Foto: FoNet / Branko Vuckovic

Kragujevačko Udruženje ljubitelja „fića“ iznova je pokrenulo inicijativu za podizanje spomenika tom automobilu, o čemu su juče razgovarali sa nadležnima u ovdašnjoj gradskoj upravi.

Spomenik „fići“ bi, prema predlogu Udruženja, trebalo da bude bude postavljen na Trgu „Kod fontane“ naspram donjeg kamenog mosta na Lepenici ili na Trgu „Mala vaga“, u okviru kružnog toka koji će biti izgrađen na toj lokaciji. Predstavnici grada obećali su svu neophodnu pomoć kada je reč o upućivanju u procedure i pribavljanju planske dokumentacije. Inače, ideja o postavljanju spomeniku „fići “ nije nova, naprotiv, datira još iz 2012. godine, ali do sada nije bilo razumevanja za njenu realizaciju.

Proizvodnja „fijata 650“, docnije „zastave 750“, u Zavodima „Crvena zastava“ počela je u jesen daleke 1955. kad je prema prethodno kupljenoj licenci od italijanskog proizvođača FIAT, sklopljeno prvih 1.000 automobila tog modela. Od tada do novembra 1985. kad je iz pogona Zastavine fabrike automobila izašla poslednja „zastava 750“, u Kragujevcu je proizvedeno ukupno 923.487 „fića“. Slični ili identični automobili su se, pored Italije i nekadašnje Jugoslavije, proizvodili još i u Španiji, Argentini i Austriji.

Zaboravljeni knjaz Miloš i Prvoslav Raković

U Kragujevcu je, inače, svojevremeno pokrenuta inicijativa i da se jedna ulica u užem gradskom jezgru nazove po prvom generalnom direktoru Zavoda „Crvena zastava“ Prvoslavu Rakoviću, koji slovi za tvorca domaće automobilske industrije, i koji je, uz knjaza Miloša (Obrenovića), najzaslužniji što je Kragujevac jedan od najznačajnijih urbanih i industrijskih centara u Srbiji i šire. Raković, međutim, još uvek nije ovde dobio spomen-obeležje, kao ni knjaz Miloš, koji je Kragujevac proglasio za prvu srpsku prestonicu, što nedvosmisleno svedoči o nezahvalnom potomstvu.