.000 radnika.

Ugrožena bezbednost saobraćaja

– Činjenica da Železnice Srbije uglavnom uz otpremnine napuštaju zaposleni u izvršnim službama, odnosno ljudi direktno uključeni u funkcionisanje saobraćaja može dovesti i do ugrožavanja njegovog bezbednog odvijanja. Mi smo kao sindikat u više navrata upozoravali na to, pisali pismo nadležnima, ali nikakvog efekta nije bilo – ističe Saša Stanojević, predsednik Sindikata „Sloga“ Železnice Srbije.

Komentari

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.

4 reagovanja na “Nakon smanjenja broja zaposlenih sledi prodaja infrastrukture?”

  1. Poalitika urusavanja da bi neko za dzabe kupio ili dobio na poklon, upravo se ogleda u ovom Javnom preduzecu ciji je osnivac Vlada republike Srbije, odnosno drzava. Primer kako se za kratko vreme upropastio objekat hotela "ZELEZNICAR" u Vrnjackoj Banji ( koji je radio do maja 2015. godine ) , ciji je vlasnik upravo Vlada Srbije odnosno "Zeleznice Srbije", gradjani i gosti Vrnjacke Banje mogu da vide svakog dana, posto se hotel nalazi u samom centru vrnjackog parka. Radnici "ZELTURIST"-a DOO koji su najureni iz preduzeca 2015. godine uz bednu otpremninu od 200 evra po godini staza, tuzili su drzavu Srbiju, odnosno bivse preduzece "ZELTURIST", za neisplacene plate i doprinose za period od novembra 2013. zakljucno sa martom 2015. godine i dobili su Izvrsne presude u svoju korist. Da bi svoja potrazivanja mogli da naplate radnici ce verovatno morati da se obrate i sudu za ljudska prava u Strazburu, posto ih sopstvena drzava ocigledno ignorise. U infrastrukturu spada i hotel "ZELEZNICAR" u Vrnjackoj Banji, koji jeste deo imovine "Zeleznice Srbije", i to jedan od retkih objekata koji se nalaze na sopstvenom zemljistu a da nema potrazivanje za restituciju, znaci neko ce dobiti za dzabe, hotel na ekstra parkovskom mestu, za male pare, posto je ovaj objekat namerno prepusten lopovima da ga ocerupaju i da niko ne vodi racuna o njegovom stanju u kakvom se sada nalazi. Cist primer nedomacinskom odnosu prema sopstvenoj imovini, sramota.

  2. Ovo mora da je neko napisao iz nezadovoljstva i obesti jer se uvodi profesionalizacija na zeleznici. Verovatno nista ne zna da radi i bio je "blagosloven" kod predhodnog rukovodstva, a zna se kakvi su bili i sta su radili, odnosno nisu nista radili i po partijskoj liniji su bili na radnim mestima i hvatao zjale po kancelariji, a sada pljuje profesionalne i odgovorne zeleznicare. Zna se ko je…

  3. Tacno je sve napisano ali sta tu mogu zeleznicari. Kako obuzdati sadasnjeg M.M. i bivseg S.Ž. zeleznicara ? Ovo je samo niz logicnost koje se desavaju na zeleznici i imaju za cilj samo jedno, da sebi obezbede prodju u teskim vremenima. U potpisu M.J. koji sve zna…

Komentari

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.