Prosečna cena minuta razgovora mobilnim telefonom u Srbiji pala je sa 9,5 dinara u 2006. na nešto više od osam dinara u prošloj godini i najniža je u regionu tako da nema previše prostora da korišćenje mobilnog telefona u narednom periodu bude još jeftinije, pokazalo je istraživanje o uticaju mobilnih telekomunikacija na ekonomski i socijalni razvoj u šest zemalja istočne Evrope i Azije, koje je za potrebe Telenora sprovela kompanija Diloit.

Prosečna cena minuta razgovora mobilnim telefonom u Srbiji pala je sa 9,5 dinara u 2006. na nešto više od osam dinara u prošloj godini i najniža je u regionu tako da nema previše prostora da korišćenje mobilnog telefona u narednom periodu bude još jeftinije, pokazalo je istraživanje o uticaju mobilnih telekomunikacija na ekonomski i socijalni razvoj u šest zemalja istočne Evrope i Azije, koje je za potrebe Telenora sprovela kompanija Diloit.
Rezultati istraživanja koji su juče, u sedištu Telenora, predstavljeni medijima odnose se na Srbiju, Ukrajinu, Maleziju, Tajland, Bangladeš i Pakistan. Prema rečima Kristofera Laske, izvršnog direktora korporativnih poslova Telenora, zbog niskih cena operateri će morati da se orijentišu na razvijanje novih usluga da bi ostali profitabilni. On je napomenuo da je za to potrebno i da budu ukinute barijere koje postoje, ali je napomenuo i da su izdvajanja operatera mobilne telefonije u Srbiji na poreze i regulatorne dažbine visoke. Laska je podsetio da su u poslednja četiti meseca 2006. operateri u Srbiji za poreze i dažbine izdvojili 7,2 milijarde dinara, a tokom cele prošle godine u budžet su po tom osnovu uplatili više od 24 milijarde dinara. Kada se tome dodaju izdvajanja za plate i korporativnu odgovornost, tri srpska operatera u 2007. ukupno su izdvojila 27 milijardi dinara, od čega je udeo Telenora oko 12 milijardi. „Među šest posmatranih zemalja Srbija je na drugom mestu po udelu izdvajanja za porez u ukupnim prihodima kompanija. Ta izdvajanja čine 39 odsto ukupnih prihoda što je veoma visoko“, ocenio je Laska.

Telenor ostaje u Srbiji zauvek

Ukoliko je suditi prema rečima izvršnog direktora korporativnih poslova Telenora Kristofera Laske, ova kompanija nije previše zabrinuta zbog političke krize u zemlji i mogućeg zauzimanja antievropskog kursa. „Telenor je pre više od deset godina bio jedan od prvih stranih investitora u Rusiji i ostali smo na tom tržištu kada su mnoge kompanije napustile zemlju zbog krize. Došli smo u Srbiju i ostaćemo tu zauvek“, naglasio je Laska.

Govoreći o ostalim ekonomskim doprinosima operatera mobilne telefonije na rast srpske privrede, Laska je pomenuo da su investicije operatera u 2006. godini, a pre svega kupovina Mobija 63, dostigle gotovo 12 odsto srpskog BDP i da su prošle godine prihodi od mobilne telefonije činili 4,1 odsto BDP što je ocenio kao veoma visok iznos. Laska je podsetio da sektor mobilne telefonije u Srbiji zapošljava 33.660 radnika od čega 2.860 radi u tri operatera.
Pavel Janiček, viši menadžer Sektora za poslovni konsalting Diloita, ukazao je na procene u vezi sa razvojem sektora telekomunikacija u 2008. godini. On je naglasio da će cene mobilnih telefona nastaviti da padaju i da će se već sledeće godine u prodaji naći modeli po ceni od 10 dolara. Janiček je podsetio da su prvi analogni mobilni telefoni koštali 5.000 dolara, a danas najjeftiniji aparati koštaju oko 25 dolara. Janiček je istakao i da će operateri mobilne telefonije morati sve više da se fokusiraju na populaciju stariju od 50 godina koja je i u Severnoj Americi i u Evropi brojnija od mladih ispod 20 godina koji su inače ciljna grupa operatera i da im ponude jednostavnije telefone. Menadžer Diloita podsetio je da 7. septembra ove godine GSM slavi 21. rođendan i na taj dan u svetu će raditi više od 700 operatera u više od 200 država, biće obavljeno 16 milijardi minuta razgovora i poslato šest milijardi tekstualnih poruka, a operateri će privući 1,2 miliona novih korisnika.
– Konkurencija u mobilnoj telefoniji i dalje će biti velika, ali će ponuda novih proizvoda i usluga uvesti nove konkurente u igru. Povećavaće se „odliv“ korisnika koji će biti i do 0,3 odsto dnevno pa se desetine milijardi dolara troši na sticanje novih i zadržavanje starih korisnika. Marže kompanija su izložene regulatornim pritiscima i pritiscima konkurencije. Još uvek od 80 do 85 odsto prihoda operatera dolazi od glasovne komunikacije, SMS donosi od pet do 15 odsto prihoda, a prenos podataka samo nekoliko procenata i taj trend će biti nastavljen. Kompanije će biti sve manje profitabilne ukoliko ne budu uvodile nove usluge jer cene neće biti dovoljne za postizanje profitabilnosti – ocenio je Janiček.
Prema podacima iz istraživanja Diloita i Telenora, prošle godine u Srbiji je dostignuta brojka od 6,5 miliona korisnika mobilne telefonije što predstavlja oko 90 odsto populacije. Međutim, ako se u obzir uzme da određeni broj korisnika koristi nekoliko SIM kartica, procenjuje se da mobilni telefon koristi oko 72 odsto populacije ili oko 4,8 miliona građana.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari