Procena vrednosti puteva kao rijaliti 1Foto: BETAPHOTO/ MINISTARSTVO GRADJEVINARSTVA, SAOBRACAJA I INFRASTRUKTURE ZORAN PETROVIC

Koliko kilometara ima između Kraljeva i Novog Pazara, koliko košta izgradnja brzog puta između ova dva grada, koliko je devet puta 50, sve su to pitanja kojim su se pozabavili predsednik Srbije Aleksandar Vučić, potpredsednik Vlade i ministar trgovine i telekomunikacija Rasim Ljajić i v. d. direktora JP Putevi Srbije Zoran Drobnjak prilikom obilaska radova na rekonstrukciji puta Novi Pazar-Tutin.

Dok je Drobnjak tvrdio da od Kraljeva do Novog Pazara ima više od 100 kilometara, Vučić i Ljajić su ga ubeđivali da ima 91 kilometar.

Drobnjak se malo opirao, ali je ubrzo prihvatio da ne može bolje da zna od predsednika, te su prešli na brzinsku, odokativnu procenu vrednosti puta.

Vučić: Koliko će da košta brza cesta do Pazara?

Drobnjak: 90 puta, četr… 500 miliona!

Vučić: 500 miliona? Pa 90 puta pet je 450 miliona, nije 500. Kako si odmah 500 dodao?

Drobnjak: Da, ali koliko ima mostova i tunela?

Na kraju se predsednik požalio ministru kako mu je stalno tako sa Drobnjakom.

Dakle tu na ulici, okruženi svitom i kamerama, nadležni proceniše da je pola milijarde, pet miliona evra po kilometru plus pedesetak miliona za tunele i mostove, vrednost puta koji bi trebalo da omogući da se od Beograda do Novog Pazara stigne za 2,5 sata.

Prema analizama Evropske unije kilometar magistralnog puta (ako se ne radi o autoputu) je milion do 1,5 milion evra, mada mnogo toga zavisi od broja tunela, mostova, a najviše od toga da li se radi potpuno novi put ili se rehabilituje postojeći, kaže Danijel Dašić, građevinski inženjer iz Niša.

„U ozbiljnim zemljama prvo se radi projekat, pa analiza. Ako se radi nov put jedna je cena, ali ako se radi rehabilitacija postojećeg onda 90 odsto elemenata već postoji i cena je daleko manja. Ali ovo mi više liči na predstavu za javnost“, napominje Dašić dodajući da je građevina logika, zdrav razum i mnogo matematike, potpuno različito od „izbacivanja brojeva iz rukava“.

Konsultant i arhitekta Mahmud Bušatlija ističe da ozbiljnim stvarima treba da se bave ozbiljni ljudi.

„Procena vrednosti nekog infrastrukturnog projekta zahteva mnogo profesionalnog znanja i iskustva, a Drobnjak sa svojim teško da može to da uradi, iako je već više od decenije na funkciji. Nema mnogo ljudi kod nas koji to znaju da rade, a mi smo postali zemlja čuda kojom vladaju ljudi koji ne vladaju nikakvom materijom“, rezigniran je Bušatlija ističući da je to manjkavost sistema.

On navodi kao primer potpisivanje ugovora za Moravski koridor gde je u javnosti rečeno kako je potpisano 750 miliona dolara, ali je ostavljena rezerva još od 20 odsto, pa je to ukupno 900 miliona evra.

„Ko uopšte tako ugovara. Recimo sa Kinezima to nismo imali. Inače baviti se razvojem zemlje nije jednostavno i potrebni su ljudi koji znaju da planiraju. Za to je potrebno da planirate 30 godina unapred, pa da se donesu zakoni koji će obavezivati i naredne vlade. Kod nas kako dođu novi na vlast tako zaustave postojeće projekte i počnu da se bave novim. To ne vodi ničemu. Evo već dvadeset godina se smenjuju vlade, a mi ne znamo šta ćemo raditi sledeće godine“, kaže on i dodaje da nije ni čudo što onda radimo projekte i duže i skuplje nego što bi trebalo.

Ovo nije prvi put da predsednik Srbije nipodaštava saradnike, a posebno nije prvi put da to radi direktoru Puteva Srbije.

U martu prošle godine prilikom obilaska Šida, kada je Drobnjak preneo da će radovi biti završeni do kraja godine Vučić se izvikao na njega.

„Gde je Drobnjak? Do kad je to gotovo? E, vidite sad! Ja pitam Drobnjaka do kad je gotovo… Trebalo je da bude gotovo do maja, pa smo pristali na avgust a sad je kraj godine… Izvođač rekao… Uvek je izvođač kriv, ti nikad“, rekao je Vučić Drobnjaku koji mu je stajao iza leđa.

Pa godinu dana pre toga kada je probijana leva cev tunela Brančić, na deonici Koridora 11 Lajkovac-Ljig opet treniranje strogoće na direktoru Puteva.

„Dobnjak dođi ovamo!“ pozvao je Vučić Drobnjaka, pa kada je ovaj saslušao pitanje kuda će prolaziti trasa autoputa odgovorio da zna o čemu je reč i da će sve da urade. „Stani bre, šta ćeš da uradiš?“, odbrusio mu je Vučić dodavši da mu je jasno da ne zna.

Pa onda u maju iste godine Vučić i predsednica Vlade Ana Brnabić obišli su radove na izgradnji mosta preko Save i Kolubare na deonici od Surčina do Obrenovca, ali tada nije bilo vikanja na Drobnjaka, već samo podsmeha, kada je rekao da „dobro radi, iako voli da popije“.

„On voli koju čašicu više, ali dobro radi. Jednu si popio za mene? Dve? Da znate, nije bio pijan, on je domaćin iz Čačka, može da popije i 20 i da ne bude pijan, a imamo isto kila“, dobrodušno je pohvalio Vučić jednog od najdugovečnijih direktora javnih preduzeća u Srbiji.

Vučićev gnev pred novinarima osetio je svojevremeno i gradonačelnik Niša Darko Bulatović, kada ga je Vučić javno i prilično glasno izgrdio što grad ima deficit od 50 miliona evra, a poznata je i scena sa ministrom sporta Vanjom Udovičićem, nekadašnjim prvakom sveta i najboljim vaterpolo igračem na svetu, kada ga je prozvao da samo kuka, a u to je umešao i njegovu nacionalnost.

„Vanji je teško da ustanovi kojoj naciji pripada. Ne mogu da kažem da je kao svi Srbi, pošto teško da bih mogao da kažem da je Srbin. Čovek voli da kuka, to je neverovatno“.

Tada je Udovičić odgovorio sa „predsedniče, sve je istina što kažete“, kao što je Bulatović izjavio kako je Vučić sve bio u pravu što je vikao na njega.

Dašić kaže da je to sve rijaliti šou i da svako ima svoju ulogu.

„Drobnjak igra ulogu vreće za udaranje, a Vučić je onaj koji zna sve. Njemu je potrebno stalno da ima nekog kome može da se podsmeva, a Drobnjak je tu izgleda nezamenljiv. Na ovaj način Vučić skida i odgovornost sa direktora, jer je on taj koji naređuje i viče u javnosti, pa je onda i njegova odgovornost posle. Ovi s druge strane to prihvataju jer imaju finu platu i puno privilegija.

Inače, koga zanima, Gugl mape pokazuju da od Kraljeva do Novog Pazara ima 103 kilometra. Drobnjak je bio u pravu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari