Nedavni kontroverzni izlazak Srbije na svetsku scenu kroz promociju na svetskoj mreži CNN, nametnuo je dilemu da li zaista imamo ozbiljnu turističku infrastrukturu koja bi mogla da „najezdu“ turista prihvati ili bi, možda, neizgrađena država Srbija svoju promociju trebalo da fokusira na investicione potencijale Beograda i Srbije.

Nedavni kontroverzni izlazak Srbije na svetsku scenu kroz promociju na svetskoj mreži CNN, nametnuo je dilemu da li zaista imamo ozbiljnu turističku infrastrukturu koja bi mogla da „najezdu“ turista prihvati ili bi, možda, neizgrađena država Srbija svoju promociju trebalo da fokusira na investicione potencijale Beograda i Srbije. U jednom od reagovanja na reklamni spot na CNN konstatovano je da Srbija nema ni hotelsku, ali ni drugu neophodnu logistiku za prihvatanje velikog broja turista, čak i da je promotivni spot najbolji na svetu. Promocija investicionih kapaciteta zemalja poput Poljske ili Kazahstana veoma je prisutna na svetskim TV mrežama i posebno je fokusirana na poslovne ljude. O ulaganjima u tu vrstu promocije niko u Srbiji ozbiljno ne razmišlja, tako da se sve svelo na larmu u vezi sa tim da li je na spotu crkva iz Rumunije, zašto nema ljudi na spotovima, i da li je trebalo predstaviti Guču ili EXIT kao simbole turističke ponude Srbije. Za razliku od Srbije, Poljska ili Kazahstan ne promovišu se kao globalno atraktivna turistička destinacija, već kao ubrzano rastuće tržište sa velikim investicionim potencijalima, sa spremnom infrasturkturom koja može da podnese priliv grinfild investicija, a efekti ove promocije mere se milijardama evra direktnih stranih investicija koje su ušle u te zemlje.
Jedna od specifičnosti globalne promocije na svetskim TV mrežama svakako je Češka, koja iako ima značajne kapacitete zimskog turizma i istorijske znamenitosti koje su nesporni deo svetske baštine, ne promoviše čitavu zemlju, već isključivo Prag kao turističku, ali i poslovnu prestonicu. Cilj promocije je ne samo privlačenje potencijalnih turista, već i privlačenje velikih investitora. A ako se ima na umu da je višemesečnu kampanju na TV mreži CNN moguće dobiti za 500.000 evra, nije teško zaključiti zašto se druge zemlje radije odlučuju da taj novac ulože u investicionu promociju, jer iskustvo pokazuje da se ta vrsta predstavljanja znatno više isplati.
Ipak, promocija investicionih potencijala Srbije i Beograda van elektronskih medija, rezultirala je značajnim uspehom, a najveći je sigurno proglašenje Beograda za grad budućnosti južne Evrope. Reč je o nagradi koju je prošle godine uticajni Fajnenšel tajms na Sajmu MIPIM u Kanu uručio gradonačelniku Beograda Nenadu Bogdanoviću. To priznanje učinilo je Beograd prepoznatljivim na investicionoj mapi Evrope, tako da je interes investitora za Beograd veoma porastao. Vodeći konsultanti na tržištu nekretnina prognoziraju veliki priliv grinfild investicija u Beograd, ali i u Srbiju u ovoj i sledećoj godini. Treba podsetiti da Sajam MIPIM u Kanu, predstavlja mesto na kome se na najvišem nivou promovišu investicioni potencijali država i gradova. Šefovi država, ministri, gradonačelnici, posebno iz država koja nemaju velike budžete za promociju na svetskim TV mrežama, dolaze u Kan u nameri da na najbolji mogući način iskoriste prisustvo najznačajnijih investitora.
Na prošlogodišnjem MIPIM Sajmu, bilo je prisutno više od 20 hiljada učesnika i oko pet hiljada investitora, a izlagalo je čak 2.277 kompanija iz 74 države. Ovogodišnji MIPIM Sajam biće održan od 13. do 16. marta, a na njemu će svoju veliku promociju na čelu sa gradonačelnikom, imati i grad Moskva. Što se Beograda tiče, prošlogodišnje priznanje doprinelo je tome da projekat Poslovnog centra Ušće, odlukom žirija MIPIM u Parizu, bude nominovan u kategoriji objekata mešovite upotrebe i prezentovan na specijalnoj prezentaciji 16. marta u Kanu. Džejms Fetgater, predsedavajući Asocijacije stranih investicija u nekretnine AFIRE, objavio je tu odluku koja predstavlja prvu ovakvu nominaciju i prezentaciju jednog projekta iz Beograda i Srbije, na najvećem svetskom sajmu nekretnina MIPIM 2007. koji će pod sloganom Građenje sveta, biti održan u Kanu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari