Privrednici traže vinjete 1Foto: Miroslav Dragojević

Cene se nisu menjale duže od osam godina, ubedljivo su najniže među evropskim zemljama sa sličnim sistemom naplate, a prikupljen novac po tom osnovu troši se isključivo za održavanje postojećih puteva prvog reda.

U prilog te teze, iz Puteva Srbije navode podatak da je cena za pređeni kilometar na srpskim deonicama auto puta najniža u Evropi. Privrednicima koji koriste drumski prevoz, posebno transportnim preduzećima, međutim, mnogo bi više odgovarao sistem vinjeta. On se primenjuje u takođe velikom broju zemalja, gde se korišćenje saobraćajnica plaća na nedeljnom, mesečnom ili godišnjem nivou. Činjenica je i da logističari prilikom izbora rute kojom će obaviti međunarodni transport, radije biraju zemlje sa režimom vinjeta, ali domaće institucije ne barataju podacima o tome da li strani vozači izbegavaju naše puteve ili ne.

Smatra se da je dokaz o povoljnim cenama i to što iz godine u godinu raste promet na domaćim saobraćajnicama, pa i iznos ukupno naplaćene putarine. Tako je u 2014. prihod Puteva Srbije po tom osnovu iznosio 16,1 milijardu dinara, 2015. je sa 16,8 milijardi iznosio 4,4 odsto više, a te godine je u održavanje saobraćajnica o kojima su brinuli Putevi Srbije i država dotirala deo, pa je utrošeno oko 19,8 milijardi. Po naplati, kada budu sabrani podaci, prošla godina će verovatno premašiti iznose iz prethodnih, jer je za prvih 11 meseci već inkasirano 15,5 milijardi.

U Putevima Srbije nemaju razdvojene podatke o tome koliko je od koje kategorije vozila naplaćeno, ali znaju koliki je promet ostvaren u teretnom saobraćaju. Prema njihovoj evidenciji, preko naplatnih rampi u 2014. je prešlo 6,2 miliona teretnih vozila treće i četvrte kategorije, u 2015. godini 6,5 miliona a za prvih 11 meseci 2016. broj je premašio 6,3 miliona uz očekivanje da će, kada se doda tradicionalno prometan decembar, to biti rekordan broj.

Ipak, podaci Puteva Srbije ne daju dobar osnov za analizu, tvrde stručnjaci u ovoj oblasti, jer bi prava računica o tome koliki je efekat od ovakvog sistema i cene putarine, mogao da se vidi tek kada se u zbir uključe i strana vozila koja idu našim putevima. Ovako, skroman rast broja teretnjaka koji se javljaju na rampama unazad tri godine, ne pokazuje koliko je to posledica uvećanog voznog parka domaćih prevoznika, a za koliko je stvarno porastao promet u drumskom prevozu.

Cene

Za pređeni kilometar putnička vozila u Srbiji moraju da izdvoje nešto više od 0,03 evra, blizu nas je Turska sa cenom od 0,039 evra, zatim sledi Grčka – 0,045, Italija – 0,05 evra, Hrvatska – 0,06 evra, BiH – 0,061 evra, Portugal – 0,06 evra, Španija – 0,085 evra i Francuska gde se plaća 0,095 evra po kilometru.