Foto: FoNet/ Darko Cvetković

– Osnovni razlozi za ova, ako se uzme u obzir prosek, izuzetno velika kašnjenja su veoma zastareli vozovi i zastarela železnička infrastruktura. Neke pruge nisu rekonstruisane više od 40 godina. Prosečna brzina na našim prugama nije veća od 30 kilometara na sat što je katastrofalno sporo. Primera radi, prošle sedmice je voz na pruzi Beograd – Bar kasnio pet sati. Ili recimo voz od Užica do Prijepolja putuje na toj razdaljini čak tri sata i 15 minuta. Zaista premnogo – ističe naš sagovornik koji je želeo da ostane anoniman.

Prema njegovim rečima, ako bi se sabrala sva kašnjenja vozova na dnevnom nivou u minutima u jednoj kalendarskoj godini, došlo bi se do cifre od šest meseci kašnjenja u periodu od 365. dana. On dodaje da ranije nije bila takva situacija, da je železnica imala znatno više vozova. U međuvremenu, vozni park se istanjio, infrastruktura zastarela, brzine na prugama smanjena.

Koliko su procentualna kašnujenja vozova u Srbiji velika, najbolje pokazuje upoređivanje sa dostupnim podacima iz 2016. godine o 10 železničkih kompanija sa najmanjim kašnjenjem u Evropi. Procenti kašnjenja su od nula do 1,32 odsto. Vozovi kompanije Eurostar koji saobraćaju ka železničkim stanicama Ašford u Britaniji i Lil u Francuskoj, nisu imali nijedno kašnjenje. Interesantno je da je svih 10 lokacija sa najmanjim procentom kašnjenja nalazi u Velikoj Britaniji i Francuskoj. Ipak, prema saznanjima Danasa iz izvora bliskih francuskoj centrali sindikata Generalna konfederacija rada, situacija u toj zemlji se pogoršala nakon započetih reformi na železnici usmerenih ka privatizaciji u okviru koje je došlo i do otpuštanja radnika i zatvaranje nerentabilnih stanica i linija. To je dovelo do slabijeg održavanja vozova, pa se povećao broj kašnjenja i kvarova u 2017. godini. Sa druge strane vozovi u Nemačkoj se redovno održavaju što utiče na to da je procenat kašnjenja veoma nizak.

Ko zna odgovor

Danas je na adresu Železnica Srbije uputio pitanja u vezi kašnjenja vozova u našoj zemlji još prošlog četvrtka. Mejovi su poslati na adrese Medija centra holdinga i nadležnih službi za saradnju sa medijima „Srbija voza“ i „Infrastruktura železnice“ Srbije. Istog dana iz Medija centra su nas obavestili da je za naša pitanja nadležno preduzeće „Srbija voz“. Međutim, juče smo iz tog preduzeća obavešteni da oni ipak nisu zaduženi za priču o kašnjenju vozova, iako nas je Medija centar na njih uputio, i da odgovore treba da potražimo od preduzeća „Infrastrukture železnice Srbije“. Tamo smo pak obavešteni da su naša pitanja do njih stigla tek juče i da nisu u mogućnosti da nam na ista odgovore u toku dana ali da ćemo na njih moći da računamo u toku narednih dana.