Neizvesna sudbina Jat tehnike 1Foto: Stanislav Miljoković

Saopštenje iz Abu Dabija o saradnji Etihada sa Lufthanzom uzburkalo je stručnu javnost iz oblasti aviosaobraćaja, a povezivanje te dve kompanije moglo bi da ima efekta i na nekoliko srpskih firmi.

Naime, osim ugovora o keteringu po kom će Lufthanza snabdevati Etihadove avione na 16 aerodroma u Evropi, Aziji i Severnoj i Južnoj Americi u naredne četiri godine, teškog 100 miliona dolara, ove dve kompanije zaključile su i memorandum o razumevanju kojim se ispituju mogućnosti za saradnju u oblasti održavanja, popravke i remonta letelica Etihad ervejza i avio-kompanija u kojima ima vlasničke udele, kao i mogućnosti za sinergiju sa kompanijom Etihad ervejz indžiniring.

Ovo bi moglo da ima uticaja na Jat tehniku, preduzeće u vlasništvu države koje se odvojilo od JAT-a 2006. godine. Gradonačelnik Beograda Siniša Mali, koliko prekjuče, izjavio je da će ta firma za održavanje i popravku letelica biti privatizovana do kraja godine. „Jat tehnika je kompanija koja ima veliki potencijal“, rekao je Mali tom prilikom.

Jat tehnika je u prošloj godini ostvarila dobit pre poreza od 50 miliona dinara, nakon 21,6 miliona dinara dobiti pre poreza u 2015. i 28,6 miliona dinara u 2014. godini. Prebacivanje održavanja aviona Er Srbije u Lufthanza tehnik pogodilo bi poslovanje Jat tehnike koja je u 2016. godini ostvarila 35 odsto prihoda na domaćem tržištu. S druge strane Jat tehnika ima veliki broj inostranih klijenata poput Nordstara, Nordavie, ASL Ireland, ASL France, Safair, ASL Switzerland, Swiftair, DOT LT, Corendon Dutch Airlines, Chromalloy, CIT, ILFC, Global Jet, Montenegro Airlines, FLT, Yakutia, kao i ruskog Transaera koji je bankrotirao 2015. godine. Na ovakvom modelu poslovanja u kom kompanija sama traži klijente, Jat tehnika je dugo insistirala dok je bila deo, i to zdraviji deo, posrnulog JAT-a iz kog je i izdvojena pre više od deset godina. Iako je vrednost kompanije svojevremeno procenjivana na 100 do 200 miliona evra, na tender za privatizaciju 2008. godine nije se javio niko.

Ipak, i pored memoranduma između Etihada i Luhthanze, u stručnoj javnosti postoji uverenje da bi Jat tehniku mogao da kupi upravo Etihad. Naime, krajem prošle godine DŽejms Hogan (sada odlazeći) generalni direktor Etihada izjavio je da su velike šanse da kupe kompaniju za održavanje u Jugoistočnoj Evropi. S obzirom na strateško partnerstvo u Er Srbiji i podršku koju imaju od države, opravdano je pretpostaviti da je na umu imao upravo Jat tehniku. U tom slučaju Jat tehnika bi se vratila u okvir velikog prevoznika, samo što bi to ovog puta bila kompanija svetskog formata sa velikom flotom. To bi donelo garantovan posao našim inženjerima i preko potrebnu modernizaciju. S druge strane, ako bi novi vlasnik prekinuo saradnju sa drugim klijentima, u slučaju eventualnog raskidanja saradnje u budućnosti, Jat tehnika bi ostala u nezavidnoj situaciji. Takođe, na ovaj scenario presudno će uticati i da li će Etihad ostati prisutan u zajedničkim kompanijama u Er Berlinu i Alitaliji, gde postoje veliki problemi u poslovanju, ali i Er Srbiji i još nekim manjim prevoznicima, posebno nakon odlaska Hogana koji je kreator strategije širenja Etihada kroz zajednička ulaganja.

Donedavno za kupca Jat tehnike konkurisala je i arapski fond Mubadala i to preko švajcarske firme SR tehniks servises u kojoj je imala većinski udeo. SRT je početkom prošle godine otvorio kancelariju u Beogradu sa planom da do 2018. godine zaposli 300 ljudi, a tom prilikom premijer Aleksandar Vučić izjavio je da „bi SRT bio dobrodošao partner, ali videćemo da li će biti oni ili neko drugi. Bila bi izvanredna vest ako bismo mogli da nađemo dogovor sa njima i da to bude u skladu sa zakonskom procedurom“.

U međuvremenu Mubadala je u avgustu prošle godine prodala većinski paket u SRT kineskoj kompaniji HNA Aviation, a ostaje da se vidi da li će Kinezi biti zainteresovani za Jat tehniku.
Do zaključenja broja nismo dobili odgovore na pitanja od Er Srbije i Jat tehnike.

Veliki broj zaposlenih

Jat tehniku opterećuje veliki broj zaposlenih, oko 1.000, ali i starosna struktura. NJih 43 odsto ima između 50 i 60 godina. Takođe, kompaniju je pogodio i bankrot tada najvećeg klijenta, ruskog Transaera, koji je dosta i dugovao našoj kompaniji. U izveštaju o poslovanju Jat tehnike za 2016. godinu navodi se da su rashodi po osnovu obezvređivanja potraživanja od kupaca u inostranstvu 69,86 miliona dinara, mada se ne precizira koji deo se odnosi na Transaero. S druge strane, Jat tehnika ima dva hangara i ukupno 480.000 kvadrata objekata kod aerodroma.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari