Novaković: Rizik od prebrzog zaduživanja Srbije kod Kineza 1Foto: BETAPHOTO/ DRAGAN GOJIC (Arhiva)

Kineska kompanija CRBC izradiće plansku i tehničku dokumentaciju i gradiće projekat obilaznice oko Novog Sada sa mostom preko Dunava, rezultat je Memoranduma o razumevanju za taj projekat koji je ministar Tomislav Momirović potpisao sa predstavnicima te kineske kompanije.

Obilaznica će voditi od auto-puta Novi Sad-Beograd preko Koviljskog rita i mosta preko Dunava i ispod Petrovaradina spojiće se sa Fruškogorskim koridorom. Cilj je da se značajan deo saobraćaja, pogotovo teretnog, izmesti iz Novog Sada. Izgradnja obilaznice i mosta planirana je odavno, a prema rečima ministra Momirovića vrednost tog projekta je 130 miliona evra i će se raditi u saradnji sa kineskom kompanijom CRBC i Koridorima Srbije.

Dakle, taj projekat nije sporan ni za vlast, ali ni za opoziciju, niti stručnu javnost. Ipak, ukazuje se da u tome ima i više spornih elemenata.

Bivši novosadski gradonačelnik i predsednik Gradskog odbora Narodne stranke Borislav Novaković ističe da je za te projekte kreditor i izvođač iz iste zemlje, Kine, u ukupnom iznosu od 736 miliona evra.

„Obim i brzina kojom se zadužujemo na ovaj način, već sada dovodi u pitanje mogućnost buduće otplate kredita“, smatra Novaković.

Ova „investicija“ kao i brojne druge kineske investicije proglašena je „projektom od nacionalnog značaja“, što znači mogućnost direktnog dogovaranja i pregovaranja sa investitorom i izvođačem radova. Novaković kaže da se tako potpuno očito i grubo izbegava Zakon o javnim nabavkama.

„Umesto da se od projektovanja do izgradnje infrastrukturnih objekata raspiše međunarodni tender i pozovu najuglednije svetske kompanije da konkurišu, u Srbiji se neposrednom pogodbom biraju izvođači radova. Država, dakle, ne sprečava nego omogućuje i podstiče korupciju. Ne samo da se izbegava konkurencija kroz otvoren postupak javnih nabavki, nego se neskriveno favorizuje jedna firma“, ističe Novaković i ocenjuje da to našu zemlju, koja je kandidat za pristupanje EU, udaljava ne samo od standarda i prakse u EU, nego onemogućuje i domaću građevinsku operativu da konkuriše i zaradi na poslovima u vlastitoj zemlji.

Bivši novosadski gradonačelnik zaključuje da je reč o saobraćajno i ekološki neopravdanom i neodrživom rešenju.

„Ovaj most Novom Sadu treba, ali ponovo je struka grubo odstranjena. Sve primedbe koje se mogu uputiti ovom projektu, mogle su biti prevenirane i otklonjene kroz stručnu raspravu i uključivanje javnosti. Nažalost, učinjeno je sve da se to ne desi“, konstatuje Novaković.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari